Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analog fotografi diskrimineras i runstenstävling!

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Såg nyheten på fotosidan om runstensfototävlingen där enbart digitala kameror får användas. Löjligt och okunnigt helt enkelt. Varför får man inte fotografera med film och sedan digitalisera negativen/bilderna?
Reglerna bör ändras omgående!
Hälsningar, Nils.

Det står inget i tävlingsreglerna om att det måste vara en digitalkamera, bara att bilden ska skickas in digitalt. Kan vara så att dom inte förstår möjligheten att scanna film eller så är det dumt skrivet i inledande beskrivningen av tävlingen, svårt att veta.

I vilket fall, vill du ändra något så är det väl bättre att skicka ett mail till tävlingens arrangör än att klaga här. ;-)

Det kan ju vara så att de anser att bildfiler från digitalkameror är lättare att hantera. De flesta digitalkameror levererar trots allt väldigt bra bildfiler om fotografen gör sitt jobb ordentligt. Något som innebär att bilderna behöver mindre efterbehandling för att kunna användas i olika sammanhang.

Däremot är det väldigt många som inte kan skanna in en bild ordentligt. Jag har själv ett sådant jobb där jag hanterar mängder med bildfiler och ganska ofta stöter jag på inskannade bilder som är bedrövligt dåliga. Bilder som så kallade professionella fotografer levererat dessutom.

Ja det är min teori.

/Joakim

Men det står ju klart att bilderna ska vara fotograferade med digitalkamera! Dessutom ska in te filerna vara större än 300KB inskickade men man bör ha dom i högre upplösning för ev tryck. Att en del bilder kanske inte är ordentligt inscannade eller efterarbetade så är det ju ingen skillnad mot om en digitalt fotad fil i denna lilla storlek också är dålig i original? Därför är det inget argument. Förbannat dumt är vad det är! Åt h-te med dylika tävlingar!

Har du kollat med dom vad dom egentligen menar?

Vill du vara med i tävlingen och använda film eller är du upprörd i onödan över något som du inte är intresserad av?

Det finns tävlingar som uteslutande accepterar bilder från svart-vit film, ska jag vara upprörd över att dom inte tar svart-vita bilder från min digitala kamera?

Verkar ju som hela upplägget är att fotografera runstenar med dagens digitala teknik. Andemeningen (metaforer m.m.) med tävling skulle ju bli helt annorlunda om man även fick fota med film.

/André

Lowrider skrev:
Verkar ju som hela upplägget är att fotografera runstenar med dagens digitala teknik. Andemeningen (metaforer m.m.) med tävling skulle ju bli helt annorlunda om man även fick fota med film.

/André

Javisst,gårdagens informationssamhälle kontra dagens eller nåt i den stilen kanske? Nils, du får krypa till korset å bli digital om du ska va med i den där tävlingen som rör Stockholms län å inget annat - Istället för att hetsa upp dig menar jag(C;? JANNE

Jag förstod att digitala motreaktioner skulle komma. Men det finns ju lättillgänglig teknik för att digitalisera film och analoga bilder och många fotar med film och gör sedan färdigt sina bilder i datorn istället för mörkrum. Helt sjukt att utesluta dessa fotografer då.

Att mästartävlan inte tar digitala bilder har ifrågasatts och som jag förstod skulle det nu även komma en digital variant som svar på detta. Att jämföra Mästartävlan (som funnits från 1949 med samma regler) med en tävling där det gäller att på ett konstnärligt sätt avbilda Stockholms runstenar är inte så fruktbart eller relevant som jag ser det.

Det här är den enda tävling jag vet där dylika regler finns.

"För att lyfta fram länets runstenar som de konstverk de är utlyser Länsstyrelsen en fototävling. Uppgiften är att med dagens teknik - digitalkameran - genom ett foto tydliggöra runristningarna som konstverk."

Denna text som är inledningen till fototävlingen gäller inte enligt uppgifter jag fått nu. Även analoga kameror godtas om bilderna är i digital form. Det blev inte jag som fick krypa till korset utan de som lite "högfärdigt" inte tyckte det var konstigt att enbart digitalkameror skulle få vara med.

Graal skrev:
[B Det blev inte jag som fick krypa till korset utan de som lite "högfärdigt" inte tyckte det var konstigt att enbart digitalkameror skulle få vara med. [/B]

Du behöver inte "krypa till korset" Nils! Du får krypa till Stockholm istället om du ska delta i tävlingen menar jag(C;? JANNE

Och hur skall mottagaren kunna veta att det är fotat med en digitalkamera? Med en gräns på 300kb så lär de flesta bilder sakna EXIF...

Nemesis skrev:
Och hur skall mottagaren kunna veta att det är fotat med en digitalkamera? Med en gräns på 300kb så lär de flesta bilder sakna EXIF...

Någonstans i bilden måste en blank yta spegla fotograf och kamera, så att man tydligt ser modellbeteckningen.

Jag tänker varken krypa till korset eller till Stockholm, bara tycka synd om de som tror de inte kan vara med pga den felaktiga texten i beskrivningen av tävlingen. Ser att den fortfarande finns kvar.

ANNONS