khashayar
Medlem
Jag har börjat frilansa lite som fotograf och håller i samband med detta på att (långsiktigt) uppgradera mina prylar till proffssegmentsgrejer. Just nu har jag en Nikon D90, samt några fasta objektiv. Min närmsta plan är att uppgradera till D700 (eller dess efterföljare) pga fullformat och höga iso, samt införskaffa en Nikkor 70-200/2.8 som ett perfekt porträttobjektiv (i dagsläget byter jag flera gånger mellan min 50/1.4 och 85/1.8, och nästan alltid har jag problem med kromatisk aberration på flera av mina foton).
Ofta läser man att det är bättre att lägga pengar på objektiv än på kamerahus. Min fråga är: vilket bör jag införskaffa först, bättre kamerahus eller bättre objektiv? Det kommer gå ungefär ett år mellan köpen, skulle jag tro, så vilket är trevligast att ha under en ettårig väntan. D90 + 70-200/2.8G eller D700 + 50/1.4 & 85/1.8?
Ofta läser man att det är bättre att lägga pengar på objektiv än på kamerahus. Min fråga är: vilket bör jag införskaffa först, bättre kamerahus eller bättre objektiv? Det kommer gå ungefär ett år mellan köpen, skulle jag tro, så vilket är trevligast att ha under en ettårig väntan. D90 + 70-200/2.8G eller D700 + 50/1.4 & 85/1.8?