ANNONS
Annons

Analog Minolta XG-M. Går ej att trycka av.

Produkter
(logga in för att koppla)

Genic

Aktiv medlem
Min analoga Minolta XG-M. Det är en film i som jag tagit fyra foton på. Sen har kameran stått i skåpet i nåt år oanvänd. Idag bytte jag batteri och skulle fota. Det går inte att trycka av. Inte heller att dra fram filmen. Jag har öppnat kameran och känt efter att filmen löper lätt ur sin kasett så den sitter inte fast. Att den inte går att dra fram beror då antagligen på att jag inte exponerat. Det lyser i dioderna som talar om exponeringen men inget händer när jag trycker på avtryckaren. Vad kan det vara?
Tacksam för häjlp.
 
En vild gissning från min sida: Kan det finnas stelnat smöjmedel eller ärg på rörliga delar i kamerans innanmäte?
 
Nu var det närmare tio år sedan, men vill minnas jag hade liknande problem på farsans Minolta-kamera jag hade fått ärva.

Efter mycket googlande då så verkade det som att elektroniken (specifikt några kondensatorer) blir dålig och slutar fungera. Skulle kunna vara det!

"The symptoms of the problems with the XG-M were that the shutter wouldn't fire, although the metering seemed to work correctly."

Deras äldre modeller, SRT10X vill jag minnas är helt manuella och kan inte få samma problem, kan vara värt att införskaffa en sån som ersättare.
 
Senast ändrad:
Okej! Tack båda för svar.
Citatet låter som mitt problem. Ska läsa länkarna.
Finns det nån som lagar sånt där?
 
Okej! Tack båda för svar.
Citatet låter som mitt problem. Ska läsa länkarna.
Finns det nån som lagar sånt där?
Det finns ett fåtal reparatörer kvar, bland annat en i Stockholm, och en jag vet i Tyskland. Men, du kan köpa en testad och fungerande på Ebay från ca 600kr. Du kommer nog inte hitta någon som ens tittar på den för mindre än så.
 
Jag vet inte om det är så på just sen modellen men testa att ställa kameran i B-läge på tidsratten.
Av någon anledning har det hjälpt mig i liknande situationer på många andra kameror.
/Jon
 
Det finns ett fåtal reparatörer kvar, bland annat en i Stockholm, och en jag vet i Tyskland. Men, du kan köpa en testad och fungerande på Ebay från ca 600kr. Du kommer nog inte hitta någon som ens tittar på den för mindre än så.
På Ebay! Jag trodde inte man kunde lita på nån på Ebay :D Hur vet man att det är en säljare som har testat den när dom skriver att dom gjort det?
Nej, du har nog rätt om det. Fasen, jag som gillar min Minolta. Och jag gillar den för att det är min första systemkamera. Inte bara en gammal Minolta. :)
 
Förstår dig! Min första kamera (som jag gett bort till min syster en gång i tiden) är budget/bas-versionen i Minoltas XG-serie, XG-1n, och en kär klassiker för mig. 😊

Fick du ordning på slutaren?
Jag har inte haft möjlighet att titta närmare på det. Det får bli i höst kanske.
Tack för frågan. :D
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.