ANNONS
Annons

Amsterdam, tips/inspiration?

Produkter
(logga in för att koppla)

ProfilX

Medlem
Hej!

Jag ska åka till Amsterdam i mitten av september och kommer förhoppningsvis kunna införskaffa en sprillans ny kamera tills dess :D Detta leder självklart till att en hel drös med bilder kommer knäppas. Jag känner dock att jag skulle behöva lite tips/inspiration på vad man kan hålla utkik efter genom kameralinsen eftersom jag inte vet så mycket om Amsterdam, mer än de vanligaste turistmålen.

Så har någon varit där och sett något intressant, eller kanske känner att ni missat någonting sevärt och vill skona stackars mig från samma öde? Eller rent av bara hört något ryktesvägen?

Tacksam för allt som kan inspirera till fina bilder! :)

//Mattias

Tacksam för allt som kan inspirera till fina bilder! :)
Det dom säljer i coffeeshops har jag hört kan inspirera folk ;)

Skämt å sido...har aldrig varit i amsterdam, men det finns ju mycket vatten i stan och många hus med intressant arkitektur så det torde vara relativt enkelt att hitta sköna motiv.

Antar att du kommer röra dig i de centrala delarna mest? Föreslår att du tar en av tur-båtarna som finns precis utanför centralstationen och får dig en bild av området från båten... sedan börja vandra.
Du måste besöka fotocentret FOAM som ligger på gångavstånd från centralen. Väl där kan du säkert få tips av personalen eller andra besökare. De har ett väldigt trevligt kafé där man kan bläddra i fotoböcker.
Om du går rakt ut från centralen och håller snett upp mot höger (stadsdelen Jordaan) kommer du till ett område som i mitt tycke perfekt för street photography; mängder av kaféer, kanaler och folk.
Varningens ord - ta inte taxi. Har rest på en hel del platser i världen och värre banditer än taxi i Amsterdam finns knappt. Spårvagnssystemet är hur bra som helst.

Red light district är ett bra motiv dagtid. På natten riskerar du att få en bula i skallen om du plåtar någon av tjejerna där.

Om du går rakt ut från centralen och håller snett upp mot höger (stadsdelen Jordaan) kommer du till ett område som i mitt tycke perfekt för street photography; mängder av kaféer, kanaler och folk.
Varningens ord - ta inte taxi. Har rest på en hel del platser i världen och värre banditer än taxi i Amsterdam finns knappt. Spårvagnssystemet är hur bra som helst.

Tack för tipset, det måste kollas. Och Roger: Agreed :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar