ANNONS
Annons

Analoganalfabet behöver hjälp

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan Lind

Medlem
Hej

Jag har precis köpt en Mamiya RZ67 och vet inte mycket om den analoga världen. Frågorna är många, men de som trycker på allra mest är:

1. Vilken film(120mm) rekommenderas, både för färg och S/V?
2. Var kan jag köpa film till ett bra pris?
3. Jag är på jakt efter en scanner med vilken jag kan scanna in negativen. Är det någon som kan rekommendera en inom prisintervallet 0-4000kr ?

Det var allt för den här gången.

//Johan

Bra färgfilm: Kodak Portra, lätt att skanna och ger fina färger. Finns i NC ("naturliga" färger) och VC (mättade färger). Den senare mindre "bra" på porträtt, om man ska vara puritan.

Bra svartvit film: klassikern Kodak Tri-X. Även Ilford Delta 100 är jättebra. Är inte så förtjust i Kodaks T-Max filmer, även om andra gillar dem. Svartvit film är en smaksak, men i första hand är det BILDEN som räknas, och bra bilder går att ta med nästan vilken film som helst. Jag skulle undvika billighetsfilmer som Foma, Forte, Rollei etc, då jag har erfarenheter av mycket dålig kvalitetskontroll på de märkena. Om det är någonstans du ska snåla, så är det INTE på filmen.

Photax har helt OK priser på film.

Om du ska skanna mellis så kan jag rekommendera Epson 4990. Om den finns fortfarande. Jo, det gör den. Jag har skannat hel helvetes massa neg på den med bra resultat. Tror att du får lite bättre resultat om du köper en Nikon 9000 ED eller Flextight, men det är utanför din (och min) budget... Se till att skanna med SilverFast från LaserSoft. Den ingår nog i skannerpaketet. Den är 1000% bättre än Epsons skannerprogramvara. :)

Lycka till och ha kul!

freestylephoto har oslagbara priser på film.
Deras Arista Premium 400 är ommärkt Tri-X och den kostar 12:- per rulle.
Se annan tråd i ämnet.

Välkommen till analoga världen förresten.
Jag är själv rätt ny i den.

Tyvärr är Freestyles Premium filmer enbart i 135-storlek, så det s**t sig. Annars hade jag lagt en order på en bra bunt med rullar direkt.
Men det finns film till bra priser på http://www.fotoimpex.de. Det är inga problem att beställa där och de har bra urval. Deras Adox CHS är ommmärkt Efke-film. Dessutom finns det fortfarande kvar ommärkt Ilford FP4 kallad Adox CHM 125. Den filmen kostar 1,84 euro styck om man köper 10 eller fler. (De nuvarande ägarna till Ilford säljer just nu inte film för ommärkning. Därav "finns fortfarande kvar".) Ladda ner deras tyska katalog och trimma grammatiken. :)

Lycka till med styrketräningen. RZ'an är ju en rätt stor kamera. :)

//Björn

tack

Tack för alla tips, grymt!
Jo tack, Björn, efter en stund känns det sannerligen att man har en kamera på axeln. Men det är värt och jag slipper ju att hänga på ett gym ;).

Om du är ute efter maximal tonåtergivning/detaljrikedom (vilket man kan förmoda då du köpt en mellanformatskamera) så finns det två svartvita filmer som jag personligen gillar. Efke R25 och R50. I princip kornlösa bilder i mellanformat med dessa båda, om de framkallas på rätt sätt. Filmerna är orthopankromatiska och ger en mera naturlig gråskala som jag upplever det. Men sånt går att styra en del med färgade filter också. Nackdelen är att de verkar lite mera känsliga för repor o dyl. Noggrannhet och försiktighet vid laddning/framkallning/sköljning/torkning är därför rekommendabelt. Men scannar du negativen så har du en fördel gentemot oss som gör bilden i mörkrummet. Du kan mycket enklare klona bort repor och skavanker som syns i bilderna.

Får gratulera till införskaffandet av en 6x7-kamera också! Har precis själv skaffat en Pentax 6x7 med några objektiv och har provat Plus-X 120 i den. Jämförde de negativen/bilderna i stor förstoring i förstoringsapparaten (samt de inscannade bilderna i 100%) med bilder fotade med Efke R50 och min Seagull 6x6-kamera. Kornet är märkbart mindre i R50. Ska därför nu prova några Efke-rullar i Pentaxen och se om jag upplever samma sak.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar