Annons

Amazonas

Produkter
(logga in för att koppla)

bamnehagen

Aktiv medlem
Hej alla rutinerade och hjälpsamma!
Om ett par veckor reser jag till Brasilien för en treveckors rundresa till bland annat Iguazu-fallen och en veckas knallande i amazonas - där fotografering är ett av huvudsyftena naturligtvis.

Med på resan följer alltså min sprillans färska canon 30D, min gamla 300D och vad övrigt jag har i utrustningsväg - min fråga är nu helt enkelt: Vad skall jag tänka på?

- Utrustning och tillbehör?
- Förvaring, transport och liknande?
- annat.

Snälla hjälp! Jag vill verkligen inte klanta bort den här resan på att jag glömt något självklart eller så.

mvh,
Bengt
 
Hej, eftersom det är djungel och regnskog där behöver du nog ha en vattentålig väska då det ofta regnar.
Självklart många minneskort att lagra bilderna på.
Jag klandrar alltid mig själv när jag reser då jag har glömt en massa kort och måste köra Jpeg.
Skulle rekomendera Lowepros Nature eller Phototrekker II ryggsäckar.
Många laddade batterier och bakup för bilder, en laptop eller liknande.

Hoppas det hjälper!

Mvh Markus
 
Det kan vara bra att ta med sig en liten genomskinlig plastpåse där öppningen tejpas runt linsöppningen när du besöker Iguazu-fallen. Det är rejält fuktigt där om du vill komma nära o ta bra bilder.
 
En mellanlagrings enhet kanske, om du inte har en laptop... Zebramedia har maanga att vaelja paa...
Iguaçu har bra vyer paa Brasilianska sidan, och paa Argentinska saa har de catwalks bland olika fall... minst en halvdag paa Argentinska sidan...
 
Analogt hus - ut i fall att!! Något fuktabsorberande för kamerahus och annan teknik. Dom små påsarna med kristller som följer med förpackningar (teknik) brukar funka. Finns att köpa också. Gummiblåsa för damm, småkryp och annat som hamnar på linsen!! Stativet!! För kvällar och skymning.
 
Ett tips är att ta med lite extra silicon för att torka ut fukten i kamera-väskan. Ett annat tips att alltid ha långbyxor på dig,svettband runt både armleder och panna. På tal om panna..kanske en pannlampa. Riktiga trekkingstövlar. Nu kommer jag inte på mera...men kanske senare...Ha en kul trip...skall du till Pantanal??
 
När du är vid Iguazu ska du definitivt passa på att åka även till den Argentinska sidan, där tycker jag att det finns mycket bättre fotomöjligheter. Någon vattentätning av huset är inte direkt nödvändigt såvida du inte vill ta någon av båtturerna under fallen, men det skadar ju inte (speciellt när man går ut på "landgången" mot Garganta del Diablo på den Brasilianska sidan).

Jag kan rekommendera att köpa någon form av vattentät förvaringssäck om du ska på en regnskogstur, det känns mycket tryggare vid vad etc! När jag var där räddade det mig även mot en hord med bladskärarmyror som hade valt att lägga sin stig över mina kängor och ryggsäck vid lägret! Som tur var så hade jag all packning i den täta påsen, så även om jag fick stå ut med ilskna myror i kängorna slapp jag ha dem i reservkalsongerna i påsen! :)

Silicagelpåsar som fuktabsorberare i kameraväskor etc är bra att ha. En del påstår att man kan använda ris istället men det är en mycket dålig idé eftersom det kommer börja mögla!

Inte direkt fotorelaterat, men inte desto mindre viktigt är vattenrening! Jag hatar verkligen badbassängssmaken på apotekets kloreringstabletter, och dessutom hjälper dessa inte mot vissa protozooer som t ex Giardia. Ett bättre alternativ är jod, som i alla fall jag tycker smakar bättre än klor och det tar också död på Giardia.
Bäst är om du kan få tag på jodkristaller, det räcker med några gram eftersom de kan återanvändas gång på gång.

I amazonas ska du definitivt ha med en macroglugg!

Trevlig resa!

/Mattias
 
Testa testa testa och ...testa

Jag menar det - kör verkligen hart med grejjorna innan du aker. Att nya saker skall funka skall man INTE lita pa. Testa allt pa alla sätt. Om du sa skall vara uppe en hel natt för att hinna med det innan du reser.

Jag fick budat en pryl fran Scandinavian nagon timme innan jag akte för att jag planerat daligt och köpt för sent och tillraga pa allt fatt fellevererat (ScPh betalade budet - en eloge till dem!). Hann trots detta inte testa allt och mellanlagringsenheten fungerade inte som den skulle visade det sig...

En vattentät säck (typ kajakpackningspase) skulle jag ha, minst en!

Blixt? (Om du skall fota macro/fagel)

Sa testa allt ordentligt innan!

/Tomas
 
Tusen tack!

Tackar ödmjukast för alla vänliga tips!

Mellanlagringsenhet har jag sen tidigare, en epson P2000 som visserligen inte kan visa bilderna från kameran men som iallafall funkar som hårddisk.

Plastpåsen runt kameran vid fallen var en kanonide som jag genast skall prova.

En kajakpåse skall jag definitivt köpa - och fylla med kiselgelpåsar (man kan visst få massor på skoaffärer!?!)

och... ja, jag skall ta med mig allt ni skrivit :)

Tack igen,
Bengt
 
Re: Tusen tack!

bamnehagen skrev:
Tackar ödmjukast för alla vänliga tips!

Mellanlagringsenhet har jag sen tidigare, en epson P2000 som visserligen inte kan visa bilderna från kameran men som iallafall funkar som hårddisk.

Finns maanga cybercafeeri Brasilien, Brukar inte vara alltfoer dyra, och jag tror du kankoppla haardisken daer och kolla lite...aeven hotell brukar ha internet m.a.o ocksaa en dator som gaar att kolla i...
Ska du till mera staellen aen Amazonzas och Iguaçu??
 
Problemet är att det bara är canonprogrammen som kan visa RAW formatet från 30D än så länge, så jag får tåla mig tills jag kommer hem :)

Vi åker runt lite - först Sao Paolo några dagar (min fru bodde där ett par år, så det blir lite åteträffar), sedan iguazu, amazonas, Salvador, rio och hem. Allt som allt tre och en halv vecka.
 
Tips i Brasilien

Hej!

Avundsjuk på dig som skall åka till Brasilien. Ett tips gör gärna ett stopp i staden Curitiba på vägen från Sao Paolo upp till vattenfallen i Foz.
Det finns en gammal järnväg där Serra Verde Express, "Djungelexpressen" som går ut till kusten, tar ett par timmar. Man åker genom djungeln, 30 tunnlar och över hisnande raviner, det är en riktig fotoutmaning, med tanke på att tågvagnen är fylld av turister som slänger sig från sida till sida ut genom fönstren under resans gång för att få bra bilder.
Å i Foz har du också världens största vattenkraftverk, "Itaipu" dammen är ett par km bred och på dammen kör dom ljusshower på fredag och lördag kvällarna som också är värt att åka till.

Trevlig resa....

Anders
 
jordnötsmör!?!

Om du hänger länge på en o samma plats (tex djupt inne i skogen) kan det löna sig att smeta ut lite jordnötssmör på en trädstam (flera gånger på samma plats under en liten tid) - har du tid att sedan sitta o vänta på kvällar/mornar/nätter kanske du lyckas se/fota något kul djur som hittar dit. Fördelen med jordnötssmör är att ett djur inte kan ta det med sig utan måste sitta på plats o slicka i sig! Men men, det finns ju aldrig några garantier...

Trevlig resa!
/johan
 
bamnehagen skrev:
Problemet är att det bara är canonprogrammen som kan visa RAW formatet från 30D än så länge, så jag får tåla mig tills jag kommer hem :)

Vi åker runt lite - först Sao Paolo några dagar (min fru bodde där ett par år, så det blir lite åteträffar), sedan iguazu, amazonas, Salvador, rio och hem. Allt som allt tre och en halv vecka.

Sao Paulo... Mercado Municipal vaert att besoeka foer att fotografera(har ett par foton daerifraan paa fotosidan)...Teatro Municipal kanske, som ligger vid sidan av gatan med alla Fotoaffaerer(dock dyrt i Brasilien)...Rio saa kanske ta en hyra en bil med chaffis upp till Jesusstatyn...Stopp paa halva vaegen med bra utsikt uppaat och neraat...sedan laegga till en peng foer att fara runt i Floresta da Tijuca...vaerldens stoersta nationalpark i en stad.....Bil med chaffis kan man faa tag paa vid Cosmo velho daer taaget gaar upp till Statyn..Niteroí.. om man vill ha bilder in mot Rio, billig baatfaerd over Guanabarra bukten, buss/taxi till São Fransisco eller Icaraí...
Salvador, aer Itaparica vaerd ett besoek...Cidade alta...Kanske fota naer Olodum spelar.. tror de goer det paa soendagar(de spelade in en video med M Jacksson, de har aeven gjort det med Paul Simon bl.a)...Fast de haer turist bitarna antar jag din fru kaenner till...Ha en trevlig resa... vem vet vi kanske springer paa varandra med kameror paa Mercado Municipal i S Paulo.....
Bosse som bor i grannstaden Sorocaba....
 
Fredrik Calabrese skrev:
Giardia dödas medelst kokning. Ska du dricka vatten som behöver klorineras. Koka om möjligt.

Kokning är ju förstås också ett alternativ, men om man inte har tid att vänta på det är det mycket smidigare med jod! Häll i, blanda och vänta 10-15 min så är det klart. Koncentrerad jodlösning kan du dessutom använda som sårdesinfektion.
 
ormestad skrev:
Kokning är ju förstås också ett alternativ, men om man inte har tid att vänta på det är det mycket smidigare med jod! Häll i, blanda och vänta 10-15 min så är det klart. Koncentrerad jodlösning kan du dessutom använda som sårdesinfektion.
Hehe.. rolig mening. Vatten (i normala mängder) brukar väl ändå inte ta längre tid än 10-15 minuter att börja koka?
 
Vad jag menar är att man inte behöver krångla med att ta fram kokutrustning, göra eld etc. Man tar sitt vatten, blandar och fortsätter att vandra. Ska man på längre turer är detta enklare än att koka litervis med vatten på morgonen som man sedan måste släpa på hela dagen.
Fast nu lämnar jag detta ämne, känns inte riktigt som att det hör hemma i ett fotoforum!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.