Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

analog Nikon FE, manuell fokus felkalibrerad?

Produkter
(logga in för att koppla)

B.Dahren

Medlem
Hej!

Jag framkallade just ett antal rullar film tagen med min Nikon FE, och jag blev väldigt besviken när jag fick resultatet, eftersom mer än hälften av alla bilder var dåligt fokuserade. Först trodde jag att jag hade varit slarvig, men sedan såg jag att det rörde sig om systematisk "front focus", alltså att fokusplanet befinner sig framför subjektet.

Jag testade detta genom att sätta kameran på stativ och fokusera noggrant på ett föremål med tydlig kontrast. Sen ersatte jag den analoga kameran med min D700, satte på samma objektiv (50/f1.8), med fokusringen satt på samma avstånd (1.2 meter). När jag tog en bild var den som väntat klart ur fokus. Det var inget problem att fokusera om och ta en skarp bild, men då var fokusavståndet nästan 2 meter, vilket är en skapligt stor skillnad!

Jag upprepade samma test med ett annat objektiv (28/f2.8), med samma resultat.

Så, det är ganska klart att jag har ett problem med front focus, och att problemet sitter i kameran och inte objektivet. Det ända jag kan tänka mig är att antingen fokuseringsskivan (focusing screen) eller spegeln har hamnat i fel position.

Någon som har erfarenhet av detta? vad göra?

Det känns inte värt att lägga ned stora summor pengar på att skicka på reparation, med tanke på hur billigt det är att köpa ett annat hus på tradera. Så jag hoppas det går att fixa på egen hand.

http://www.cameramanuals.org/nikon_pdf/nikon_fe.pdf
 
Om jag förstår dig rätt har du satt objektivet på ett visst avstånd enligt fokusringen på objektivet? Det är bara ett riktmärke och skall inte användas som exakt avståndsmätning. Fokuserar gör du på mattskivan. Om det ser skarpt ut på mattskivan och bilden ändå är ur fokus har antingen filmplanet hamnat fel eller att spegeln är ur position. /Frode
 
Ögonen

Det kan inte vara så enkelt som att du inte har helt perfekt syn. Ett litet synfel kan lätt leda till felfokusering om man inte har satt dit korrigeringsglas i filtergängan vid sökaren. Moderna kameror har en liten spak vid sökaren för att ställa in detta men på FE var man tvungen att köpa till en liten extralins med rätt dioptrigrad till sökaren. Bara en tanke, det kan ju också vara en spegel/mattskiva som sitter snett.
 
Om jag förstår dig rätt har du satt objektivet på ett visst avstånd enligt fokusringen på objektivet? Det är bara ett riktmärke och skall inte användas som exakt avståndsmätning. Fokuserar gör du på mattskivan. Om det ser skarpt ut på mattskivan och bilden ändå är ur fokus har antingen filmplanet hamnat fel eller att spegeln är ur position. /Frode

tack för svar!

fokusringens position satte jag genom att fokusera manuelt genom sökaren och mattskivan. När "split image" sammanfaller så anser jag objektivet fokuserat.

Så, bilden ser skarp ut i sökaren, men samma inställning på D700 ger ofokuserad bild.

Så, jag lutar också åt att spegeln är ur position. Hur löser jag detta?
 
Det kan inte vara så enkelt som att du inte har helt perfekt syn. Ett litet synfel kan lätt leda till felfokusering om man inte har satt dit korrigeringsglas i filtergängan vid sökaren. Moderna kameror har en liten spak vid sökaren för att ställa in detta men på FE var man tvungen att köpa till en liten extralins med rätt dioptrigrad till sökaren. Bara en tanke, det kan ju också vara en spegel/mattskiva som sitter snett.

Nä, jag har inte perfekt syn, men god nog för att se när "split image" i mattskivan (vet inte var det heter på svenska!) sammanfaller till en bild! :)

Spegel ur position är min gissning också.
 
På många analoga Nikon och andra kameror kan man byta mattskiva. Den sitter i en liten hållare med en spärr som man lossar med en liten skruvmejsel eller liknande (med försiktighet). Det är inte så att mattskivan helt enkelt sitter snett i hållaren? Ta bort objektivet och titta upp i spegelhuset, det borde vara lätt att se om mattskivan inte sitter som den skall. Jag vet inte om det var möjligt att byta mattskivan på din kamera. /Frode
 
På många analoga Nikon och andra kameror kan man byta mattskiva. Den sitter i en liten hållare med en spärr som man lossar med en liten skruvmejsel eller liknande (med försiktighet). Det är inte så att mattskivan helt enkelt sitter snett i hållaren? Ta bort objektivet och titta upp i spegelhuset, det borde vara lätt att se om mattskivan inte sitter som den skall. Jag vet inte om det var möjligt att byta mattskivan på din kamera. /Frode

Tror absolut att man ska kunna byta mattskiva. Tror att många bytte till den mattskiva som kom i efterkommande modellen FE2. Ska kolla ikväll om jag kan se om den sitter snett/fel. Skulle hjälpa om jag visste hur det skulle se ut... :)
 
Hållaren är en ram som sitter runt mattskivan och håller den på plats. Som jag skrev tidigare borde det vara lätt att se om det sitter fel. Annars kan du försiktigt lossa spärren så mattskivan lossnar, kolla så ramen ser rak ut och det inte ligger något skräp där. Blås rent och sätt tillbaka mattskivan. Jag minns att jag hade en liten borste som var till för att borsta av mattskivan med. /Frode
 
Jag hade ungefär samma problem med min D700, alltså när jag fokuserade manuellt enligt vad jag såg på mattskvan hamnade skärpan för långt bak. Bytte mattskivan till en från KatzEye Optics. Den har snittbild, men problemet blev inte bättre, endast tydligare. Googlade då och kom fram till att mattskivan sitter för högt upp och borde sänkas ner lite m.h.a. skimskivor. Googlade lite till och hittade en formel på fredmiranda-forumet för hur man kunde beräkna hur mycket skivan borde flyttas. Jag kom fram till 0,34mm och lade in tre skimskivor (0,2, 0,1 och 0,05mm tjocka) som jag beställde från JAS Tekniikka i Åbo (jag bor i Finland) för en spottstyver. Efter det försvann problemet.

I mitt fall testade jag fokusavståndet med mitt dåvarande Sigma 105/2,8 makro, då det är bäst att använda ett objektiv som använder kamerans fokusmotor. På knappt 1 meters avstånd mellan sensor och motiv (använde testpappret från focustestchart.com) hamnade skärpan ca 2cm fel då jag fokuserade manuellt med hjälp av snittbilden, jämfört med då jag använde autofokusen, som i övrigt alltid var spot-on rätt med det objektivet. Det var lite pilligt att mäta avstånden och uppskatta hur mycket fel fokusen låg, men med det nämnda fokustestpappret med skalor till vänster och höger gick det ändå rätt bra och slutresultatet var ju fint.

Om du inte vill börja med det här själv så kan du säkert skicka in kameran för en justering av mattskivan.
 
Jag hade ungefär samma problem med min D700, alltså när jag fokuserade manuellt enligt vad jag såg på mattskvan hamnade skärpan för långt bak. Bytte mattskivan till en från KatzEye Optics. Den har snittbild, men problemet blev inte bättre, endast tydligare. Googlade då och kom fram till att mattskivan sitter för högt upp och borde sänkas ner lite m.h.a. skimskivor. Googlade lite till och hittade en formel på fredmiranda-forumet för hur man kunde beräkna hur mycket skivan borde flyttas. Jag kom fram till 0,34mm och lade in tre skimskivor (0,2, 0,1 och 0,05mm tjocka) som jag beställde från JAS Tekniikka i Åbo (jag bor i Finland) för en spottstyver. Efter det försvann problemet.

I mitt fall testade jag fokusavståndet med mitt dåvarande Sigma 105/2,8 makro, då det är bäst att använda ett objektiv som använder kamerans fokusmotor. På knappt 1 meters avstånd mellan sensor och motiv (använde testpappret från focustestchart.com) hamnade skärpan ca 2cm fel då jag fokuserade manuellt med hjälp av snittbilden, jämfört med då jag använde autofokusen, som i övrigt alltid var spot-on rätt med det objektivet. Det var lite pilligt att mäta avstånden och uppskatta hur mycket fel fokusen låg, men med det nämnda fokustestpappret med skalor till vänster och höger gick det ändå rätt bra och slutresultatet var ju fint.

Om du inte vill börja med det här själv så kan du säkert skicka in kameran för en justering av mattskivan.

Intressant! Du hade 2cm felfokus på 1m avstånd säger du. Och detta korrigerades med sammanlagt 0.35mm extra avstånd. Mitt fokuseringsfel är cirka 40-50 cm fel på 2 meter, och knappt 20 centimeter på 1 meters avstånd. Jag har också front focus. vilket alltså innebär att mattskivan (om det är den som är problemet) ligger för långt ner. Eftersom jag har cirka 10 ggr större fokusfel än dig så borde jag behöva korrigera mattskivan ungefär 10ggr mer än dig, förutsatt att förhållandet är någotsånär linjärt. någonstans 2-5mm med andra ord, vilket känns väldigt mycket!

Jag kikade in till min lokala fotoaffär idag, och de kunde inte se att spegel/mattskiva skulle ligga fel... Mycket märkligt.
 
Intressant! Du hade 2cm felfokus på 1m avstånd säger du. Och detta korrigerades med sammanlagt 0.35mm extra avstånd. Mitt fokuseringsfel är cirka 40-50 cm fel på 2 meter, och knappt 20 centimeter på 1 meters avstånd. Jag har också front focus. vilket alltså innebär att mattskivan (om det är den som är problemet) ligger för långt ner. Eftersom jag har cirka 10 ggr större fokusfel än dig så borde jag behöva korrigera mattskivan ungefär 10ggr mer än dig, förutsatt att förhållandet är någotsånär linjärt. någonstans 2-5mm med andra ord, vilket känns väldigt mycket!

Ja det låter helt klart för mycket. Har svårt att tro att det skulle röra sig om nåt så stort fel. Om du har en digital Nikon systemkamera (helst fullframe, men crop går säkert också) så kanske du kan jämföra de två kamerorna. Montera ett äldre ljusstarkt objektiv på den digitala kameran, fäst den i porträttläge på ett stativ, och autofokusera (om möjligt) på linjen på ett fokustestpapper. Kontrollera att skärpan hamnar rätt genom att knäppa en bild och granska. Tejpa fast fokusringen på objektivet (notera också fokusavståndet på avståndsskalan) och flytta sedan objektivet till FE:n, som du monterar på stativet istället för digikameran. Kolla fokusen i sökaren. Ligger den rätt eller måste du fokusera om för att det ska se skarpt ut? I och med att du testar med kameran i porträttläge (vertikalt) kan du använda snittbilden. Uppskatta också om stativfästpunkten är på olika plats i djupled då det kan ge ett visst fel i sig.

Förresten... du har väl inte nån diopterlins fastskruvad över sökarens titthål? Det fanns en sån på min FE då jag skaffade den, men det gjorde allting suddigt oberoende av avståndet så jag tror inte det här är problemet...
 
Ja det låter helt klart för mycket. Har svårt att tro att det skulle röra sig om nåt så stort fel. Om du har en digital Nikon systemkamera (helst fullframe, men crop går säkert också) så kanske du kan jämföra de två kamerorna. Montera ett äldre ljusstarkt objektiv på den digitala kameran, fäst den i porträttläge på ett stativ, och autofokusera (om möjligt) på linjen på ett fokustestpapper. Kontrollera att skärpan hamnar rätt genom att knäppa en bild och granska. Tejpa fast fokusringen på objektivet (notera också fokusavståndet på avståndsskalan) och flytta sedan objektivet till FE:n, som du monterar på stativet istället för digikameran. Kolla fokusen i sökaren. Ligger den rätt eller måste du fokusera om för att det ska se skarpt ut? I och med att du testar med kameran i porträttläge (vertikalt) kan du använda snittbilden. Uppskatta också om stativfästpunkten är på olika plats i djupled då det kan ge ett visst fel i sig.

Förresten... du har väl inte nån diopterlins fastskruvad över sökarens titthål? Det fanns en sån på min FE då jag skaffade den, men det gjorde allting suddigt oberoende av avståndet så jag tror inte det här är problemet...

Det test du föreslår är i princip exakt vad jag gjorde, fast tvärtom... :) Jag fokuserade först med FE, flyttade sedan objektivet till min Nikon D700 och tog bilden. På FE var bilden i sökaren i fokus då avståndsmätaren på objektivet var ställt på 1.2 meter. I själva verket var avståndet nästan 2 meter.

Ett annat exempel är att när jag fokuserar på horisonten med min FE, då står objektivets avståndsmätare på cirka 5 meter. Helt tokigt, med andra ord.

Ingen diopterlins. En sådan borde inte heller påverka snittbilden, annat än att den blir suddig.
 
Jag hade ungefär samma problem med min D700, alltså när jag fokuserade manuellt enligt vad jag såg på mattskvan hamnade skärpan för långt bak. Bytte mattskivan till en från KatzEye Optics. Den har snittbild, men problemet blev inte bättre, endast tydligare. Googlade då och kom fram till att mattskivan sitter för högt upp och borde sänkas ner lite m.h.a. skimskivor. Googlade lite till och hittade en formel på fredmiranda-forumet för hur man kunde beräkna hur mycket skivan borde flyttas. Jag kom fram till 0,34mm och lade in tre skimskivor (0,2, 0,1 och 0,05mm tjocka) som jag beställde från JAS Tekniikka i Åbo (jag bor i Finland) för en spottstyver. Efter det försvann problemet.

I mitt fall testade jag fokusavståndet med mitt dåvarande Sigma 105/2,8 makro, då det är bäst att använda ett objektiv som använder kamerans fokusmotor. På knappt 1 meters avstånd mellan sensor och motiv (använde testpappret från focustestchart.com) hamnade skärpan ca 2cm fel då jag fokuserade manuellt med hjälp av snittbilden, jämfört med då jag använde autofokusen, som i övrigt alltid var spot-on rätt med det objektivet. Det var lite pilligt att mäta avstånden och uppskatta hur mycket fel fokusen låg, men med det nämnda fokustestpappret med skalor till vänster och höger gick det ändå rätt bra och slutresultatet var ju fint.

Om du inte vill börja med det här själv så kan du säkert skicka in kameran för en justering av mattskivan.

Magnus!
Har själv en D700 som jag shimsat sökaren på.
Är lite intresserad av den formel du nämner för att beräkna hur mycket sökaren ska shimsas. Kan du dela med dig av den?
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar