Annons

Amatör på digitalfotografi

Produkter
(logga in för att koppla)

Bekka

Medlem
Nu har jag hittat till detta forumet som verkar bestå av massor av proffs på fotografi. Hoppas ni kan hjälpa en amatör...

Jag har ett stort fotointresse men väldigt lite kunskap. Sedan tre år tillbaka har jag en Canon Powershot A710 IS, och har för det mesta kört på autoinställningar. Men nu vill jag ta det ett steg längre och faktiskt lära mig hur allting fungerar. Jag har kikat runt lite på nätet och försökt förstå grunderna i digitalfoto, och jag gav mig ut på fotoäventyr. Men allt känns svårt och jag får inte sakerna att hänga ihop riktigt som jag vill. Hur och vad ska jag tänka på för att bygga vidare på detta?
 
Jag skulle gissa att det är grunderna i fototeknik du behöver för att känna att du kommer vidare. Att skaffa dig en grundläggande förståelse för vad som påverkar exponeringen och hur dessa delar sitter ihop med varandra genom att några olika tekniska egenskaper påverkar varandra och hänger ihop med exponeringen och hur bilden tar sig ut med avseende på denna. Om du inte redan har det så skaffa dig en grundläggande förståelse för ISO, exponeringstid och bländare/skärpedjup. Man lär olika. Själv läser jag mig bäst till kunskap. Det finns en artikelserie här på Fotosidan som kan vara bra: http://www.fotosidan.se/cldoc/19224.htm
 
Ja, det låter som att det är precis det jag är ute efter. ISO, exponeringstid och bländare/skärpedjup har jag försökt förstå och jag trodde jag kunde det någorlunda bra. När jag väl gav mig ut märkte jag att så var icke fallet... Tack för tipset, jag ska absolut in och kika på artikelserien!
 
Det första är att förstå sambandet mellan slutartid, bländare och isotal. Detta för att få en korrekt exponering. Oberoende av vad för bild man tar, behöver man samla in en viss mängd ljus för att den ska se rättexponerad ut. Ute i dagsljus finns det mycket ljus medan det inomhus ofta finns mindre mängd ljus vilket gör det svårare att få in rätt mängd ljus i kameran.

Sambandet förstår man lättast om man lär sig att:

- fördubbling av isotalet ger en fördubbling av sensorns ljuskänslighet
- fördubbling av slutartiden ger dubbelt mer ljus på sensorn (ganska logiskt, visst?)
- bländaren styr hur kraftigt ljusflöde man släpper genom objektivet på sensorn. En stor bländare (litet bländartal, kan jämföras med att ha en vattenkran vidöppen, medan en liten bländare kan jämföras med att ha kranen och rinna med mycket svag ström. Handfatet fylls mycket långsammare i det senare fallet.

Lär dig också bländarserien (varje tal till höger är föregående tal gånger roten ur 2):

f/1 - 1,4 - 2 - 2,8 - 4 - 5,6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32 - 45 -

Går man ett steg till vänster från ett tal på denna serie fördubblas ljusflödet in på sensorn, vilket man kan kompensera med att förkorta slutartiden till hälften eller minska isotalet till hälften. Bländaren påverkar också skärpedjupet kraftigt. Två steg till höger ger en fördubbling av skärpedjupet men också förstås fyra gånger mindre ljusinsläpp. Vill man ha kort skärpedjup ska man använda så stor bländare (så litet bländartal) som möjligt. Hur stor bländare man kan ställa in beror på objektivets specifikationer. Ljusstarka objektiv är ofta dyrare än ljussvaga (så länge man jämför motsvarande objektiv men med olika ljusstyrka med varandra).

När du väl förstått sambandet mellan isotal, bländare och slutartid så kan det vara skäl att kolla på exponeringskompensationen. Det behövs ibland för att bilden ska se rätt ut. Det funkar i halvautomatlägena A, S och P, och gör att slutartiden eller bländaren ändras så att mer eller mindre ljus släpps in på sensorn. Positiv exponeringskompensation gör bilden ljusare (större bländare eller längre slutartid används) och vice versa.

Det här var lite av fotograferingens mest elementära grunder som man bör förstå.
 
Går man ett steg till vänster från ett tal på denna serie fördubblas ljusflödet in på sensorn, vilket man kan kompensera med att förkorta slutartiden till hälften eller minska isotalet till hälften.

Det funkar i halvautomatlägena A, S och P, och gör att slutartiden eller bländaren ändras så att mer eller mindre ljus släpps in på sensorn.

Tusen tack för alla förklaringar! Jag förstod det fetmarkerade väldigt bra med hjälp av bilderna jag tidigare fått tips om här: http://www.pbase.com/wlhuber/image/41450051

På min kamera har jag A, Tv och P, men jag antar att S och Tv är samma sak...?

Jag ska läsa vidare...

Edit: läste att S och Tv är samma sak så jag besvarar min egen fråga.
 
Senast ändrad:
Gör gärna ett besök på närmaste bibliotek där brukar det finnas ett antal böcker som man har stor nytta av.
 
Tack alla för tipsen, det har varit mycket användbart! Känner att jag har ökat förståelsen markant efter att ha läst igenom artiklarna och kikat igenom simulatorerna. Känns kul att förstå mer, samtidigt som jag inser att jag har mycket övning framför mig.
 
Om du undrar specifikt över funktioner på kamerans olika knappar är instruktionsboken en bra källa till kunskap. Det kan skilja sig lite mellan olika kameror.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.