ANNONS
Annons

Analogt fast tele till K200D??

Produkter
(logga in för att koppla)

Kustbo

Aktiv medlem
Har ingen vidare koll på objektivbeteckningar så behöver lite hjälp för att hitta rätt typ och en bra modell och här finns ju sakkunskapen!

Vad jag söker är ett fast tele av äldre modell från analoga tiden som kan användas på min K200D, förstår att jag inte kan få AF att funka men det gör inget då jag börjar få snits på MF nu och antiskaken sitter ju i huset så den får jag ju ändå ;-)

Vad jag undrar är om man kan få bländarjusteringen att funka via kameran eller måste jag välja det också manuellt på dessa objektiv?

Vad jag söker är ett fast tele på 300mm och uppåt, ska användas med stativ för mestadels djurfoto på lite håll, men vad heter de gluggar jag söker och vilken fattning passar på min K200D av de gamla?

Kollar på FS annonsmarknad och det finns ju gluggar till Pentax men jag vet inte vilken som passar på min kamera och vilka som är bra val, så ge mig gärna tips!

Något annat jag bör tänka på i detta så säg till alal tips mottages tacksamt.

Kanske låter som dumma frågor men jag skulle uppskatta svar då jag inte kan detta, både Pentax egna eller 3.e part gluggar är av intresse men jag vill gärna hålla ner priset lite därav funderingen på lite äldre gluggar.

Verkar min plan vettig eller är jag helt ute och cyklar?
 
Senast ändrad:
Pentax objektiv utan autofokus heter "M" eller "A",
med A objektiv kan du sköta bländaren från kameran.
Tidigare (K) heter tex SMC300/4.
Ännu tidigare fanns skruvgängade objektiv (M42)
som funkar lika bra med K-adapter.
Dom heter ofta Takumar.

Mera info på http://kmp.bdimitrov.de/
Klicka på objektivet.

Pentax egna 300mm, som M*300/4 (även A*)(kanske 4-5000:)
och (K)300/4 (billigare) har inte stativfäste
vilket för mig är en nackdel.
Men det är utmärkta objektiv, se omdömen;
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/showproduct.php?product=9&cat=26
http://www.pentaxforums.com/lensreviews/showproduct.php?product=74&cat=27
Det finns även omdömen om övriga 3parts märken,
men det finns kanske fler på 400mm, se;
http://www.pentaxforums.com/userreviews/

Antar att du vet hur du ska ställa in kameran
för användande av bländarring...
Citerar mig själv från tråden "fundering kring M-objektiv"

"Nej, det är inte så komplicerat.
Ställ K200D i M läget.
Fokusera och ställ in en bländare på objektivet.
Tryck på grön knapp så ställs "rätt" slutartid in.
Ta bilden.

Du behöver inte ställa in optisk förhandsgranskning,
går lika bra med digital.
Tryck på gröna knappen och låt bli ringen runt avtryckaren.
I specialmenyn om gröna knappen funkar läge 1 och 2,
alltså att slutartiden ändras med gröna knappen.
Obs att du med M objektiv använder centrumvägd
ljusmätning eller punktmätning, multimätning går inte.
 
Tokinas RMC 400/5.6 kan man hitta för 500-1000:-, vilket jag tycker ger mycket för pengarna. Skärpan den producerar tycker jag är helt ok, men den har problem med kromatisk aberration. En nackdel är också att den saknar stativfäste, men det är rätt kompakt så det fungerar även väl att handhålla. Den har rätt kort slaglängd på fokusringen vilket gör att det går fort att fokusera, men på digitala systemkameror upplever jag att det gör det svårt att ställa in fokus.

Mitt SMC Takumar 300/4 är nog snäppet vassare, åtminstone har den bättre kontroll över kromatisk aberration. Har stativfäste, men då den har gängfattning (m42) så måste man använda en m42 adapter på digitala systemkameror.
 
Tack för info, får läsa på lite på de länkarna så får jag lite mera koll.

Nja gissar att jag kan köra kameran i M läge men det finns ju även någon meny för att godkänna andra objektiv och användning av bländarring om jag minns rätt, för smidigast är det om jag kan kombinera det så att jag kan använda AV läget som jag brukar är det möjligt och med vilket av de olika modellerna funkar det?

Så även de gamla gängade kan användas med en adapter, kan man ha en sån och använda även andra gluggar för det finns ju fler canon/Nikon gluggar men kanske inte går att konvertera dessa till Pentax fattning?

OjOj många frågor och fler lär det bli ;-)
 
Den kommer att ge dig samma funktionalitet som ett DA, d v s autofokus och full automatik för exponeringen.

Om du skaffar dig ett K- eller M-objektiv bör du använda M-läget, AV-läget ger bara största bländare vid exponeringen oavsett vad du har ställt in på bländarringen.

/Mats
 
Den kommer att ge dig samma funktionalitet som ett DA, d v s autofokus och full automatik för exponeringen.

Om du skaffar dig ett K- eller M-objektiv bör du använda M-läget, AV-läget ger bara största bländare vid exponeringen oavsett vad du har ställt in på bländarringen.

/Mats

OK låter possitivt, så om jag hajat rätt så ska jag kolla efter gluggr med beteckningen DA, FA eller enbart A och den brännvidd jag söker och då funkar det fullt utmed kamerans funktioner och justeringar?

Den fösrsta betecknignen med SMC*** vad betyder det då?

Kanske låter trög men vill ju få det rätt och kan man inte så måste man fråga
 
SMC står för Super Multi Coating, lite mer info finns här.

På hans sidor hittar man för övrigt det mesta man behöver veta om Pentax K-objektiv och system (inga tester dock).
 
Hej Kustbo

Jag har en gammal Tokina 400 med manuell fokus om du är intresserad.
Mvh Peter Ivarsson

Du har mail!!

Hittade detta som det måste vara http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1664 men inga beteckningar som säger vilka finesser som funkar med min kamera, MF är ju givet men resten bländare och kan jag köra i AV läge eller blir det att köra helt manuellt??

Gluggen får ju bra kritik och att den är kompakt och tålig är ett plus för mig som släpar med mina grejor i alla omöjliga lägen och miljöer.

Kollade på de bilder som fanns under resencisionerna av detta och det ser ju lovande ut, det är den typ av djur/natur bilder jag vill ta så funkar det bra med kameran så så verkar det vettigt eller vad säger sakkunskapen?
 
Manuellt objektiv

Jag har en K10 och allt blir manuellt, men den gröna knappen funkar. Dvs du får ett exponeringsförslag från kameran utifrån inställd bländare. Kameran vet inte vilken bländare du valt men den föreslår tid efter det ljus den får in. Min uppfattning är att inställning av exponering och skärpa är ganska meckig men att bilderna blir bra när man väl träffar rätt. Man kan ju använda histogrammet för att ställa exponering.
Den variant jag har saknar stativfäste vilket är en brist. Har gjort en prototyp i akrylplast men inte förverkligat. Hoppas det var till någon hjälp.
Peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.