Annons

Analogbyte - Leica?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det lutar åt en Leica - men vilken bra och billig nybörjarglugg ska man skaffa? Vanlig gatufotografering - gärna billig så uppgraderar jag när jag lärt mig hanteringen.
 
Markus Bennermo skrev:
Var har du hört att Neopan 1600 slutat tillverkats?

Jag skulle köpa en rulle men i butiken sa han att det verkar som att den hade slutat tillverkas för den gick inte att beställa hem längre..

Säg gärna att det var fel :)
 
loveshot skrev:
Det lutar åt en Leica - men vilken bra och billig nybörjarglugg ska man skaffa? Vanlig gatufotografering - gärna billig så uppgraderar jag när jag lärt mig hanteringen.

Vad är billigt för dig? ;-)

Begagnade Leica-gluggar brukar var "bästa köp" om man söker bästa prestanda till bästa pris. Men Voigtländergluggarna från Cosina är inte fy skam de heller...

/johan e
Ps.
Det är ju gluggen som tar bilden, jag tycker att den alltid skall få kosta....
Att köra en billig "sunk" glugg på en Leica är som att sätta en VW motor i en Porche ;-)
 
Curium skrev:
Jag skulle köpa en rulle men i butiken sa han att det verkar som att den hade slutat tillverkas för den gick inte att beställa hem längre..

Säg gärna att det var fel :)
Jag skulle tro att det är felaktigt, har inte sett något om det på apug (eller någon annanstans heller). Jag tar dock och mailar Fujifilm och frågar för säkerhetskull.
 
Markus Bennermo skrev:
Var har du hört att Neopan 1600 slutat tillverkats?
Vad jag har hört har Fuji bara slutat att sälja den som 30m-råfilm. Färdigspolad film har jag inte hört något om. (Råfilmsstoppet gäller alla sv/v Neopan-filmer). Det kan ju också vara så att Fuji Sverige har slutat ta hem den, de säljer väl inga större mängder sv/v-film längre...

Megaperls har några 30m-rullar kvar i lager.
 
Senast ändrad:
Jag går i samma tankar som dig. -Kommer nog köpa analogt om nått år eller så. Det blir ju lite mer löpande utgifter om man säger så, plus en bra scanner. Spara inte när du ska köpa objektivet, -utgår från att du tänkt köpa 35 el. 50 mm obj. Då skulle jag absolut satsa på beg. Leica. Sen kan du alltid köpa denna;
http://www.lpfoto.se/swe/butiken/MSWeb/index.asp och köpa drömhuset när du har råd.
ps
Fattar inte varför du valt D40x som alternativ...Finns betydligt roligare DSLR..../mvh peter
 
PMD skrev:
Vilken av de fem produkterna på den sidan syftar du på?

Det blev fel m länken, -jag syftar på Bessa-R4A m en M-Bajonnet för 6495kr. Säkert ett bra alternativ om man inte vill köpa en begagnad M6. Tror man kan hitta M6 fr.ca 6000..vad jag har sett iaf, men i riktigt fint skick så blir det dyrare!
 
Det lutar åt antingen en M6 eller en Bessa R2 (blir lite billigare så kan jag lära upp mig ordentligt innan Leica + att jag kan köpa lite dyrare glugg och sedan uppgradera kamerahuset). Ska förresten till Beijing i veckan, finns det inga roliga kamerabutiker där som kan ha något lattjo? Några tips?
 
Jag känner inte till så mycket om "toykameror", men har på känn att du borde kunna hitta en del kul där som är mkt billigt! Kvalitéts prylar skulle jag nog inte våga mig på, även om de kanske är billiga relativt sett...
 
peter6611 skrev:
Det blev fel m länken, -jag syftar på Bessa-R4A m en M-Bajonnet för 6495kr. Säkert ett bra alternativ om man inte vill köpa en begagnad M6. Tror man kan hitta M6 fr.ca 6000..vad jag har sett iaf, men i riktigt fint skick så blir det dyrare!
R4:an är bara ett alternativ om man använder vidvinkel hela tiden, ljusstark optik över 35mm blir väldigt svår att fokusera noggrant med så kort mätsökarbas. Sökarförstoringen är bara 0,52x (att jämföra med M6 standardsökare på 0,72x och R3 på 1,0x). För mer normala brännvidder (35-75mm) är nog en M6 eller R2 bästa valet, för längre brännvidder M3 eller R3.

Att köpa en ny R2 från LP är tyvärr rena rånet, 7000kr??? Det var vad jag gav för min M6TTL i vintras, sånär som på några märken på bottenplattan ser den fantastisk ut!
 
loveshot skrev:
Hej!

Efter att min 3:e digitalkamera har gått sönder (en bara la av, en gick plasthöljet sönder på och en blev överspolad av en våg) så funderar jag på ny kamera.

Fotade en hel del med en halv-SLR för ett par år sen och tyckte det var fantastiskt roligt och har tänkt ta upp fotandet igen. Dock är jag lite skeptisk till ännu en digitalkamera då de antingen går sönder eller så vill man uppgradera efter några år då modeller lanseras stup i kvarten. Istället funderar jag på att köpa en analog! Jag har alltid varit mest förtjust i svartvit fotografering och har börjat kolla. Vad sägs om att.. köpa en Leica M6 och sedan framkalla negativen själv och sedan köpa en scanner för eventuellt efterbehandling och sedan
printa? Blir det för dyrt eller alldeles för meckigt? Gillar idén att leva lite halvanalogt i en överdigitaliserad värld. Leica ska ju vara oerhört robust och hålla i en livstid + att jag gillar hur Leica:n får fram "stuns" i bilderna. Några tankar? Alternativet är att köpa en Nikon D40X men jag känner mig skeptisk.


Daniel, du ska nog vara entusiast gränsande till hängiven för att bli en Leica analog.

Visst finns det många nackdelar men ett manuellt kamerahus som du matar med film.
Ta bara det där med att ladda en ny rulle i leican, det går inte lika snabbt som att byta minneskort, detta märker du vid första bytet.
Den lilla fyrkanten i sökaren där du ställer skärpa/avstånd kan i vissa vinklar och i visst ljus försvinna, i varje fall i modeller tom:
M6 TTL.
Detta är irriteranda, men man förlåter det om man är "leicait", i övrigt inte.

Men bortsett från ett antal nackdelar med denna mätsökare av förstaklass så är det bara fördelar
om du kan leva med framkallning, scanning och digitalisering innan du kan se den färdiga bilden.

Jag tycker personligen att det är värt besväret bortsett från bilder på familj och goda vänner vilket snabbt ska förevisas digitalt, i övrigt använder jag mätsökare (Leica M6 TTL och Konica auto S3) och trivs med fotolivet.
/Thomas..
 
Jag rekomenderar R3A. Är man högerögd är det störttrevligt att kunna titta med båda ögonen när man fokuserar, vilket bara är bekvämt med x1.0 sökare.

Ifall du vill använda 75mm, 90mm eller ljuskänsliga 50mm så ger den högre sökarförstoringen (och därmed längre effektiva baslinjen mer nogran fokusering). Vill du ha vidvinkligare objektiv än 35/40 så finns det alltid externa viewfinders för blixtskon. det är svårare att hitta en sökarlupp ifall du vill sätta på en 75mm/ 90mm på en kamera med en vidvinkligare mätsökare.

Med dagens låga dollar blir det nog billigare även med moms och tull att beställa från www.cameraquest.com än från Robert White. Stephen Gandy som är mannen bakom cameraquest precis lika pålitlig som Robert White. (jag köpte min R3A inkl. Nokton 40mm från Robert White och min Heliar 15mm från Stephen Gandy).
 
Re: Re: Analogbyte - Leica?

ThomK skrev:
Daniel, du ska nog vara entusiast gränsande till hängiven för att bli en Leica analog. [...]
Det var förbanne mig det finaste jag har hört sen jag konfirmerades! Vill du ha ett fikon?

Skämt åsido, antingen är man "hängiven entusiast" eller "bakåtsträvande tråkmåns med teknofobi". Bara att välja... =)
 
Re: Re: Re: Analogbyte - Leica?

Emil-G skrev:
Det var förbanne mig det finaste jag har hört sen jag konfirmerades! Vill du ha ett fikon?

Skämt åsido, antingen är man "hängiven entusiast" eller "bakåtsträvande tråkmåns med teknofobi". Bara att välja... =)


Emil, inget ont med fikon, men jag föredrar
Jim Beam.

Vissa kallar analogfotografer i dessa digitala tider för bakåtsträvande kugghjulsromantiker
(fan ta dom)

Men om man inte lider av någon "digitalsjukdom"
i form av döda pixlar, bak eller framfokus eller
har problem med att inte vara ägare av den senaste kameran från Canon eller Nikon.

Då kanske man tillhör det utdöende släktet som skapar BILDER med kameror som var moderna för femton eller trettio år sedan, och som inte tycker att verktyget är det viktigaste, utan snarare värdesätter resultatet.
/ Thomas.. född 47.
 
Re: Re: Re: Re: Analogbyte - Leica?

ThomK skrev:
Emil, inget ont med fikon, men jag föredrar
Jim Beam.

Vissa kallar analogfotografer i dessa digitala tider för bakåtsträvande kugghjulsromantiker
(fan ta dom)

Men om man inte lider av någon "digitalsjukdom"
i form av döda pixlar, bak eller framfokus eller
har problem med att inte vara ägare av den senaste kameran från Canon eller Nikon.

Då kanske man tillhör det utdöende släktet som skapar BILDER med kameror som var moderna för femton eller trettio år sedan, och som inte tycker att verktyget är det viktigaste, utan snarare värdesätter resultatet.
/ Thomas.. född 47.

Jag föredrar aprikoser.

Jag som är teknikgalen och läser på om digitala kameror och nya modeller och olika märken och som har provat på digitalt har fastnat för något helt annat. Har använt pappas gamla Minolta XG2 men har nu köpt lite egna kameror (tja, man måste oftast köpa både kamera och objektiv på tradera så nu har jag snart köpt tre kamerahus och x-antal objektiv) för att själv kunna bygga upp ett eget system med en Minolta X300 i grunden och sedan ljusstarka objektiv (50 f1.7 och 100 f2.1) och lite annat för att få fram det jag vill med mina bilder. Jag är lat och därför använder jag nu svartvit film för att direkt vid exponeringen kunna göra det jag vill med bilderna så jag slipper sitta i Photoshop osv för att få fram mina bilder. För mig är analogt tidsbesparande och spännande!

Oskar.. född 89.
 
För min egen del har jag två stora motiv för att fortsätta med film; 1) jag jobbar med programmering och sitter alldeles för mycket vid datorer både på jobbet och fritiden, det blir nästan meditativt att stänga in sig i mörkrummet med några bra skivor och negativ. 2) Ju mindre automatik jag har, desto mer tänker jag igenom de bilder jag tar. 12 bilder med Hasselbladaren, 36 bilder med Leica eller 100 bilder digitalt. Om jag skall vara krass har jag nog ungefär samma antal bra bilder på alla systemen, dvs jag slänger mycket mer om jag plåtar digitalt (eller borde slänga, de hamnar ju på hårddisken iaf och tar upp plats!).

//Emil
född 80
 
Emil, känner samma sak - arbetar inte programmering men ganska nära och vill göra något borta från datorn ibland. Det blir en Leica trots allt har jag bestämt mig för - nu ska jag bara leta efter vilken lins jag ska ha!

/Daniel född 79
 
Hej Emil & Daniel

Jobbar själv med system administration (Unix & Oracle) och känner samma sak att jag vill bort från datorer på min fritid.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.