Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analog mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

sonicflower

Medlem
Jag har blivit väldigt sugen på att införskaffa mig en analog mellanformatskamera och undrar om någon har några bra tips på billiga kameror?
Givetvis vore det underbart med en Hasselblad fast ekonomin håller inte riktigt för det men vet någon vart man kan leta efter billiga begagnade?
Har även kollat på TLR-kameror och funderar på en av märket Seagull, någon som har någon åsikt om det?

Alla svar är välkomna, både tips bra bra inköpsställen och bra kameror.
 
Bronica, pentax & mamiya har alla mkt fina mellanformatare i 6x4,5 - formatet. Man kan hitta paket med dem till mkt förmånliga priser.

Jag köpte min mamiya 645 pr med två gluggar, polariodbakstycke, filmbakstycke samt motor och prisma för ynka 5000kr.

Kolla annonserna här på fs & blocket som tips
 
Jag kör med en Mamiya RB67.Underbar kamera som levererar riktigt bra neg/dior. Dessutom bra optik.

Sjävl tycker jag du bör upp i de större filmformaten för att verkligen dra nytta av de stor neggen du får. Bladarens 6x6 är trevligt men själv föredrar jag en 6x7a. Beggat går det att hitta riktigt bra klipp.
 
sonicflower skrev:
Jag har blivit väldigt sugen på att införskaffa mig en analog mellanformatskamera och undrar om någon har några bra tips på billiga kameror?
Givetvis vore det underbart med en Hasselblad fast ekonomin håller inte riktigt för det men vet någon vart man kan leta efter billiga begagnade?
Har även kollat på TLR-kameror och funderar på en av märket Seagull, någon som har någon åsikt om det?

Alla svar är välkomna, både tips bra bra inköpsställen och bra kameror.

Hej!
Kolla på fotoauktionerna i Stockholm!
Nästa är i mars tror jag. Det brukar dyka upp en hel del godingar där. Jag köpte min Fujica 690 för 3500. Jag tycker nog att 6x7 och 6x9 ger rätt bra neg att förstora om man tänker på slutformat som 50x70cm till exempel. Även med en måttligt dyr skanner kan du få 25-35Mpixel. Tyvärr har det varit alltför mörkt än för vettiga tester typ landskapsbilder.
 
Seagull finns ju att köpa igen hos Photax. Den billigare varianten vill säga, med trelinsig optik. 1595:- för en ny mellanformatare med garanti. Jag har den dyrare varianten med 4-linsig Tessar-optik. Båda är MC-behandlade. Tror att den de har nu är i princip samma kamera som min 4A-107, förutom optiken som är enklare. Den 4-linsiga är riktigt skarp, jämförbar med Rolleiflexens Tessar. Såg en 40x50-förstoring hos Photax, tagen med den 3-linsiga varianten och den var riktigt bra den också som det såg ut på bilden. 4A-107 testades på Shutterbug och fick mycket bra kritik. Och som jag upplever det är kameran helt ok, dock inte Rolleiflex-finish i detaljerna. Även Kaffebrus har Seagull men lite dyrare där (kan iofs vara en annan modell men optiken är i alla fall densamma som det verkar). Lomography säljer även den dyraste várianten 4A-109 med 1/500 sek som snabbaste tid mot 1/300 för de andra. Gör man inga jättebilder tror jag att den billigare för 1595:- funkar bra. men som skrivits ovan, man kan få tag i billigt begagnat med fin optik men då är ju garantierna inte desamma. När jag köpte min 4A-107 fick jag två års garanti men vad den är nu vet jag inte.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.