Annons

analogt el. system?

Produkter
(logga in för att koppla)

annizz

Aktiv medlem
analogt, digitalt eller digital system kamera??
vad anvnänder ni och vad tycker ni är bäst?
Blir det billigare med digitalt??

Jag kör både analogt och digitalt.

För analogt kör jag en Hasselblad 500C, för digitalt en Canon EOS 10D.
Innan jag köpte min 10D så lade jag ner ungefär 15.000 på ett år, på film och framkallning, så för mig har det absolut blivit billigare att köra digitalt med småbild.

jo många påpekar ju att det är dyrare med svart/vitt analogt.. och så måste man skanna in.. men jag tycker det blir bättre bilder med analogt.. både pappersbilder och på datorn.. gillar inte alls digitala bilder.. men det kanske är jag som haft skit kameror..
Gillar mer att hålla i en analog kamera än en digital kamera.. men nu finns det ju iof digitala systemkameror.. men ah.. vet inte hur jag ska göra..

det är inte bara med svart/vitt som det är dyrare löpkostnader, det gäller all film.

Men om det blir dyrare eller billigare i längden beror ju också på hur mycket man fotograferar. Tar man 10 rullar om året, ja då blir det mångdubbelt dyrare med en digital systemkamera.

Det där med att du inte gillar digitala bilder, det beror nog mycket på, som du säger, att du inte har haft några bar digitala kameror. Och kanske att du inte har vetat hur man använder dom på bästa sätt.
Digitala systemkameror producerar mycket fina bilder, som är mycket svåra att skilja från bilder tagna med film, i alla fall när man inte gör jätteförstoringar.

jo jag vet ju hur jag använder den..
jag tänker göra en del bilder som är 40 cm och större..
men alla kommer jag inte att göra så stora.

Ja, granskar man den på 15 cm avstånd så ser man att den är tagen med en digital kamera. Men tittar man på den på normalt betraktningsavstånd så ser det toppen ut.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar