Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Amitech Travel Disk - 9min för 1Gb

Produkter
(logga in för att koppla)

Vikentij

Aktiv medlem
Hej!

Produkten Amitech 40 GB Travel Disk verkar vilja ha 9 minuter på sig för att suga av ett 1Gb stort minneskort.
Samtidigt skriver Amitech att man kan koppla in kamera via en sladd och kopiera över bilderna på detta sättet.

Tar det lika lång tid med sladden?
 
Tar nog längre tid med sladden, precis som när man kopplar kameran till datorn och för över bilderna. Direkt kopiering från minneskortet via en kortläsare är alltid det snabbaste alternativet.
 
Men maskinen stöder ju USB2 och inte tar det 9 minuter att tanka över 1Gb från kamera (350D) till datorn?!
 
Vill du ha en snabb så tar det runt 8 min med en Compact Drive PD70X att ladda ner ett fullt 4GB CF kort. Knappt 2 min med ett 1GB kort
 
Lars Johnsson skrev:
103 kr i moms och tull

Men det beror så vitt jag förstår på att killen i Australien (och du som köper) ljuger för tullen och anger ett felaktigt värde på paketet. Vilket även innebär att paketet är oförsäkrat (bara försäkrat till det angivna värdet).

Att det förhåller sig så ges av denna tråd
 
Köpte idag en amitech 40Gb. Fick tipps om att om man kopplar in den till kameran via USB kabelm så går det mycket fortare att tanka över bilderna. Fast då skall kameran stödja USB2...
Tyvärr saknar jag en sådan sladd, hade varit intressant att prova.

Köpte den på computercity för 1.500 kr. Svensk bruksanvisning, garantier och ingen strull...
 
qvirre skrev:
Men det beror så vitt jag förstår på att killen i Australien (och du som köper) ljuger för tullen och anger ett felaktigt värde på paketet. Vilket även innebär att paketet är oförsäkrat (bara försäkrat till det angivna värdet).

Att det förhåller sig så ges av denna tråd

Det spelar ju inte dig någon roll. Så länge du inte har kvitterat paketet så behöver du inte betala för det. Kommer det bort så skickar han ett nytt och DHL och han för ordna upp det andra.
Vill du att han ska skriva fullt värde så att du får 800 -900 kr i moms och tull så gör han säkert det
 
qvirre skrev:
Men det beror så vitt jag förstår på att killen i Australien (och du som köper) ljuger för tullen och anger ett felaktigt värde på paketet. Vilket även innebär att paketet är oförsäkrat (bara försäkrat till det angivna värdet).

Att det förhåller sig så ges av denna tråd

Hur kan jag ljuga när jag varken skrivit eller talat med tullen ??
 
Lars Johnsson skrev:
Det spelar ju inte dig någon roll. Så länge du inte har kvitterat paketet så behöver du inte betala för det. Kommer det bort så skickar han ett nytt och DHL och han för ordna upp det andra.
Vill du att han ska skriva fullt värde så att du får 800 -900 kr i moms och tull så gör han säkert det

Okej om han skickar nytt utan att vara försäkrad så är det ju bra, verkar lite konstigt dock men han vill väl fortsätta att sätta konkurenter ur spel genom att fuska med tull och moms.
 
Lars Johnsson skrev:
Hur kan jag ljuga när jag varken skrivit eller talat med tullen ??

Nej du kan ju inte ljuga förstås, men du är knappast ärlig när du fuskar med momsen. Du är skyldig att rapportera in till tullen vad du importerar.

Nu struntar jag i om du/ni fuskar eller inte, mig stör det inte direkt. Jag ville bara att alla förstog varför det blev så billigt; Det är inte för att det är billigt i australien, utan för att det fuskas med momsen. Drar man av momsen i sverige blir det oftast inte någon större skillnad.
 
Jo det är billigt från den affären i Australien även om du lägger på moms. Ändå klart billigare än de svenska affärerna.
 
ZebraMedia tar 3272kr för den gamla modellen PD7X. Och den är både billigare och sämre. I australien kostar den mindre än den nya modellen. Drar du bort momsen så är den ändå dyrare trots att det är en gammal model. Den nya har de inte och jag tror ingen annan i Sverige har den.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.