Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analogbyte - Leica?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det jag gillar är att jag har kontroll utan att behöva justera sjuttioelvaknappar, arton fokuspunkter, olika mätmetoder etc.

med mätsökaren lägger jag själv skärpan där jag vill ha den, har enbart en centrumvägd mätning som man snabbt lär sig hur den viktar, jag gör själv min exponeringskomkpensation genom att köra på annan slutartid än mätarens förslag och sätter min bländare genom härligt mekaniska reglage istället för nervösa mikrobrytare. Jag får kontroll över tekniken, tekniken får inte kontrollen över mig.
Ett hus helt i metall med stadig vikt är också skönt.

För fotografering med storformatskamera är det åt samma håll fast än tydligare. Inga gränssnitt mellan mej och den råa fototekniken

/Richard född 1976
 
Senast ändrad:
Gud vare allas skäl nådig för dom som i detta spörsmål trivs med sin analoga,bakåtsträvande mätsökarkamera.

Otaliga knappar och fungtioner i all ära, men klarar man sig inte otroligt bra med tid, bländare och skärpa, för att skapa bilden med stort B.
/Thomas.. fortfarande född 47.
 
Senast ändrad:
jag har kollat runt på lite analoga Leica ett tag nu, och har fastnat för M6..

va e de för skillnad på M6 och M6 TTL. som jag uppfattade de är TTL tillverkad från -98 till -02. alltså nyare. och bättre? eller e den första M6 bättre?

vart skulle ni köpt om ni ville ha en väldigt fin begagnad M6? utbudet på blocket och tradera är högst begränsat.


finns filmrullar i de vanliga affärerna, på typ Expert? går de framkalla där oxå?
 
Lite dumma frågor från en digitaliserad fotomupp av 1988 års modell. ;)

Finns det zoomobjektiv till Leica M-serien. Om inte, varför?

Jag har förstått att Leica håller en grym kvalitet, men jag har ändå svårt att förstå hur en så tekniskt enkel kamera kan bli så dyr. Det gäller även de små objektiven, som ju verkar kosta multum.
Är det märket som gör det, eller finns det rimliga skäl till att kostnaden måste bli så hög?

Nu blir jag väl ifrågasatt för alltid, så som jag svär i kyrkan... =D
 
simonbertilsson skrev:

Finns det zoomobjektiv till Leica M-serien. Om inte, varför?
Njae, det finns ett objektiv med variabla brännvidder på 16, 18 och 21 mm. Sökaren tillåter ju dig inte att se en steglös bild, utan det finns fasta sökarramar.


Är det märket som gör det, eller finns det rimliga skäl till att kostnaden måste bli så hög?
Visst är det mycket märkesmystik, men det är också en helt annan tillverkningsteknik med mycket manuella moment. Människor som sitter och justerar saker kostar mycket pengar jämfört med robotar som monterar ihop prylar.

Stefan
 
stefohl skrev:
Njae, det finns ett objektiv med variabla brännvidder på 16, 18 och 21 mm.
Tri-Elmar 16-18-21mm är faktiskt ett riktigt zoomobjektiv.

Sökaren tillåter ju dig inte att se en steglös bild, utan det finns fasta sökarramar.
Det gör förstås att det blir lite knepigare att använda alla brännvidder som ligger mellan de som det finns sökarramar för, men det är inte omöjligt.
(Det finns dock en lös sökare som är steglöst inställbar.)

Det äldre Tri-Elmar 28-35-50mm lär dock inte vara ett zoomobjektiv utan fungerar bara med en av de tre brännvidderna inställd. (Vad nu "fungerar" betyder i sammanhanget. Vad som händer om man försöker fotografera med objektivet inställt mellan någon av de tre brännvidderna vet jag inte.)
 
Tänkte fynda mej en M6 på ebay.com nu när dollarn är så låg.

bör jag satsa på en M6 TTL eller en vanlig M6 CLASSIC? skriv gärna varför oxå.

är dom lika stabilt byggda?
ja jag läste länken som nån skickade. men eftersom jag e helt grön på foto överhuvudtaget så fattade jag inte så mycket.

TTL är nått med blixten ?
 
Jag vill inte verka tråkig men varför skall du köpa en Leica för 10-12000kr om du är "helt grön på foto" och inte förstår vad som står hos Cameraquest? Även på Ebay får du räkna med att ge $900-1500 för en M6 utan optik. En vettig 50mm kostar $500 och uppåt, en 35mm $800 och uppåt.

Köp en manuell Nikon, Pentax, Olympus eller liknande med ett normalobjektiv och lär dig grunderna först. En FM, MX eller OM1 kostar bara en bråkdel av en M6 och det finns gott om bra optik för småpengar i jämförelse med Leica.

Om du inte ens vet var man kan få tag på film eller framkalla den kanske du borde fundera lite på vad du ger dig in på?
 
Jag lovar att ni entusiaster har lika stor glädje av eran Leica M6 även om en nybörjare som jag skaffar mej en. Jag vet att jag kan komma billigare undan genom att köpa en annan kamera, men det är inget alternativ då det är en M6 jag vill ha.

frågan är om jag bör köpa en M6 classic eller en M6 TTL.
jag frågade därför att jag ville veta skillnaden och för- och nackdelar på dom. då jag inte själv förstod när jag letat information.

om någon orkar förklara, så är jag tacksam.
 
Det som skiljer dom åt är att M6 TTL har TTL-blixtmätning, sen har jag för mej att de tidiga M6:eek:rna hade en del kvalitetsproblem i och med att dom försökte kapa kostnader och stoppade i en del plast i den. Men en senare M6 är det inga problem med vad jag vet. Och självklart skall du skaffa en M Leica om det är vad du vill ha, så slipper du bli missnöjd, för en bättre kamera till det den är avsedd för går nog inte att hitta :)
-affe
 
Du får köpa hur många M6:eek:r du vill (eller har råd med), mig gör det inget. Jag skulle gärna byta min M6TTL mot en kromad MP men det är sällan de går för under $2000 vilket jag inte kan slanta upp just nu.

De två mest uppenbara skillnaderna mellan classic och TTL är blixtljusmätningen i TTL-varianten och att slutartidsratten går åt olika håll. Mindre skillnader är bl.a. att TTL-versionen är ca 2mm högre pga mer elektronik under toppkåpan och att ljusmätaren använder 3 lysdioder >o< istf 2 >< (classic). Slutartidsratten är större på TTL än på classic och är lite lättare att nå och justera med höger pekfinger när man har kameran vid ögat. Ljusmätaren är lite känsligare på TTL än på classic, ett EV-steg har jag för mig.

En annan skillnad är att classic kom med två olika sökarförstoringar, 0,72x och 0,85x. TTL kom med tre, förutom de två tidigare även en vidvinkelvariant med 0,58x förstoring. 0,85-sökaren saknar ram för 28mm-optik medan 0,58x saknar 135mm-ram. Ju större förstoring, desto lättare att fokusera rätt med ljusstark optik. Även med 0,72x kan det vara svårt att pricka fokus med 75/1,4 eller 90/2 och det blir i det närmaste en gissningslek med 0,58x. Fördelen med den mindre förstoringen är att du ser mer av vad som sker runt bilden, är något intressant på väg in?

De första omgångarna av M6 classic har/hade väldigt känslig elektronik i ljusmätaren och det var vanligt att den lade av och behövde bytas för dyra pengar. Många säger att TTL-versionen käkar batterier pga krypströmmar i ljusmätningen om man glömmer att vrida slutartidsratten till "OFF". Jag har inga problem med det men min är ett ganska sent exemplar.

Jag blev erbjuden en M6TTL till ett bra pris och slog till. Den största fördelen jämfört med min tidigare M4-2 är den inbyggda ljusmätaren, jag tyckte aldrig om att behöva mäta med en separat mätare. Hade jag blivit erbjuden en classic då hade jag lika gärna kunnat ta den men nu föredrar jag det större slutartidsvredet och den mer lätt-tolkade ljusmätaren i TTL:en framför classic.

Vilken av dem du skall köpa kan jag inte säga. Har du aldrig använt en gammal Leica spelar den inverterade slutartidsratten ingen roll och generellt sett är det väl bra att köpa nyare grejer. Classic är å andra sidan lite billigare än TTL just pga åldern.
 
Tackar Alf och Emil. precis sånt svar ja ville ha.

hur vet man årsmodellen på kameran, går de luska ut om man vet serienummret?

tex SERIAL # 1906662
 
Vad använder ni för film i era M6or? har läst lite och de flesta verkar köpa online. vart köper ni billigast?

vilken film skulle duga till mej? jag har inga direkta krav. gärna svartvit och färg.

och ni som inte framkallar eran film själva. lämnar ni bara in rullen till typ Expert som har vanlig fotoframkallning? eller framkallar dom kanske inte sån film som används till M6? får ni skicka rullen till nått särkillt labb kanske?

som sagt, så är jag rätt grön.
 
sjuntorparn skrev:
Vad använder ni för film i era M6or? har läst lite och de flesta verkar köpa online. vart köper ni billigast?

vilken film skulle duga till mej? jag har inga direkta krav. gärna svartvit och färg.

och ni som inte framkallar eran film själva. lämnar ni bara in rullen till typ Expert som har vanlig fotoframkallning? eller framkallar dom kanske inte sån film som används till M6? får ni skicka rullen till nått särkillt labb kanske?

som sagt, så är jag rätt grön.

Har ingen M-leica men fotar med svartvit film. Vanlig negativ svartvit film är lite dyrare att lämna in i fotobutik och därigenom få framkallad. Den kräver annan kemi an labben har vanligtvis. Men det finns även svartvit film för C-41 färgkemi och den är inte dyrare då den framkallas i samma kemiprocess. Har också läst i ett annat forum att man kan använda vanlig färgnegativ film och be att få bilderna svartvita när man lämnar in. Färgerna filtreras då bort vid framkallningen av de positiva bilderna men negatuven är i färg. Trevligast är givetvis att framkalla sin svartvita film själv och antingen scanna till datorn eller göra bilderna i mörkrum. Filmframkallningen kräver enbart en dosa (och en mörk garderob eller liknande kolmörkt utrymmme utan ljusinsläpp för ilsddningen av filmen) och framkallningen görs sedan i ljuse, t.ex en diskbänk, i tvättstugan, badrummet etc. Inte speciellt svårt men man bör kanske läsa lite om det innan man försöker själv. Det finns mycket info om det på nätet och Photax har broschyrer man kan ladda ner gratis via deras hemsida.
 
Senast ändrad:
sjuntorparn skrev:
Vad använder ni för film i era M6or? har läst lite och de flesta verkar köpa online. vart köper ni billigast?

Ska du nu vandra denna väg är väl Tri-X det självklara valet. Åtminstone var det så för mig under alla mina Leica-år. Det finns fortfarande labb som framkallar svartvit film på ett vettigt sätt, som t ex Crimson.

Stefan
 
www.photax.se är nog bästa stället att köpa film

Handhavandet (exponering och framkallning) av filmen spelar betydligt större roll än valet av film. Men skall du lämna in den för framkallning så är det säkert bättre med en av de vanligaste såsom Kodak Tri-X 400.

Lämnar du in svartvit-film för framkallning så skickas den i regel iväg för framkallning. Sedan brukar det vara lite si och så med kvaliteten på resultatet. Det är nog inte lönsamt att lägga ner mödan som krävs för att få bra resultat för de som gör framkallning+kopior till överkomliga priser. Själv är i det här fallet bäste dräng. Ett alternativ som jag gjorde i början när jag gick över från digitalt till analogt var att jag framkallade filmen själv (krävs i regel bara tillgång till ett rum man kan mörklägga, i mitt fall toaletten) och sedan köpte jag en filmskanner. Sedan lämnade jag in de skannade svartvita bilderna som om de vore digitalkamerabilder. Inte samma sak som egenhändigt gjorda kopior men en bra bit på väg. Och mörkrumskopior är svårt att hitta tid för att göra av alla ens keepers.

Sedan kan jag inte annat än hålla med Emil om att det är lite av vansinne att köpa en Leica för att pröva fotografera analogt såvida inte tillgångarna finns i överflöd ;-). Mitt tipps är att gå på en bra manuell systemkamera och en filmskanner till det istället. Men som sagt pengarna är dina (än så länge ;-) ) och du väljer själv i slutändan.

I all välmening

/Richard
 
Ska du ge dig på detta så bered dig på att så småningom göra allt själv.

Lab-arbetet är som Photoshop men mer fysiskt. Någon grad varmare framkallare eller hårdare skakning av filmdosan kan ge stora effekter, olika fabrikat/koncentration av kemikalier för film och papper ger sin speciella touch.

Jätteroligt! Alla får fram bilder men för att få precis de bilder man tänkt sig krävs mycket tid och arbete med trial and error.

Just nu är det gyllene tider, på blocket säljs ofta kompletta analoglab med allt ifrån filmframkallningsdosor till förstoringsapparater med vätskebaljor, lampor, papper, bildtorkar och allt annat man behöver. Utrustning som kostat stora pengar säljs för en spottstyver så passa på!

Men som sagt, det krävs tid och arbete för att få koll på processen! Orkar du får du bilder som inte överträffas av några digitalkameror.



/B - orkade inte, M4 + 35/2 + 90/4 i bankfack sedan 1995.




sjuntorparn skrev:
... lämnar ni bara in rullen till typ Expert som har vanlig fotoframkallning? eller framkallar dom kanske inte sån film som används till M6? får ni skicka rullen till nått särkillt labb kanske?

som sagt, så är jag rätt grön.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.