Autofokus?
Ja Susanne, Pentax K1000 är en enkel och mycket robust kamera som bör vara lätt att hitta.
Allt är helt manuellt utom att du ser med full öppning i sökaren.
MX är oxå en manuell och robust kamera som är liten och lite lättare, den har nedbländningsknapp.
Tillverkades 1977 till början på -80talet.
MX användes av en del proffs och dom är slitna...
Mitt stora misstag 1977 när jag valde Pentax ME istället för MX.
1982 kom Pentax LX ut och den har många finesser tex att dra tillbaka till en tidigare bildruta och exponera den igen, tidsautomatik. Den har sjunkit i pris men kostar säkert runt 2000kr.
Med Pentax super A (fin kamera)kom programautomatik, super A var toppkameran och övriga program A och P30/50.
Senare på 80 talet kom autofokus med Pentax SF, SF7, SFX och senare SFXn vilken var bäst.
1991-2 kom Pentax Z10 och Z1 ut vilka var fina kameror varav den sista var avancerad den blev -94 avlöst av Z1p, den har multiexponering, motorzoom, gaffling, hyperprogram mm.
Ca 1995 kom Pentax MZ5 senare MZ5n vilka var mer kompakta men saknade bla multiexponering. Dom hade en mer manuell känsla utan programeringsmöjligheter (har själv en MZ3).
För 250kr kan du tydligen få en Pentax Z10, om den är fin är det ett kanonköp med autofokus och dom viktigaste funktionerna om jag minns rätt.
Bryr du dig inte om autofokus men vill ha kreativa finesser heter kameran Pentax LX.
Mer info på
http://kmp.bdimitrov.de/.