Annons

analog zoom

Produkter
(logga in för att koppla)

ferdinand64

Avslutat medlemskap
Plockade fram min gamla Nikon FM ur skrivbordslådan där den legat i över tio år. På den sitter en analog skjutzoom AF Nikkor 35-70 1:2.8. Nån som vet något om den gluggen och vad den kan vara värd i dag? Hittade även 24:a, en 85:a och en 50:a från samma tid som nu skall få fajtas lite med mina digitala grejer.
Mycket nostalgi.

Ferdinand

Plockade fram min gamla Nikon FM ur skrivbordslådan där den legat i över tio år. På den sitter en analog skjutzoom AF Nikkor 35-70 1:2.8. Nån som vet något om den gluggen och vad den kan vara värd i dag? Hittade även 24:a, en 85:a och en 50:a från samma tid som nu skall få fajtas lite med mina digitala grejer.
Mycket nostalgi.

Ferdinand

Den zoomen är vansinnigt bra och i mitt tycke lite bortglömd. Kanonglugg på film och borde göra rätt bra ifrån sig på FX. Priset beror ju på skick men det är mycket sällan man ser dem under 1500:- och i princip aldrig över 2500:-

M

Mycket nostalgi.

Ferdinand

Välkommen till FS!

Jag kan inte så mycket om Nikons objektiv men överlag kan man väl säga att prestandan i gamla objektiv är högre än värdet. Men ditt zoomobjektiv har ju hög ljusstyrka så det finns säkert ett visst intresse för det på begagnatmarknaden. Kolla också på LP-fotos site och se om de har sålt några av "dina" objektiv på auktion.(www.lpfoto.se).

24, 50 och 85mm! Perfekt uppsättning!

En liten undran; Vad menar du med "analog" zoom?? Att den är manuellt fokuserad. Eller av äldre datum? I princip är ju alla objektiv "analoga". De arbetar inte med digiliserat ljus.

Mvh

F

Vet nog inte riktigt vad jag menar. Kanske det att den inte fungerar med någon automatik på en digital kamera. Kamweran säger helt enkelt att inget objektiv anslutits.

Han inte lärt mig det här riktigt ännu. Vet inte vem jag svarar nu. Men tack Humula. Trots att zoomen är bra känns det som om det rätta på nåt sätt är att kura den gamla mekaniska häcken med de fastagluggarna.

F

analogt till digitalt

Det här är säkert alldeles fel forum, men har någon erfarenhet att att hämta in analoga bilder tex. från en CD och bearbeta dem i Photoshop? Hur står sig resultatet mot de digitala bilderna?

F

Det här är säkert alldeles fel forum, men har någon erfarenhet att att hämta in analoga bilder tex. från en CD och bearbeta dem i Photoshop? Hur står sig resultatet mot de digitala bilderna?

F
Du har rätt, du är i fel forum, prova: http://www.fotosidan.se/forum/forumdisplay.php?f=129
Sen är CD ett digitalt media så det går utmärkt att gå från CD till PS till papperskopia
För bilder som redan är papperskopia finns det scanner, finns även speciellt nagativ-scanners för negativ(framkallad film) som man brukar få med från dom som framkallar analoga bilder...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar