Annons

Amerikapriser på objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

mekelund

Aktiv medlem
Hejsan!

Kan det verkligen vara så här billigt eller har jag missuppfattat något?

Nikkor 80-200 f/2.8D ED 800$
Nikkor 24mm f/2.8D 270$

Med den låga dollarkursen blir det ju nästan ingenting jämfört med e. Scandinavian.

Nikon Objektiv Af 80-200/2,8D N 12650kr
Nikkor 24mm f/2.8D 4700kr

Är det något väsentligt jag har bommat?
Jag kan tillägga att inköpen kommer att ske på plats i usa.

Vad är skillnaden mellan 80-200 f/2.8D ED och 80-200 f/2.8D N?

Åsikter om 24:an?

/Magnus
 
Det tillkommer skatt (sales tax) på dina varor om du köper i butik. Skatten varierar en del beroende på vilken stat du handlar i men brukar ligga runt 7-8 %. Ska du köpa mycket dyra grejor är det värt att skicka det till en annan stat för att spara skatten.

Du har inte missupfattat att priserna på det mesta är i stort sett gratis i USA.

Lycka till

H
 
Trevligt att höra.
Jag har hört det där med skatterna så planen var att beställa grejerna från www.bhphotovideo.com och skicka dessa till Milwaukee, där jag kommer att befinna mig ett par veckor.
 
Ska du handla med kontokort kan du nog glömma att skicka grejerna till en annan adress än den som kontokortet är registrerad på, alltså din hemadress. Jag försökte handla grejer från bh och sen skicka dom till jobbet eftersom jag inte kunde vara hemma när UPS kommer med grejerna men det gick inte alls. Blev i princip portad på bh med mitt kontokort. Jag fick göra om beställningen med ett annat kort och använda hemadressen. Fick sen sitta och passa på UPS genom deras hemsida och supportnummer... jobbigt!

Sen måste du skicka en bild på fram och baksida av kontokortet till bh innan du blir godkänd kund...
Så kallade e-kort från t.ex. Föreningssparbanken fungerar inte! Skaffade ett sånt i tron om att det skulle vara säkert men jag förlorade flera hundra p.g.a. att dom skulle betala tillbaka pengar till mitt konto och dollarkursen ändrade sig en hel del under dom dagarna dom satt och höll på pengarna... Dom tar alltså inte E-kort utan det måste vara ett fysiskt kort.

Många saker som ska klaffa innan man kan handla därifrån har jag märkt av erfarenhet.

För att inte tala om moms och tull...
 
Senast ändrad:
mekelund skrev:
Trevligt att höra.
Jag har hört det där med skatterna så planen var att beställa grejerna från www.bhphotovideo.com och skicka dessa till Milwaukee, där jag kommer att befinna mig ett par veckor.
Jag skulle nog köpa på plats i N.Y, jag tror inte heller du kan beställa till annat ställe än där du är skriven. Den skatten du betalar, runt 8% är värt "besväret" för att få sakerna direkt utan krångel.
 
Jag håller inte med Reine. Jag har handlat på B&H för hundratusentals kronor, både i affär och skickat grejor, och aldrig haft sådana problem. Jag har skiokat grejor till hotell och kompisar utan problem. Jag har gjort dettta både med svenska och amerikanska kreditkort. Men använd ej sk. betalkort. Det ska du överhuvudtaget inte använda när du handlar någonstans pga det dåliga skyddet om någon skulle få tag på ditt nummer (inte genom internet men tex. hos firman du beställer). Då är du oftast ansvarig för vad någon har handlat för och det kan bli dyrt. Med riktigt kreditkort är det aldrig något problem.

Om du vill vara helt säker på att slippa strul så ringer du ditt kreditkortsföretag och lägger till den adress dit du vill skicka grejorna. Adressen uppdateras inom 24 timmar och du kan välja hur länge du vill ha dennna adress som extra hemadress. Enkelt smidigt och kan ordnas med ett snabbt telefonsamtal.

Jag har aldigt gjort detta med B&H men ibland vill mindre företag att man ordanar detta så att dom inte blir lurade. B&H säljer grejor för otroliga summor varje dag så det är mindre petiga eftersom svindel inte spelar någon större roll. Det är dessutom inte så vanligt hos dom.

Tycker det låter som en bra ide för dig att skicka grejorna. Speciellt om du handlar för lite större belopp. Det finns billigare ställen än B&H men det kan ofta vara skönt att känna till firman man beställer från. Du kan kolla www.pricegrabber.com för priser på en massa olika produkter.

Lycka till

H
 
Då förstår jag inte varför dom krånglade så med mig om dom inte bryr sig om svindel... ?? Inte för att jag svindlade, utan jag försökte bara skicka grejerna till en adress där jag befann mig just då.
Jag köpte några grejer i våras och det var då jag hade allt strul. B&H sa att dom precis hade stramat upp säkerheten för att motverka kortbedrägerier osv och på grund av det blev det så här krångligt.
 
Det är klart att dom bryr sig om svindel och bedrägerier men min åsikt är att dom omsätter sådana otroliga belopp att något lite fall av svindel då spelar mindre roll. När det gäller kreditkort i USA så är firmorna ej ansvariga för svindel. Det kanske du märker när du handlar där med ett kreditkort, dom får inte fråga efter ID kort annat än i extrema undantagsfall. Blir det fel så står AMEX, Diners, etc ändå för kostnaderna. Frågar dom kan man klaga hos AMEX etc. och då får affären problem. Om detta är bra är en annan fråga men så är det i alla fall.

Problemet är att dom allra flesta i Sverige använder betalkort, inte kreditkort, och då blir det ofta strul. Även om du skulle behöva skicka kopia på kort så är det väl värt det? Låt oss såga att du handlar för $4000, då är skatten ca $320 vilket jag tycker är värt ett telefonsamtal för $0,10 eller ett fax.

H
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.