Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Amatör val?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nekomy

Avslutat medlemskap
Så. Nu har min Epson gått i graven och det är dags att gå vidare. Men nu är jag osäker på vad skall jag välja för kamera? Jag har några önskningar, men jag vet att det är omöjligt att få alla i en kamera så jag söker en bra kompromiss.

Detta kan hjälpa att hitta det jag söker:

Jag är av den äldre skolan och vill ha en kamera som påminner lite om en system kamera och inte nått man kan stoppa i fickan.

Det som känns viktigast just nu är att man kan ha långa slutartider och ISO ner till 50 - 65 men även upp till 1600, allt för att kunna leka med brus och rörelse.

Sedan är det att man skall kunna sköta bländare, zoom och skärpa manuellt som på en gammal klassisk kamera, men detta är ingen högre prioritet utan mer en önskan.

Sedan är jag inget proffs så ner till 3,3 M/pix är okay men hälst högre, för färgåtergivningen är nog viktigast för mig.

Nu kommer det lite kluriga, jag är fattig så jag kan inte lägga ut mer än ca 6000 - 7500 Kr. Drivs kameran sedan med AA batterier och klarar flash memory eller SD-ram är detta en fördel då jag har sådana hemma sedan tidigare.

Några av de som jag funderat på är:
Fuji FinePix S7000
Minolta DiMAGE Z1
Minolta DiMAGE A1
Canon PowerShot G5 (1GB IBM MicroDrive)


Jag har lite dålig erfarenhet av Epson och HP.

Hoppas jag skrev i rätt forum.
 
Hej!

Jag kan ju helt klart rekomendera Minolta DiMAGE A1, den har ju precis allt du söker!

Själv har jag Minolta DiMAGE 7Hi och den är jag grymt nöjd med !

A1´an är ett bra val!
det är vad jag tycker iaf.
//jimmy
 
Sedan är det att man skall kunna sköta bländare, zoom och skärpa manuellt som på en gammal klassisk kamera, men detta är ingen högre prioritet utan mer en önskan.


Hej
Det är nog den dimage som du kan fifflar mkt...Och D7i, D7HI, A1 och A2 är nog den bäst man kan få i dag. Jag har själv D7i och helt nöjd o jag håller på skaffa A2 snart...Kanske säljer jag bort D7i.

//Leand
 
Om du är beredd att göra avkall på kravet ISO upp till 1600 så kanske Canon A70-75-80 kan vara ett tänkbart alternativ. Ganska mycket billigare än din angivna högstanivå. De kanske är lite för små för påminna om en systemkamera, men lite för stora för att klassas som en bröstfickekamera. De andra du har funderat på är ju ganska stora pjäser i jämförelse med mitt förslag....

Mvh

Johan
 
Daniel Ahlin skrev:
En Canon D30 med objektiv borde du kunna få för det priset.
Jag har letat runt lite men hittar inte något pris eller ställe som säljer D30. Men när jag kollat på bilder tagna med D30 så ser det nästan ut som om priset skulle ligga lite högre än var jag har råd med. Känner du till någon svensk affär som säljer dessa (hälst web med pris)

/Jim Engström
 
D30 är min rekommendation, var precis nära att sälja min men efter att kollat in byggkvalitén på 300D en gång till, den kamera jag tänkte byta den mot så backade jag ur. Det sägs ju att de är värda runt 5000:- men jag är tveksam om de egentligen inte är värda mer i bra skick. Men kan du få tag på en för dom pengarna så KÖP. Testade den precis med en finare macroglugg, helt underbar känsla. Man har sådan skärpedjupskontroll som dom digitala kompakterna saknar.
 
Han menar så klart begagnad. Det har blivit så att så fort någon ber om kameraråd så skriker flertalet att man ska köpa en dslr, till varje pris. Precis som om alla andra kameror vore värdelösa.

Jag tycker att det finns massor av intressanta kompaktkameror. Av valen ovan tycker jag A1 och G5 kan vara bra val. Även Fuji:n fick ju bra i test av FOTO.

Att gå över till dlsr är inte bara bra. I alla fall inte för plånboken. Man kan ju inbilla sig att man blir nöjd med ett kamerahus + allroundoptik. Men nej nej. Dlsr skapar en ständig önskan efter mer.

Visst är det kul med "riktiga" digitala kameror, men inte nödvändigt.

Känns som om kameratillverkarna har gjort sitt bästa klipp på länge. Konstigt nog tycker många att det är fullt normalt att lägga 20-30.000:- på kamerautrustning.

Själv är jag redan lurad..
 
Nekomy skrev:

Några av de som jag funderat på är:
Fuji FinePix S7000
Minolta DiMAGE Z1
Minolta DiMAGE A1
Canon PowerShot G5 (1GB IBM MicroDrive)

Jag tycker det låter som om en Canon G5 skulle passa dej perfekt efter dina önskemål. Den hänger som en Leica M3 runt halsen, lite lättare kanske. Och kameran är bra också, handhavande, funktioner och bildkvalitet.

Vad gäller ekonomin så hittar du en G5 för 5000:- begagnat (utan 1GB minne), eller en föregångare G3, G2 än billigare.

En stor fördel som jag brukar försöka nämna i sammanhanget är suveräna möjligheten att använda en extern blixt, t ex 420EX (2000:- beg).
 
Lurad är väl bara förnamnet :)

Som bekväm ta med sig kamera är dslr verkligen ingen höjdare, för plånboken är det fruktansvärt smärtsamt, men ändå så släpar man runt på sin klump :)
 
Du har så rätt. Mitt val står nu mellan A1 och G5. G5 lockar med bra ISO. A1 me 7x zoom (bra för fåglar) och slutartid på upp till 30s.

Men mär jag tittade på bilder på Cyber Photo så ser G5 bilder skarpare ut medans A1 verkar bli lite suddig och grötig.

Men även jag slits mellan dessa två börjar det nu luta åt A1 om inte fler börjar skrika att jag gör ett idiotiskt val :)

Men jag skall inte sluta titta på digital spegelreflex då dessa kan ha andra fördelar som jag kanske skulle gilla, innom en snar framförallt när min exonomi blir bättre vill jag ha en kamera som jag kan sätta en riktig zoom på så jag kan leka ornitolog.
 
Björn Jansson skrev:
Lurad är väl bara förnamnet :)

Som bekväm ta med sig kamera är dslr verkligen ingen höjdare, för plånboken är det fruktansvärt smärtsamt, men ändå så släpar man runt på sin klump :)

Jobbigt, men sant..
 
Lizard skrev:
Han menar så klart begagnad. Det har blivit så att så fort någon ber om kameraråd så skriker flertalet att man ska köpa en dslr, till varje pris. Precis som om alla andra kameror vore värdelösa.

Jag tycker att det finns massor av intressanta kompaktkameror. Av valen ovan tycker jag A1 och G5 kan vara bra val. Även Fuji:n fick ju bra i test av FOTO.

Att gå över till dlsr är inte bara bra. I alla fall inte för plånboken. Man kan ju inbilla sig att man blir nöjd med ett kamerahus + allroundoptik. Men nej nej. Dlsr skapar en ständig önskan efter mer.

Visst är det kul med "riktiga" digitala kameror, men inte nödvändigt.

Känns som om kameratillverkarna har gjort sitt bästa klipp på länge. Konstigt nog tycker många att det är fullt normalt att lägga 20-30.000:- på kamerautrustning.

Själv är jag redan lurad..

Givetvis är andra kameror inte värdelösa men jag tycker att en beg D30 ger mest för pengarna just nu.
För mig var det en kompaktkamera som skapade begäret efter bättre saker. Då tittade jag först på minoltas dimage 7 och insåg snabbt att jag inte ville ha elektronisk sökare.
Köpte en beg D60 istället.

Jag känner mig inte lurad alls, min budget optik tar bra bilder.
 
Nej budget optik är icke att underskatta, men förr eller senare kommer du börja snegla mer än vad som anses hälsosamt på bilder tagna med *host* L m.m.

Man går aldrig säker.
 
Daniel Ahlin skrev:
Givetvis är andra kameror inte värdelösa men jag tycker att en beg D30 ger mest för pengarna just nu.
För mig var det en kompaktkamera som skapade begäret efter bättre saker. Då tittade jag först på minoltas dimage 7 och insåg snabbt att jag inte ville ha elektronisk sökare.
Köpte en beg D60 istället.

Jag känner mig inte lurad alls, min budget optik tar bra bilder.

Tycker inte Tamron:s 28-75/2.8 räknas till vanlig budgetoptik..
 
Ahhh! Budget för mig är det jag kan köpa efter det att jag har pantar mina läskedrycksflaskor :)

Det blir nog en A1, men finns den någon kamera som kan jämnföra sig med denna? Tex hittade jag en Olympus C-8080 för drygt 7500 Kr, men 8M/pix är overkill för mig. Men finns det fler modeller som liknar A1 som jag bör titta på?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.