Annons

Analoga objektiv på Nikons digitala systemkameror

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag är lite förvirrad. Jag är tämligen ny i fotots värld och undrar om kompatibiliteten (ja, det är rättstavat :) mellan objektiv för Nikons analoga men ändock relativt nya modeller (F4, F801, F5) och Nikons digitala systemkameror. Jag har hört att man måste köpa objektiv med bokstaven "D" på. Och så har jag hört att man inte måste det.

Stämmer båda?

Jesper

D ger lite bättre blixtexponering i vissa situationer med F5 och gör ingen skillnad alls med F4 och F801.

D-funktionen är en givare som talar om för kameran vad objektivet är fokuserat på för avstånd.

Tack för svaret men jag tänkte tvärtom. :) Alltså "gamla" objektiv på Nikons digitalkameror. Hur fungerar det? Jag kanske uttryckte mig otydligt...

Jesper

Du kan använda i princip vilka objektiv som helst.
Köper du manuella objektiv så tappar du ljusmätningen och du måste fotografera helmanuellt.

/Johan (som var ute och fotograferade med manuell
Soligor från början av 70-talet på sin D70 igår)

Det är som med F5. En smula bättre blixtexponering i vissa situationer om du använder objektiv med D-funktionen, inte mer.

Jag tycker det är en styrka att gamla manuella gluggar går att använda på moderna digitala hus även om man nu tappar ljusmätning. Dels kan man få tag på billig bra begagnad optik, dels så får man en anledning att tvinga sig tänka efter vad man håller på med ;)

(På Nikons moderna proffsmodeller funkar även ljusmätningen med manuell optik)

Skönt!

Tack, det låter betryggande.

Jag funderar nämligen på att byta upp mig, kanske via en F5, och så småningom köpa digitalt. Och det är ju bra att veta att man behålla en del gluggar.

Jesper

Är rätt ny på foto, så hängde inte riktigt fullt med i diskussionen, men det fungerar alltså att hänga på gamla Nikkor-gluggar på en D70? Har en släkting som har en drös med gamla fasta objektiv (28, 35, 85, 200 som alla suttit på en Nikon F och F2a) från sjuttiotalet. Samtliga har alltså ingen autofokus, men eftersom de har sån bra ljusstyrka, runt 2,0 på samtliga och 1,8 på någon vore det självklart toppen om dessa passar på D70:n? Är det bara att klämma på dom och exponera manuellt med bländarringen?

Tacksam för svar, även om svaret kanske går att utläsa i ovanstående diskussion...

Senast ändrad:
Ja, det fungerar, men du tappar ljusmätningen.

Du får sätta kameran i M och sköta bländaren på objektivet och tiden på huset.

Exponeringen kan du ju kolla på histogramet, eller så kan du använda lös ljusmätare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar