Advertisement

Annons

Amatörfotografera människa

Produkter
(logga in för att koppla)

Agave

Ny medlem
Hejhej.

Jag är så ny med fotografering som det går att vara, men vill prova på att fotografera en av mina vänner. Jag förväntar mig inga proffsfoton, men det skulle kännas skönt om resultatet ändå blev snyggt.

Till fotograferingen har jag då kameran Canon EOS 350D. En 18-55mm lins, 50mm lins, 28-135mm lins.

Jag kan verkligen inget om hur man hanterar kameran på så sätt att bilderna blir bra, så det skulle vara trevligt om någon berättade en sak eller två om hur man ska gå till väga när man fotograferar människor (som agerar modeller).

Eller en länk till en sida som ger ut tips om just det?

Tack på förhand =)

Jag tror det finns en del intressanta artiklar om du klickar in dig på fotoskolan här uppe i menyerna, där kan du få massa tips av betydligt duktigare fotografer än mig.

Annars lite generella grejer som du kan göra utan en massa dyra proffsgrejer:

- Bränvidd mellan 50 och 100 mm funkar bäst för porträtt
- Aldrig den inbyggda blixten på kameran (hårt, elakt ljus), försök hellre använda det naturliga ljuset.
- Naturligt ljus, som sagt, men inte starkt "mitt på dagen"-ljust rakt in i ögonen, få ser bekväma ut i sådant ljus.
- Är det en ren porträtt bild blir det oftast bäst att ha kameran ungefär i samma höjd som modellens ögon, om du inte strävar efter fågel/grodperspektiv...

Testa och lek, ett misslyckat digitalfoto kostar inget. Om din kompis är med på noterna så är det bara ta ett gäng bilder och sedan titta på dem och fundera vad som blev bäst och varför. Ha kul, helt enkelt :)
Lycka till.

Heta tips:
Du sa att du hade ett 50mm objektiv, dom brukar ligga på bländare 1,8. Kör på ungefär bländare 2 eller något.

Låt modellen stå i skuggan för att undvika dåligt ljus.

Lugna bakgrunder är lättast.

Ha inte modellen i mitten av bilden.

Lär dig photoshop.

Lycka till!

Daniel har redan börjat bra här jag fortsätter och stryker under det han redan sagt.
Ljuset är en viktig parameter, undvik direkt solljus, titta här så förstår du hur det funkar.

http://www.photoflexlightingschool....le_Outdoor_Portrait_with_LiteDiscs/index.html

Du kan göra en enkel reflex skärm själv, det finns massor av trådar om det. En mulen dag kan vara bra ljuset blir ofta bra men färgerna kan bli lite trista.

Miljön kan lyfta eller döda en bild välj den med omsorg titta på bilder av professionella fotografer och se hur dom använt olika element för att få effekt och lite var dom placerat modellen. Köp en mode tidning eller skriv ut lite bilder från nätet för att få lite bra grund idéer om vilka poser osv. som kan funka. Kolla efter bilder du gillar och försök förstå vad som gör att du tycker bilden är bra (försök se bortom det faktum att modellen är snygg och titta på hur bilden är byggd) Kolla google bildsökning och kör på någon känd fotograf eller modell/skådespelerska.

Om du kan hantera raw så ökar det "vingel" utrymmet lite med avseende på färg och ljus.

Lycka till.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar