Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Amatör som är i behov av snabba råd!

Produkter
(logga in för att koppla)

madizon

Avslutat medlemskap
Ängnat x antal dagar på att kika efter bra systemkamera att önska mig i julklapp.
Har så många ggr velat ha min alldeles egna.
som får va min ständiga följeslagare=)

Men nu till detta val.
Folk skriver det ena efter det andra.
-denna kamera är absolut bäst osv och oftast verkar det handla om Nikons /Canons kameror.

De flesta nya kamerorna idag har ju kvalitet samt de flesta funktioner som behövs.

Men ändå står man här och tvekar fram och tebaks=(
var i en fotobutik igår och kika på en pentax K200d med orginalobj+tele 200mm för 6669kr.Är det en bra kamera/objektiv?

Är ute efter en tålig/snabb/ljustålig kamera.bästa möjliga helt enkelt.
Sen vilka objektiv man ska välja är en annan femma.

Jag kommer inte att stanna vid att bara plocka fram kameran vid vissa tillfällen.utan den kommer va med mig ÖVERALLT!
och kommer att andv den mkt kvällstid(konserter mm)
Då det gäller prismässigt vill jag helst det ska hamna under 10000kr.

Jag hoppas ni kan hjälpa mig i denna jungel av kameror/objektiv.
Som sagt är amatör inom denna avdelning.så jag skulle bli mer än glad om ni kunde bena ut vad som verkligen är viktigt i val av kamera/objektiv/tillbehör

Detta är början till en stor dröm!

Tacksam för råd.
 
De enda egentliga skillnaderna mellan dagens tillverkare (givetvis mellan modeller i samma klass) som jag anser att man behöver veta är:

*Stabilisering - Canon och Nikon har stabilisering i objektiven och inte i husen. Ger stabilisering även i sökaren, men du blir utan stabilisering på de objektiv som inte har den funktionen.
Pentax och Sony (kanske fler. osäker) har CCD-shift, vilket innebär att sensorn stabiliserar. Fungerar oavsett objektiv, men sökaren stabiliseras inte.
En smaksak.

*Objektivutbud - Canon och Nikon har flest. Oftast även på begagnatmarknaden.

*Vädertätning - Kan vara intressant om du, som du säger, kommer ha med kameran överallt. Är man ute endast för foto går det ju bra med ett skydd, men har du den alltid kan det vara skönt med tätning.
Kräver att du har ett objektiv som även det är tätat, annars kan det komma in vatten den vägen.
Detta har Pentax varit duktiga på. Även k200d, som är en instegsmodell, har det. Vilket är ovanligt.


Sen är det ju det där med ergonomin.
Vilken känns bäst att hålla i.
Tänk på att instegsmodellerna ofta är lite små. Ett batterigrepp ger en HELT annan upplevelse.
 
En viktig sak när man ska välja sin första systemkamera är utbudet av objektiv. Jämfört med nikon och canon så är utbudet till pentax rätt begränsat. När tredjepartstillverkare som sigma och tamron släpper nya objektiv är det just för nikon och canon som dessa släpps för först, sedan kommer andra kameramärken.

Prismässigt ligger kameror från olika tillverkare på ungefär samma nivå när man tittar på instegssegmentet på systemkameror, och då kan det vara en ide att se sig om efter vilka objektiv och tillbehör som finns för det märket. Har man köpt på sig en del för ett visst märke blir det dyrt om man tvingas byta system i framtiden.

Köper du canon så har du en massa objektiv att välja bland, finns nästan lika många till nikon. Till de andra märkerna finns inte lika många att välja bland.

Ta dig en funderare innan du handlar och lycka till med fotandet!
 
Jag vill inte ge mig på några råd mer än att just nu kan du få grymma smällor om du kan tänka dig köpa beggat. Canon 40D tex. Köp även beggad optik - några fasta gluggar kanske.

OKrå:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=93746 pruta till 5å5
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=94100 pruta till 2å7
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=94332 pruta till 4å5

sjukt bra kit - saknar lite längre tele men det får du i julklapp :)

happy hunting!

/

PS Nikon sidan kan säkert erbjuda liknande grejer


Ängnat x antal dagar på att kika efter bra systemkamera att önska mig i julklapp.
Har så många ggr velat ha min alldeles egna.
som får va min ständiga följeslagare=)

Men nu till detta val.
Folk skriver det ena efter det andra.
-denna kamera är absolut bäst osv och oftast verkar det handla om Nikons /Canons kameror.

De flesta nya kamerorna idag har ju kvalitet samt de flesta funktioner som behövs.

Men ändå står man här och tvekar fram och tebaks=(
var i en fotobutik igår och kika på en pentax K200d med orginalobj+tele 200mm för 6669kr.Är det en bra kamera/objektiv?

Är ute efter en tålig/snabb/ljustålig kamera.bästa möjliga helt enkelt.
Sen vilka objektiv man ska välja är en annan femma.

Jag kommer inte att stanna vid att bara plocka fram kameran vid vissa tillfällen.utan den kommer va med mig ÖVERALLT!
och kommer att andv den mkt kvällstid(konserter mm)
Då det gäller prismässigt vill jag helst det ska hamna under 10000kr.

Jag hoppas ni kan hjälpa mig i denna jungel av kameror/objektiv.
Som sagt är amatör inom denna avdelning.så jag skulle bli mer än glad om ni kunde bena ut vad som verkligen är viktigt i val av kamera/objektiv/tillbehör

Detta är början till en stor dröm!

Tacksam för råd.
 
Tycker du fått bra råd. Köpte själv kamera i våras och fick rådet att titta på optik i första hand och sedan välja kamerahus. Då tänkte jag att jag klarar mig nog ganska länge med en bra, skarp normalzoom och tog därför dessa råd med en nypa salt.

Slutade likväl med att jag valde en Canon 40D efter att först varit inne på Nikon D80. Skulle säkert vara mycket nöjd även med Nikon.

Min poäng är att jag nu ett halvt år efter är på gång att skaffa en blixt, köpt ett teleobjektiv, tittar på ytterligare en telezoom och vill dessutom ha en skarp vidvinkel...

...är därför tacksam att jag har ett system med ett stoort utbud på begagnatmarknaden. Blir lättare att köpa/testa/byta helt enkelt. Ett behov som jag först inte räknade med att ha.

Säger inte att det endast är Nikon/Canon som har bra utbud, för det vet jag inte. Däremot råder jag dig att titta runt lite på tillbehör och tänka ytterligare ett steg innan du väljer hus.

Lycka till!


//Fredrik
 
Så var myterna runt optikutbudet igång igen runt Canikon...


visa detta att Canikon är så bra...Förutsätt att optiken skall passa alla kamerahus rakt över från tex 1985 tills idag som Sonys gör med sin Amaunt samt af...... Samt ha stabilisering samt af...

och skriv ut exakt hur samt vilka som inte är kompatibla osv osv...

Sedan skall vi ta resonemanget om denna påstådda ledning i optikfrågan...
 
Så var myterna runt optikutbudet igång igen runt Canikon...


visa detta att Canikon är så bra...Förutsätt att optiken skall passa alla kamerahus rakt över från tex 1985 tills idag som Sonys gör med sin Amaunt samt af...... Samt ha stabilisering samt af...

och skriv ut exakt hur samt vilka som inte är kompatibla osv osv...

Sedan skall vi ta resonemanget om denna påstådda ledning i optikfrågan...


Jamen skriv då ut detta själv om du tycker att det tillför något.
Ta en snabb titt på tex cyberphoto.

Alla tillverkare:
Canon 125st
Nikon 125st
Pentax 79st
Sony 67st

Endast respektive tillverkare:
Canon 59st
Nikon 51st
Pentax 39st
Sony 18st
 
det är antal optiker det.. Men vilka passar vart. vilka ger stabilisering.. Och sedan då beg optiken då.. Hur ser det ut om man skall ha stabilisering. Och i en del fall af osv osv.... Kompabilitet mellan kameramodeller tex?? hur ser detta ut?.. Att bara läsa märkesnamn ger inte direkt en bild man kan gå efter...Såsom du verkar tro. Samt även vilja påvisa...



Ta och bena upp detta lite mer noga .. För det är du som påstår saker här och inte jag.. Så visa nu att det du säger stämmer ...

Så kolla nu SÅ DU tillför saker här med relevans....

Att optikfrågan skulle vara ett skäl för en nybörjare att välja utifrån skulle enligt mitt förmenande styra nybörjaren mot Sony extremt hårt... Absolut inte så självklart som du tycks tro mot Canikon inte...

jag kan säga att dom 67 optiker du ser hos cyberphoto tex har man Af samt blir stabiliserad på en Sonykamera..

Detsamma gäller Pentax...Så där får man 79 stabiliserade optiker..

Ja.. Just.. All beg optik från 1985 med A-mount ger föresten Af med Sony.. Samt stabilisering då denna funktion sitter i huset...

Hur va det nu med denna storslagna överlägsenhet...?
 
Till topicen.. Skall kameran vara med överallt säger du. användas överallt. Regn o rusk...skall vara stabil därmed..samt bör vara därmed vädertätad också kan man nog tycka....

Handla Samsungen här med två optiker i kitet.. Det skulle jag gjort om jag vore du...Vädertätad.. stabilisering i huset.. Kompabilitet med äldre optik..Den har ju samma optik som Pentax har.. Det är i stort samma kameror K20D .. Stor stor växtkraft har den också så du kan fota länge utan kameran bromsar dig. Då den alltid skall vara med lär du snabbt bli rätt avanserad fotograf.. Då måste kameran ha stor växtkraft.. Därför en modell upp från startnivån i mitt råd.. Så slipper du byta snabbt....

Semikamera till reapris men med prestanda utöver priset.. Jag anser detta vara i särklass mest kamera per krona i semisegmentet utan snack...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=285994
 
Senast ändrad:
Det kan vara vettigt att satsa på ett kameramärke som är med i framkant, säljer mycket kameror och därmet antagligen kommer finnas kvar om några år. Om du går in och läser i pentaxforumet så är det ganska många som känner oro och frustration över att ha köpt in sig i ett system som inte hänger med i fullframeracet nu när dom själva börjar bli sugna på att skaffa det. Lika så att det snackas om objektiv som är på väg att lanseras som aldrig kommer. Om man ska vara realistisk så tror jag att om några år så är det bara Sony Nikon och Canon som gäller på DSLR, tyvärr.
 
det är antal optiker det.. Men vilka passar vart. vilka ger stabilisering.. Och sedan då beg optiken då.. Hur ser det ut om man skall ha stabilisering. Och i en del fall af osv osv.... Kompabilitet mellan kameramodeller tex?? hur ser detta ut?.. Att bara läsa märkesnamn ger inte direkt en bild man kan gå efter...Såsom du verkar tro. Samt även vilja påvisa...



Ta och bena upp detta lite mer noga .. För det är du som påstår saker här och inte jag.. Så visa nu att det du säger stämmer ...

Så kolla nu SÅ DU tillför saker här med relevans....

Att optikfrågan skulle vara ett skäl för en nybörjare att välja utifrån skulle enligt mitt förmenande styra nybörjaren mot Sony extremt hårt... Absolut inte så självklart som du tycks tro mot Canikon inte...

jag kan säga att dom 67 optiker du ser hos cyberphoto tex har man Af samt blir stabiliserad på en Sonykamera..

Detsamma gäller Pentax...Så där får man 79 stabiliserade optiker..

Ja.. Just.. All beg optik från 1985 med A-mount ger föresten Af med Sony.. Samt stabilisering då denna funktion sitter i huset...

Hur va det nu med denna storslagna överlägsenhet...?


Vad i mitt begynnande inlägg är inte relevant?
Var någonstans står det att jag rekommenderar canon eller nikon?
Jag rekommenderar ju i princip pentax, just pga vädertätningen.

Stabilisering i hus eller optik är en smaksak, vilket jag också skrev.
Stabilisering eller inte, jag tog upp att canon och nikon har FLEST objektiv på marknaden. Stabilisering var inget kriterium. Det framgår av stycket innan att man inte får stabilisering på all optik med canon/nikon.

EOS och EF-optiken (Electro Focus, dvs fokusmotor i varje enskilt objektiv) kom 1987. Bara två år senare.


Vidare påstår jag inte saker alls. Det var DU som tog upp frågan. Jag gav några punkter som jag anser vara viktiga vid val av system.
Så du tycker att det borde styra mot sony. Kul för dig, för jag bryr mig som sagt inte alls. Har inte sagt något om det, vilket åter igen framgår av mitt första inlägg.

Läs lite noggrannare så ser du att jag inte alls nämner något om en "storslagen överlägsenhet". Jag nämner skillnaderna. Inget annat.

Att du blir stött så fort man nämner canon och nikon har jag svårt att förstå.
Vad har du för fördel av att folk ska välja sony?
Kanske är det just pga att du vill ha lite mer begagnat, vem vet.
Känner du att du gjort ett dåligt val, eftersom att du känner dig så påhoppad.
 
Senast ändrad:
Hmm Får nog erkänna du och jag kom liiite fel här då jag kollar vem som skrev vad..... För jag skrev om en annans inlägg i optikfrågan egentligen först.... Sedan skrev du riktat till mig om optik på Cyberphoto...och jag svarade just dig ett svar där du blev förväxlad delvis men mest samanblandad ... Mitt misstag..ber om ursäkt för det..

medans budskapet ändå är att optiktuggandet är inte så uppenbart fördelar som en del påstår ...

Sedan då ..


"""Att du blir stött så fort man nämner canon och nikon har jag svårt att förstå.
Vad har du för fördel av att folk ska välja sony?
Kanske är det just pga att du vill ha lite mer begagnat, vem vet.
Känner du att du gjort ett dåligt val, eftersom att du känner dig så påhoppad. ""



Vad är det med dig?? ""Stött Fördel.. Mer begagnat.. Dåligt val..påhoppad""??


varihelafriden får du allt ifrån.. Väx upp vet jag...
 
varihelafriden får du allt ifrån.. Väx upp vet jag...

Må så vara med fel-läsningen.

Av ditt första inlägg känns det som om du läser tråden, ser "objektivutbud" och hugger direkt i ren irritation över det.

Kanske (troligen) är jag påverkad av vissa andra som blir arga när det ges rekommendationer på canon/nikon. Vissa (en hel del) har ju faktiskt åsikten att man inte får göra det svårt för "minoriteterna" på markanden genom att inte rekommendera dem.

Ber om ursäkt om jag missuppfattade din reaktion från början.


//Tomas. Märkesneutral
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.