Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analog kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

emptylooks

Aktiv medlem
Tjenare,

Skulle vilja köpa en analog kamera för att få ut maximalt ur mina Limited objektiv (43mm, 77mm). Planerar väl att inhandla 31an någon gång också och lär vilja testa den analogt också.

Vilket hus ska man köra med? Låter kanske fånigt men vill ha silver hus precis som objektiven iaf.
Har sett K1000 och ME på andrahandsmarknaden, Vad skiljer dom två åt?

K fattnin är såklart ett måste..

Mvh,
Jonas

Är det SMC-M objektiv?
Om det är F eller FA så är kanske en kamera typ SFXn ett alternativ.

Kan inte exakt vad som skiljer mellan K1000 och ME, men ME har bländarförval och bättre ljusmätare än MX och MG (som jag tror motsvarar K1000)

Har du objektiv med A läge är kanske ME super är ett bättre val då den har viss möjlighet till tidsförval...

Okey tack!

Objektiven är alla Smc-FA, men vill kunna använda smc-m också..

Huset behöver inte ha autofukus, vill iaf ett metalhus och inte nåt i plast.. Jag har en ljusmätare men skadar ju inte att det finns på huset också:)

tack!

http://kmp.bdimitrov.de/ finns info om alla kameror och objektiv.
K2 var en bra kamera då, efterföljaren K2DMD har mer finesser och är i svart.
LX är efterföljaren till K2DMD, oxå i svart.
K1000 som kom tidigt(som K2 1975-6) är till skillnad från dom ovanstående helt manuell och utan finesser.
Den har 1 silveroxid batteri(dom andra 2), bara manuella inställningar = ingen: skärpedjupskontroll, tidsauto, spegeluppfällning eller multiexponering.
Bara ljusmätning, isoinställning, slutartidsratt och objektivets bländare, men en stabil kamera som brukar hålla att tappa i golvet.
Den tillverkades fram till -97, 1a modellen hade nog någon nackdel, andra var bättre, senare modellen var nog tillverkad i Kina? och hade en aning plast.
Den blev sen för dyr att tillverka?
Det var en populär kamera på fotoskolor, man lär bättre utan en massa automatik, funkar utan batteri.
En modern kamera(från -96) som MZ5(årets kamera) och bättre efterföljare MZ5n/MZ3 är i silver och har autofokus, men saknar multiexponering och dom är kompakta och bra och har lite klassiskt stuk, men inte i metall.
Höll på att glömma A-serien som kom med programauto, toppmodellen A Super(-83) ångrade jag att jag inte köpte...
Jag började fota med en ME, handlaren försökte övertyga mig om att MX var bättre.... ångrade mig senare....MX användes oxå av proffs.

Pentax KM är ofta förbisedd när man pratar K-modellerna. Samma kamera som K1000 (fast det egentligen är tvärtom eftersom KM kom ett år före K1000) med sin fulljusmätning och att den endast tar ett LR44 eller ekvivalent 1.5 volts batteri. KM har skärpedjupskontroll och synkkontakter, vilket inte K1000 har. Ett tips bara: Ha ALLTID objektivlocket på när du inte använder dem, eftersom fulljusmätningen på och av-aktiveras av inkommande ljus. Många recensioner av ovetande användare som klagar på att de drar batterier.

// Matte

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar