Annons

Analogt eller digitalt extrahus?

Produkter
(logga in för att koppla)

sucram

Aktiv medlem
Hej!
Har frågat det här många gånger, men aldrig lyckats komma fram till något rikigt bra svar. Det är så att jag för tillfället har en Digital systemkamera, en Canon eos 10D. Nu är det så att jag skulle vilja ah ett extrahus, om man ska ut och resa osv. Jag håller även på med klättring och ska väl i framtiden ge mig ut på lite extremare grejer, samt ut eventuellt ut och resa under detta år. Så jag tänkte fråga ang. hur hållbar den digitala är i jämförelse med en analog. Jag adhe tänkt köpa en Canon eos 1n som extrahus. Undrar hur det fungerar med batteritid, lagringsmöjligheter, samt framför allt slitage på grejorna.
Är det bra att köpa ett äldre analogt eos hus, som för inte så många år sen var sed som en riktigt bra kamera,(forfarande hoppas jag :S) eller ska man lägga dom pengara på ett nytt digitalhus?

Tack på förhand

/Marcus
 
Ja, det är ju en smaksak. Själv har jag med mig ett analogt och ett digital hus när jag är ute och reser, 350D + EOS 3. För mig funkar det - jag får både digitalfotots fördelar samt diabilder som är kul att visa som reseberättelse. Sedan känns det lite tryggt att ha "både och" i händelse av förstörd film vid framkallning, minneskortkrasch, problem med den portabla hårddisken etc.

Just EOS 1N har jag inte använt, så där jag har inga specifika råd. Äldre analoga hus av god kvalitet torde vara ganska driftsäkra.
 
Jag har just en eos D10 och en 1 n Rs analog. Fördelen att kunna kombinera objektiv är suverän tycker jag, dessutom är batterilivslängden mycket bra i det analoga huset. Eos 1 är ju också ansedd som en av de allra bästa proffshusen i världen.
 
Hej Marcus,
Jag har också canon 10D och har skaffat mig nyss en canon 1N HS. Den hade jag tänkt som en reserw kamera innan jag köper en canon 5D. Eftersom jag brukar cykla och fotografera 1N HS passar mig utmärkt. Den är säkert mindre känslig för stötar än ett digitalt hus. Dessutom känns kameran mycket trevligt i att fotografera med. Du skall inte ångra dig när du köper en sådan.
Lycka till.
/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.