Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Amitech Travel Disk II

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
Hej!

Köpte för en vecka sedan en iAudio X5 som skulle fungera som en portabel hårddisk till min kamera. Men samtidigt fungera att ha som mp3-spelare. Men eftersom den inte riktigt ville fungera som den skulle så var jag tvungen att köpa något annat. Valet föll på en Amitech Travel Disk med 40GB minne. På sidan står det att den ska stödja Compact Flash "Type I/II". Jag har ett Sandisk Ultra II 1GB - och det verkar inte fungera som det ska.

Är det någon som har en Travel Disk som kan pröva med ett Sandisk Copmact Flash Ultra II 1GB-kort? Jag vill inte ha köpt ännu en grej som inte fungerar i onödan. Jag måste liksom ha det här ordnat inom två veckor då jag åker till Australien så jag börjar bli lite nervös och frustrerad på att inga av sakerna jag köper fungerar!

Snälla, hjälp mig. :(

r/ Ifall jag kopplar in travel disken i datorn via USB så fungerar den som kortläsare. Men jag lyckas inte få den att kopiera filerna utan datorns hjälp... Så det måste ju betyda att den i alla fall stödjer den här typen av kort.

Men min kamera - Eos 20D - sparar bilderna i undermappar på kortet, kan det vara därför? Kan man få kameran att lagra bilderna - utan undermappar - direkt i rooten på CF-kortet?

r2/ Det spelar ingen roll tydligen, ifall bilderna ligger i rooten.
När jag stoppar i kortet i läsaren står det så här:
Det står inget om hur mycket utrymme jag har kvar på travel disken eller liknande, såsom de beskriver i manualen.
 
Senast ändrad:
Jag har samma Travel disk och samma CF-kort somdu. Fungerar utan problem.

Jag sätter i CF-kortet i läsaren, slår igång Travel disk och då ser jag hur mycket data jag har på mitt CF-kort (786 MB i ditt fall) och så ser jag också hur mycket ledigt utrymme jag har på disken.

Får du upp själva hårddisken som en enhet i Windows när du kopplar in den till datorn?
 
erro_67 skrev:
Jag har samma Travel disk och samma CF-kort somdu. Fungerar utan problem.

Jag sätter i CF-kortet i läsaren, slår igång Travel disk och då ser jag hur mycket data jag har på mitt CF-kort (786 MB i ditt fall) och så ser jag också hur mycket ledigt utrymme jag har på disken.

Får du upp själva hårddisken som en enhet i Windows när du kopplar in den till datorn?
Bra att det fungerar för dig i alla fall!

Nej, jag får inte upp något i Windows. Endast de här flyttbara enheterna, inte Amitechen. Jag använder Windows XP.
 
Hejsan
Jag har också en traveldisk och när jag fick den så funkade inte disken heller. Jag ringde till supporten och dom tyckte att jag skulle öppna den och kolla så inte hårddisken lossnat. Hårddisken kan tydligen lossna om man hanterar den väldigt ovarsamt. Så jag behövde bara trycka fast den på anslutningen, efter det så har den fungerat bra.
 
johnthide skrev:
Hejsan
Jag har också en traveldisk och när jag fick den så funkade inte disken heller. Jag ringde till supporten och dom tyckte att jag skulle öppna den och kolla så inte hårddisken lossnat. Hårddisken kan tydligen lossna om man hanterar den väldigt ovarsamt. Så jag behövde bara trycka fast den på anslutningen, efter det så har den fungerat bra.
Men om man gör det förlorar man väl garantin?
 
Har ingen aning om garantin försvinner om man öppnar den själv, men det var Amitech support som föreslog att jag skulle göra det.
 
Nöjd ägare av en Traveldisk

Jag har använt min traveldisk under en månads resa. Det blev 14 Gb bilder på den.

Läs min resencion så får du veta vad jag tycker. Jag hoppas att ditt problem löser sig genom att öppna den och trycka dit hårddisken.

Sedan en varning. Formatera den inte i Windows XP. Vet inte riktigt varför det är så, men gör det inte. Sedan bör du tänka på att sånt som du tar bort hamnar i "papperskorgen", så utrymmet blir inte alltid mer bara för att man tror sig frigöra mer plats.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10246
 
Re: Nöjd ägare av en Traveldisk

Thomas Olinger skrev:
Jag har använt min traveldisk under en månads resa. Det blev 14 Gb bilder på den.

Läs min resencion så får du veta vad jag tycker. Jag hoppas att ditt problem löser sig genom att öppna den och trycka dit hårddisken.

Sedan en varning. Formatera den inte i Windows XP. Vet inte riktigt varför det är så, men gör det inte. Sedan bör du tänka på att sånt som du tar bort hamnar i "papperskorgen", så utrymmet blir inte alltid mer bara för att man tror sig frigöra mer plats.

http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=10246
Tack för infon Thomas. :)

Kan man formatera Travel Disken på något annat sätt än i Windows?
 
Hårddisken på min slutade också att fungera efter ett tag, utan att jag hade hanterat den särskilt ovarsamt.

Jag öppnade den och upptäckte att hårddisken lossnat något från kontakten. Det var bara att trycka dit den så fungerade allt igen.
 
Formatera inte i Windows

Daniel! Formatera den inte i Windows XP. I någon tidigare tråd var det någon som trodde att det fanns speciella systemfiler på hårddisken. Han hade formaterat den och den slutade fungera då. Amitech säger att man måste skicka in den till dem för service om man formaterar den i XP. Jag har bara använt "Delete" och papperskorg än så länge och tänker inte prova att formatera.
 
Re: Formatera inte i Windows

Thomas Olinger skrev:
Daniel! Formatera den inte i Windows XP. I någon tidigare tråd var det någon som trodde att det fanns speciella systemfiler på hårddisken. Han hade formaterat den och den slutade fungera då. Amitech säger att man måste skicka in den till dem för service om man formaterar den i XP. Jag har bara använt "Delete" och papperskorg än så länge och tänker inte prova att formatera.
Jag har läst det också. Formulerade mig lite fel i tidigare inlägg. Men finns det alltså en funktion på disken där man kan formatera hårddisken?
 
Jag har också en Amitech Traveldisk II 40GB som jag kommer att skicka tillbaka på måndag. Jag fick returlappen igår med posten.

Min fungerar bara på en enda USB2 port i min dator och bara om jag har spänningsmatningen kopplad till den. Vidare tar det ca 135 minuter att ladda över 4 Gb bilder från enheten till hårddisken. Det verkar som om USB2 interfacet har lagt av eller rättare aldrig fungerat.

När jag ansluter enheten och använder den som kortläsare så tar det också lång tid att läsa in bilderna.

Däremot funkar den klockrent när det gäller att läsa in från minneskortet, jag kör Nikon kamera och Sandisk Ultra II 1 GB Compact Flash och IBM 1 GB Microdrive.
 
Efter att ha öppnat min Amitech så såg jag, precis osm ni sa, att hårddisken hade lossnat. Dålig konstruktion det där. Tryckte dit den och försökte få igång den. Fick errormeddelande några gånger men efter att ha skruvat tillbaka allt så verkar det fungera.

Hoppas den även gör det i Australien...

Tack så hemskt mycket för era snabba och superba svar!!
 
Jag har fått tillbaka min Amitech Traveldisk efter en garantireparation. Det tog 6 dagar inkl en helgen. Problemet var att USB2 interfacet krånglade och dom bytte ut den delen. Hårddisken sitter nu efter servicen fast i chassiet med smältlim!!!Nu funkar den perfekt och jag är mycket nöjd.
 
Hur bär ni er åt för att få Amitech att svara på mail?
Är missnöjd med min TravelDisk och skulle INTE rekommendera någon att köpa den, speciellt inte som supporten från Amitech är så dålig.

Enligt displayen så är mina minneskort bara på 999 mb, men är i själva verket på 2 resp 4 Gb.
Trots att disken är tom så finns det bara 25 Gb i befintligt minne, nu. Och det minskar efter varje gång som jag använder den.

En gång fick jag svar från Amitech att om jag formaterade den så skulle jag få tillbaka 39 Gb.

Nu vägrar Windovs 2000 att formatera den (med FAT 32). Har provat med 2 olika datorer.

Den verkar ha en "gammal" programvara som inte kan hantera större minneskort än 999 Mb och som dessutom "tappar" minne när den används.

Vet inte om jag skulle våga använda min på någon mer resa.
 
Jag ringde upp deras support och fick snabb hjälp den vägen.

För att få tillbaka full lagringskapasitet så öppna enheten i utforskaren och töm papperskorgen. Jag gör det varje gång jag tömt disken på bilder.

Jag har bara 1 BG kort så jag vet inte om min enhet klarar av att läsa från 4 GB eller vad det står i fönstret då. Det kan ju vara en teckenbegränsning i hur många siffror som visas i displayen.

Jag har aldrig formaterat min disk.
 
Dykhjelm skrev:
Visst, Utforskaren visar 39 Gb med diskens display visar bara 25 Gb.

Om du defragmenterar disken så kommer displayen åter att visa 40 Gb ledigt utrymme när den är tom. "Den här datorn" högerklick --> "Hantera" --> "Diskdefragmenteraren" Välj Amiteck och sedan "Defragmentera" Det skapas en "chk-file 001" som du får ta bort manuellt, sen har du återställt till 40 Gb. Annars lär Partition Magic fungera? Har dock inte testat med det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.