Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Analog blixt till digital kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter A

Ny medlem
Hej.
Efter många års uppehåll har jag skaffat mig en (begagnad) digital systemkamera, en Olympus E-450, och ser fram emot att ta lite bilder igen som förhoppningsvis är lite bättre än med en mobilkamera.
En fråga: kan jag använda min gamla Olympusblixt T32 till min "nya" kamera utan att något går sönder?

Vissa äldre blixtar använder flera hundra volts triggerspänning vilket kommer grilla din kamera.
Nu har t32 bara 12volt vilket kanske borde va ok,fast inte säker.
Dock är blixten kanske inte så rolig att använda,finns bättre där du kan vinkla mot tak och vägg och med zoomreflektor osv.

T32 har jag använt med Olympus E-M5 och jag tror inte att det är några problem att använda den med en 4/3-kamera heller.

T32 går att vinkla uppåt (men inte åt sidan), och passar rätt bra med en lite mindre kamera i och med att den har låg tyngdpunkt. Man får inte TTL-mätning tillsammans med Olympus digitala kameror, men eftersom T32 har en egen mätcell så är det ingen jättenackdel.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar