Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Amatörratten!

Produkter
(logga in för att koppla)

PerImago

Aktiv medlem
Hejsan,

Jag har läst lite foruminlägg och ibland kommer begreppet amatörratten eller amatörknappen upp. Det verkar som att denna amatörknapp är något man inte vill ha på sin kamera och om man har det så förefaller det vara ett öde värre än döden, om man ser till de något nedlåtande kommentarer som per automatik uppstår när tidigare nämnda ratt diskuteras. Om man däremot har en kamera utan amatörratt verkar det innebära att man som fotograf automatiskt försätts i ett eleverat tillstånd. Det hela gör mig nyfiken.

1. Vad är amatörratten/amatörknappen?

2. Varför bör man undvika kameror med denna manick?

3. Kameror som inte har en amatörratt antar jag istället har en proffsratt eller proffsknapp. Vad är i sådana fall en sån och vad kan man göra med en sådan?

//Per

Jag kan bara svara för Nikon DSLR och de har en ratt med en grön symbol. Den är ett automatikläge, där många funktioner styrs av kamerans förprogrammering. Många andra funktioner saknas (kan inte nås alt avstängda).
Nikonkameran ska man ställa i läge P som enklast, då får man ett antal fler funktioner. Dessutom finns som grundläge en begränsad meny, man får gå in och ställa in att man vill ha den fullständiga menyn. (det finns ytterligare inställningar man bör/kan göra, men jag tar inte upp de här)
När man ställt in hel meny och använder P-läge har man betydligt större möjligheter att påverka hur man vill styra olika funktioner. Sedan kan man gå vidare och använda ytterligare bokstäver, jag kör ofta helt manuellt på tid och bländare, framför allt när jag är inomhus med blixt.
Jag gick över till digitalfoto 2007 och läste då bruksanvisningen i tre år och gick tre kurser på Nikon, för att kunna utnyttja kameran. Det händer fortfarande att jag slår upp en funktion. Så sent för en månad sedan hittade jag en ny skojig funktion jag inte hade aning om, att jag kunde zooma ut bland tagna bilder och få en kalender när bilderna var tagna!
Det finns ca en miljon (nåja :) olika inställningar man kan göra, orkar man inte lära sig någon kör man grönt läge. Eller så utnyttjar man kamerans potential.

Hejsan,

Jag har läst lite foruminlägg och ibland kommer begreppet amatörratten eller amatörknappen upp. Det verkar som att denna amatörknapp är något man inte vill ha på sin kamera och om man har det så förefaller det vara ett öde värre än döden, om man ser till de något nedlåtande kommentarer som per automatik uppstår när tidigare nämnda ratt diskuteras. Om man däremot har en kamera utan amatörratt verkar det innebära att man som fotograf automatiskt försätts i ett eleverat tillstånd. Det hela gör mig nyfiken.

1. Vad är amatörratten/amatörknappen?

2. Varför bör man undvika kameror med denna manick?

3. Kameror som inte har en amatörratt antar jag istället har en proffsratt eller proffsknapp. Vad är i sådana fall en sån och vad kan man göra med en sådan?

//Per

1. Antar att man syftar på ratten för olika exponeringsmetoder, A, M, S etc
2. Inte en aning, men rimligen eftersom man inte antas behöva den.
3. Är nog olika, menframför allt kan man väl programmera den efter egen smak.

Har själv "amatörratt"

Oops, Patrick hann visst före med ett mer uttömmande svar

Ah, då börjar jag förstå. Kollade igenom manualerna för D800 och D3 och jämförde med D610:an, som jag själv har.

1. På D800/D3 så finns en Mode button vilket möjliggör inställning mellan Programläge, Bländarautomatik, Slutarautomatik och helt Manuell. Om jag fattar rätt så måste man samtidigt hålla ner Modeknappen och vrida den bakre av inställningsrattarna på den högra sidan av kameran.

2. Dessa lägen återfinns ju också på D610:an, men de hanteras med ett separat vred på vänstra sidan av kameratoppen och sitter koncentriskt med Release Mode-vredet. Dessutom finns det möjlighet att ställa in Auto och Scene på samma vred. Det torde således vara de sista två som är att hänföra som Amatörratt/Amatörknapp, om jag tolkar det hela rätt.

Jag kan se fördelarna med den placering som finns på D3/D800-modellerna att variera mellan de olika moderna eftersom man troligtvis kan göra detta medan man fortfarande står i fotoställning. På D610:an måste man pilla med vänsterhanden, vilket kan funka nästa lika bra, men har man tunga objektiv så går ju inte det. Å andra sidan så brukar man (väl) välja mode lite beroende på vilket huvudsakligt motiv man håller på att fota (typ porträtt, landskap, sport) så det är sannolikt sällan kritiskt.

Att bli påkommen med att ta ett bra foto med kameran inställd på Auto eller Scene torde således innebära skämskudde och också innebära svåra kval och ältanden huruvida man klarar av att leva med sig själv efter en sådan händelse.

Amatörratten har även User lägen. Det är lägen som går att konfigurera själv och något motsvarande saknas helt på proffshusen. Ett stort minus till proffshusen på den punkten.

1) Ammatörratten är den som det står "auto", "scenes" och "effects" på. En proffskamera har ingen sådan ratt. Möjligen kan den ha en liten ratt som det står P, A, S, och M på.

2) Det har jag aldrig förstått. Det skulle väl vara för att den ger ett "amstörmässigt" intryck.

3) Proffskameror som D300 och D800 har knappar i stället Dessa knappar är märkta "qual", "wb" och "iso" och är tydligen oumbärliga om man är ett proffs. I alla fall mer oumbärliga än reglage för bländarprioritet och slutarprioriet. Jag antar att proffs alltid kör i manuellt läge och därför inte behöver det.

3) Proffskameror som D300 och D800 har knappar i stället Dessa knappar är märkta "qual", "wb" och "iso" och är tydligen oumbärliga om man är ett proffs. I alla fall mer oumbärliga än reglage för bländarprioritet och slutarprioriet. Jag antar att proffs alltid kör i manuellt läge och därför inte behöver det.

Nja, nu är det ju så att det är väldigt lätt att ändra mellan lägena när man håller kameran till ögat på modellerna där man använder knappen plus den bakre ratten. Inställt läge visas både på toppdisplayen och i sökaren.

Dessa modeller har inte bara har knappar på ovansidan. De har också ratten för matningsläge där. Detta har även D7000 och D7100, men de enklare modellerna och de äldre (typ D90) har det inte. D3 och D4 har ytterligare en variant där knapparna som sitter uppepå på D300/D700/D800 sitter under displayerna på baksidan och knapparna uppepå har andra funktioner.

Vad gäller "amatörratten" så är jag glad att slippa bjäfset. Bara en massa onödiga lägen som jag aldrig använder och aldrig har använt. Inte för att det är en avgörande punkt vid kameravalet, men jag klagar inte på att slippa ratten.

Kom att tänka på en sak till. Amatörratten på vissa kameror har två lägen som heter U1 och U2 och som vissa proffsfotografer med proffskameror sneglar en smula avundsjukt på...

U1 & U2 gillar jag starkt på min D600. Är förresten inte detta ganska mycket en Nikon issue? Mig veterligen så har alla andra DSLR tillverkare (Canons 1Dxxx undantaget) amatörratt på kamerorna. Ok Pentax 645D saknar autoläge men ratten ser likadan ut.
Och vad är det som är så farligt med att ha en "amatörratt" eller bli klassad som amatör?

Att bli påkommen med att ta ett bra foto med kameran inställd på Auto eller Scene torde således innebära skämskudde och också innebära svåra kval och ältanden huruvida man klarar av att leva med sig själv efter en sådan händelse.
Nej, snarare tvärtom. Om du lyckas ta ett bra foto i Autoläge är du kung. För det går ju inte att ta bra bilder i Autoläge, väl...?

Nej, snarare tvärtom. Om du lyckas ta ett bra foto i Autoläge är du kung. För det går ju inte att ta bra bilder i Autoläge, väl...?

Alldeles oavsett om bilden blir bra eller inte torde den existentiella grunden för vidare fotografisk avbildning för evigt vara skjuten i sank.

Skämt åsido, TS önskade
1. Förstå vad begreppet innebar
2. Möjligtvis mana till självreflektion genom att belysa de något nedlåtande beskrivningarna som omger begreppet i en i övrigt mycket vänlig, positiv och förstående forummiljö där både rookies och superchamps kan umgås kring ett gemensamt intresse.

"Fruganläget", eller "amatörknappen", är en inställning som jag aldrig använt under mina 20 år som ägare till kamerahus med den valmöjligheten. Jag är på ett sätt rätt stolt över det, eftersom säljaren av det första elektroniska huset jag hade kallade gröna rutan för "fruganläge".
Att jag själv inte använt helautomatikläget betyder inte att jag har en nedlåtande attityd mot dem som gör det. Hoppas jag.

Däremot vill jag gärna övertala dem som fastnat i den typen av fotograferande, alltså helautomatik, att våga prova något nytt. Det gör jag gärna med ett leende på läpparna, för trots allt skulle jag ibland vilja beskriva ett ständigt fotande i helautomatik som att man inte vågar släppa sargen riktigt. Vad är det värsta som kan hända om man vågar sig på att prova andra inställningar?

De flesta som beklagar sig över amatörratten är just amatörer. De som gör det använder dock ordet i en negativ och felaktig betydelse :)

Så länge man själv är nöjd med resultatet som kommer ut ur kameran så spelar det väl ingen roll hur ratten är inställd. Det enda jag kan ha invändningar mot är väl om man på "gröna rutan" verkligen har koll på vad som händer.
Många fotograferar med kameran inställd på endast JPG det kan jag själv tycka är helt vansinnigt. Men det är väl samma där, är man själv nöjd så är det väl bara att köra på.

Micke.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar