ANNONS
Annons

Analoga vs digitala objektiv för APS-C

Produkter
(logga in för att koppla)

fyrman

Aktiv medlem
Först ett konstaterande, det finns inga "analoga" eller "digitala" objektiv, diskussionen avser objektiv avsedda för "fullformat" 24x36 och de som är "specialgjorda" för APS-C-formatet på sensorn. Fördelar - nackdelar?

Många av oss använder objetiv som klarar fullformat på en kamera med APS-C eller motsvarande. Detta medför att man bara nyttjar en mindre del ("mitten") av den bild som skapas av objektivet.

Hur stor/liten fördel ger detta? På många objektiv faller kvalitén i kanterna, framför allt de sista millimetrarna.

Hur mycket (långt från centrum) av t ex MTF-mätningen "gäller" för APS-C?

De objetiv som är "specialgjorda" för APS-C är ofta mindre och nättare, men får man då samma problem vid kanterna som om man har objektiv för fullformat och 135-film? Har man då premierat storleken?

Egna erfarenheter? Tester?

fyrman skrev:
Hur mycket (långt från centrum) av t ex MTF-mätningen "gäller" för APS-C?
Enkelt, kolla på MTF-diagrammet. Normalt sett så har du en skala i millimeter från centrum i botten av skalan. På objektiv för APS-C brukar denna bara gå runt 12-14mm, på småbildsobjektiv går denna betydligt längre. Där får du också ett någorlunda jämförelsetal för att kunna jämföra.

Dock bör det betänkas att det inte alltid är samma antal linjepar som mätningarna görs med, 20lp/mm kontra 30lp/mm, etc.

Många objektiv för APS-C tecknar ut en hygglig bit utanför sensorn. Nikons 12-24 kan faktiskt tom användas med film från 16-24mm.
Om jag jämför mina objektiv för småbild, med mitt Nikon 18-70 så tycker jag inte att jag ser någon direkt nackdel för 18-70:n, vad gäller kantskärpa. På vidöppen bländare är den LITE oskarpare i hörnen och de extrema kanterna, men skärpan ökar snabbare in mot mitten är på tex 50/1.8 eller 70-210/4-5.6D.
Är det något som jag märker skillnad på så är det vinjetteringen, som är mer tydlig med min 18-70 (och även andra APS-C-objektiv jag testat).
Så visst finns det kanske en liten fördel för "fullstora" objektiv, men jag upplever det inte som någon enorm fördel.

Jag ska väl tillägga att jag inte gjort några jämförande tester, direkt, utan ovanstående är bara baserat på det jag sett i "vanliga" bilder.
Resultatet varierar såklart från objektiv till objektiv åxå...

Har förstått att man strävar efter högre linjetäthet för APS-C objektiv, för man börjar nå högre upplösning på vissa digitala kameror än vad film kan ge?

Kan man då med fördel köpa ett fullformatsobjetiv som är bra i mitten, men med sämre kantegenskaper? Ser att APS-C objektiven också har lite sämre egenskaper vid kanterna percis som "fullformats".

dumbo skrev:
Är det något som jag märker skillnad på så är det vinjetteringen, som är mer tydlig med min 18-70 (och även andra APS-C-objektiv jag testat).
Så visst finns det kanske en liten fördel för "fullstora" objektiv, men jag upplever det inte som någon enorm fördel.

Hmmm, dock kan ibland upplevelsen vara en god måttstock. Foto är just upplevelse.

Tack för noteringen.

Har idag själv inget APS-C objektiv, bara ett på väg.

Lider ibland av tyngden av kameraryggan, så det hade varit skönt med lite lättare prylar. Dock marginell fördel. Många av vidvinkelzoomarna väger en hel del, även APS-C.

Om man skall tro de MFT kurvor som har publicerats verkar objektivtillverkarna använda samma toleranser när de konstruerar APS-C objektiv, det vill säga skärpan försämmras på ett liknande sätt ju längre ut i hörnen du kommer med objektiv konstruerade för det mindre formatet. Så det går inte säga att APS-C objektiv generellt skulle ha bättre hörnskärpa än motsvarande bildvinkel för småbild, även om det naturligtvis kan variera mellan olika objektivmodeller. Sett ur detta perspektiv finns det en fördel med att använda småbildsobjektiv på APS-C kameror.

Att sedan supervidvinklar också tecknar ut hela småbildsformatet vid längre brännvidder är inte så konstigt, glasytan behövs också för APS-C vid den kortaste bränvidden. Sålunda kan EF-S 10-22 användas ned till c:a 14 mm på fullformat, se även http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=51749.

Som ett exempel på hur stor bildcirkeln för ett APS-C objektiv kan vara lägger jag in en bild tagen med EF-S 17-85 IS och EOS 5D vid 17 mm, inte på någon brännvidd tecknar detta objektiv ut småbildsformatet.

/Daniel

Bilagor

• 5d-17-85-is-4028.jpg
    5d-17-85-is-4028.jpg
    21.1 KB · Visningar: 225
dano skrev:
.."Sett ur detta perspektiv finns det en fördel med att använda småbildsobjektiv på APS-C kameror..."

Som ett exempel på hur stor bildcirkeln för ett APS-C objektiv kan vara lägger jag in en bild tagen med EF-S 17-85 IS och EOS 5D vid 17 mm, inte på någon brännvidd tecknar detta objektiv ut småbildsformatet.

/Daniel

Daniel, enligt detta resonemang kan det vara en fördel att använda fullformatsobjektiv, något som jag själv misstänker.

Bilden du lagt in åskådliggör på ett briljant sätt effekterna av APS-C. Stort tack!

/Johnny

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar