Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

amatör och ska fota på bröllop, hur?

Produkter
(logga in för att koppla)

j0akim

Aktiv medlem
ok rubriken kankse är lite missledande, såhär är iallafall fallet. jag äger nu en d70 samt ett tamron 28-75 2,8 och en SB-600 så jag känner mig redo så långt..

jag ska iallafall fota ett bröllop där jag kommer vara enda fotografen, bröllopet är i maj och förhoppningsvis utomhus. om vädret blir dåligt så blir det inomhus.

som ni kanske förstår är jag lite halvnervös för att misslyckas, så jag tänkte att ni kanske kan hjälpa mig med lite ideer och tips för att fotona ska bli väldigt lyckade. jag behöver tips från er där ni skriver tex vilka inställningar jag borde testa för att få till det så som jag vill.. ja lite allmäna tips helt enkelt :)

Jag är liksom du en glad amatör. I ditt läge skulle jag ha bekantat mig med lokalerna och ljusförhållandena långt i förväg. Med färdigplanerade och TESTADE bild- och tekniklösningar (då menar jag inkl alla kamerainställningar) för alla viktiga situationer (t ex allt som involverar brudparet) ökar chanserna att resultatet blir vettigt. Testa överhuvudtaget alla foto-ideer innan så du är säker på att de funkar som avsett. Är du det minsta osäker om t ex bakgrunder, bländarval, sol/skugga, medljus/motljus mm så läs på och fatta väl grundade beslut INNAN dagen D. Improvisera inte. Gott om batterier och minneskort är väl en självklarhet :) Ensam fotograf låter annars som en något riskabel idé om man är orutinerad. Det är ju inte säkert att saker och ting blir som man hade tänkt. Lånad backup-kamera är förmodligen bra som extra säkerhet.

jag kommer vara ensam där med 2 personer till som vittnar bröllopet, kommer åka dit samma dag som det blir av så jag kommer inte ha några möjligheter att testa inställningar på plats innan just bröllopet äger rum.

Om det inte är några övriga gäster blir uppgiften åtminstone betydligt enklare :)

Men det låter riskabelt att bara stiga in i ett rum eller en utemiljö för första gången och sen ta vad som förväntas bli kanonbilder 30 minuter senare.

Här är en annan nyligen genomford diskussion vad avser foto vid bröllop. Bortse från sarkasmerna så kan detta kanske vara till någon hjälp.

// Johan

OT: Sjukt otrevliga påhopp i den tråden. Sker det ingen moderering på detta forum?

j0akim skrev:
ok rubriken kankse är lite missledande, såhär är iallafall fallet. jag äger nu en d70 samt ett tamron 28-75 2,8 och en SB-600 så jag känner mig redo så långt..

jag ska iallafall fota ett bröllop där jag kommer vara enda fotografen, bröllopet är i maj och förhoppningsvis utomhus. om vädret blir dåligt så blir det inomhus.

som ni kanske förstår är jag lite halvnervös för att misslyckas, så jag tänkte att ni kanske kan hjälpa mig med lite ideer och tips för att fotona ska bli väldigt lyckade. jag behöver tips från er där ni skriver tex vilka inställningar jag borde testa för att få till det så som jag vill.. ja lite allmäna tips helt enkelt :)

Öva, öva, öva, tills du känner dig trygg med kamerans inställningar för önskat resultat. Öva med kamrater i likande miljöer med hyfsat bröllopsliknande färger på kläderna.

Re: Re: amatör och ska fota på bröllop, hur?

RolandM skrev:
Öva, öva, öva, tills du känner dig trygg med kamerans inställningar för önskat resultat. Öva med kamrater i likande miljöer med hyfsat bröllopsliknande färger på kläderna.
Det där med vit och svart klädsel i samma bild försvårar väl en hel del. Lägger man till lite solljus så har man problem... ;-)

Om du är nybörjare/amatör. Förklara detta för brudparet så de inte förväntar sig proffsbilder bara för att du har en bra kamera.

Vet många som råkat ut för detta tyvärr. Finns en anledning till att "proffsen" tar bra bilder.

Säger inte att du är dålig men bara en liten varning. Är ju trots allt deras viktigaste dag. Viktigast av allt se till att ha en backup kamera om din skulle paja.

Jag kommer köra x antal bilder med [auto] funktionen, så dessa kan man ju knappt misslyckas med. min mor vet om att jag är nybörjare så hon har inga direkta krav, men ändå vill man ju få till några tio poängare :)

j0akim skrev:
Jag kommer köra x antal bilder med [auto] funktionen, så dessa kan man ju knappt misslyckas med. min mor vet om att jag är nybörjare så hon har inga direkta krav, men ändå vill man ju få till några tio poängare :)
Det där bör du ompröva. Det finns massor av sätt att misslyckas med auto!!! Svarta skuggor eller utbrända högdagrar är ett vanligt sätt att misslyckas utomhus. Det händer väldigt lätt i solljus oavsett val av exponeringsautomatik. Testa blixt vid solljusfoto (i förväg, för att utvärdera). Det gillas av många och minskar skuggproblemet.

Har du bara en telezoom? Fundera på att skaffa tillgång till en vidvinkel också. Jag skulle vara mycket begränsad med bara en 28-75.

jag brukar oftast köra med 17-35 och 105mm.
det är ganska sällan jag behöver köra 50mm därimellan och när jag gör det så är det oftast för det korta skärpedjup den har eftersom det är en 1.4.

Jag fotograferade i helgen mitt första bröllop. Brudparet var väl införstådda med att jag inte är ett proffs, och att DE hade gjort valet av lågt pris istf kvalitet.

Det gick mycket bra, men jag lärde mig några saker:

1. Reka på plats innan så att du vet vilken sorts ljusförhållanden det kommer att vara.
2. Ha med dubbla uppsättningar av kablar, batterier, minneskort (och gärna hus och blixtar). Jag trampade sönder en blixtsynkkabel under fotograferingen och var glad att jag hade två stycken med mig.
3. Låna/hyr studioblixtar för fotografering i kyrkan. Många kyrkor är mörka.
4. Ha hyggligt med tid på dig. Stress -> halvtaskiga bilder.
5. Öva innan på hur fotograferingen skall ske så att du inte står och pillar och testar med olika inställningar på plats.
6. Undvik automatik. Jag körde på M större delen.

/Andreas

Mitt råd

Antackna i ett litet block vad du skall ta för bilder med platser och skisser. Då har du ett stöd för att minska din stress.

Har visserligen ingen stor erfarenhet själv. Kan inte heller påstå att resultatet av den enda gång jag försökt mig på att ta klassiska bröllopsbilder blev särskilt lyckat (endast en bild på en sex rullar blev acceptabel i mina ögon).

Ett stort problem var kölden. Paret ville ha fotografier framför kyrkan men ingen av oss hade tänkt på att det var nära minusgrader och alltså rejält kallt att stå i tunn kostym och klänning. Fick därför fotografera alltför snabbt med nästintill huttrande bröllopspar som motiv.

Men det största problemet var att paret stod alltför långt ifrån varandra på de flesta bilderna och dessutom tittandes in i kameran (vilket oftast ser föga kärleksfullt ut). Så ihop med brudparet (riktigt tätt) och med blickarna på varandra istället för in i kameran är mina främsta tips.

Tänkt också på temperaturen och ta enorma mängder fotografier (såsom nybörjare). Och, sist men inte minst, studera en mängd andra bröllopsbilder för att få tips och idéer innan själva fotograferingen.

/ F. (som varit "bröllopsfotograf" en gång men aldrig mer).

Vet inte om någon skrivit det, men att fota i RAW är ett måste vid sådanna tillfällen, kan rädda 5-10% av bilderna

tack så hemskt mycket för alla tips! ska skriva ut den här tråden och spara alla tips till den stora dagen!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar