Annons

Analoga och digitala fotolab i sthlm.

Produkter
(logga in för att koppla)

uchman

Avslutat medlemskap
Fick reda på idag att Prolabbet kånkat.
Vad skall jag nu ta mig till liksom? =). Har aldrig varit med om en så bra service som hos dem?
Om det inte löser sig så måste jag ju vända mig till ett annat lab i sthlm. Några tips? Jag vill att de skall kunna allt från filmframkallning (sv/c-41/E-6) till _stora_ analoga och digitala printar.
 
Var har du läst det någonstans? -Kommer det att drivas vidare av konkursförvaltare eller lägger dom ner all verksamhet inom snar framtid?
För övrigt finns ju tex Crimson och DOX, har ingen erfarenhet av DOX men Crimson är bra i alla fall.
 
systerdiesel skrev:
... har ingen erfarenhet av DOX men Crimson är bra i alla fall.

DOX är riktigt bra dom oxå. Jag fick en kopia utdragen från cd på deras lambda medans jag väntade i butiken. Trevligt är att dom även delar lokaler med kameradoktorn så det finns mycket att titta på då man ändå är där.

http://www.dox.se
 
Jag ringde Prolabbet nyss (innan jag sett denna tråd) och fick informationen att de fr o m nästa vecka endast kommer att göra C-41-framkallning och kontaktkartor (!) från dessa filmer.

Det är skandalöst dåligt att ingen information finns på Prolabbets hemsida.

Själv sörjer jag mest den svartvita framkallningen. Den var suveränt bra. Vart ska jag nu vända mig? (Vill helst anlita någon som är bättre än Odenlab, och kan gärna tänka mig skicka och ta emot per post.) Kan någon rekommendera ett kvalitetslab med konsistenta resultat?
 
Kolla senaste numret av Allt om digitalfoto. Där testar jag över tjugo digitallabb. Såg att även Foto skulle ha ett test i sitt nästa nummer så det kan nog vara lönt att även titta där.
 
divander skrev:
Kolla senaste numret av Allt om digitalfoto. Där testar jag över tjugo digitallabb. Såg att även Foto skulle ha ett test i sitt nästa nummer så det kan nog vara lönt att även titta där.
Digitallab finns det gott om. Det är som svante säger den sv/v framkallningen som känns jobbigast för min del. Får väl kanske göra den själv i framtiden. Men prolabbet var sjukt bra..
 
svajoh skrev:
Jag ringde Prolabbet nyss (innan jag sett denna tråd) och fick informationen att de fr o m nästa vecka endast kommer att göra C-41-framkallning och kontaktkartor (!) från dessa filmer.

Det är skandalöst dåligt att ingen information finns på Prolabbets hemsida.

Själv sörjer jag mest den svartvita framkallningen. Den var suveränt bra. Vart ska jag nu vända mig? (Vill helst anlita någon som är bättre än Odenlab, och kan gärna tänka mig skicka och ta emot per post.) Kan någon rekommendera ett kvalitetslab med konsistenta resultat?

Hej Svante misströsta inte !

Kontakta Kangedals Foto Örebro 019 6114183.
/Thomas.
 
uchman skrev:
Digitallab finns det gott om. Det är som svante säger den sv/v framkallningen som känns jobbigast för min del. Får väl kanske göra den själv i framtiden. Men prolabbet var sjukt bra..

Jag håller med, digitallab finns det en hel del av. Det skiljer sig däremot en hel del mellan dom vad görller utbud av tjänsteer, priser, service och kvalitet. Många av de som klarar digitala bilder klarar även av att framkalla film. Det var dock bara ett av de jag testade som gjorde svartvita digitala bilder på riktigt svartvitt papper.

Att framklalla sina sv/v filmer är ju annars ett riktigt bra alternativ. Snabbt (man slipper åka iväg till labbet eller vänta på posten), bra resultat(om man gör rätt) och billigt (om man inte endast gör någon rulle om året). Att ta fram bilderna på papper är ju däremot lite krånligare men å andra sidan både trevligt och rogivande.
 
Visst är det så. Ja, alltså. Stå i labbet och kopiera bilder är bland det finaste här i världen. Men jag vill helst slippa framkalla filmen själv. Digitaliseringen sköter jag själv med min Nikon LS40..
Så vad jag behöver är ett lab som gör sv/v filmframkallning. Men får göra det själv om jag inte hittar någon bra lösning.
 
Eller helt enkelt sälja mina två kameror och köpa en digital. Men jag tycker D70 är lite väl lågupplöst och jag har inte råd med dyrare pjäser.
 
Dom som jag tycker är absolut bäst på s/v framkallning av film i sthlms-trakten är förstoringsateljén i slakthusområdet.
Tyvärr har dom ingen hemsida men numret står i telefonkatalogen.

Framkallning+karta går på 110+moms ca.
 
Ok. Då låter det ju helt ok. De var lite dyra dock. Jag betalade nog 35:- för framkallningarna hos prolabbet. Något jag stör mig hos oss crimson är dock deras webgränssnitt. Vem vill sitta och ladda upp 250MB stora bilder via ett webformulär? FTP vore något.
 
uchman skrev:
Vem vill sitta och ladda upp 250MB stora bilder via ett webformulär? FTP vore något.
Som någon skrev så har de ju stöd för FTP men jag tycker inte det är något större problem med tanke på att de tillåter att du tankar upp alla bilder i en zip-fil.
 
Det är ett problem om varje bild packad blir 180MB?
Så om jag slänger upp fem bilder i en zip så blir det ganska mycket.. Men om ftp finns så är ju problemet ur världen i vilket fall. :).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.