Annons

Amatör, HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

space

Ny medlem
Jag är en klassisk nybörjare.
Jag har till och med inte ens framkallat själv, inte ens i skolan. Jag har väl fotograferat en del själv med min kamera men det är inte fotograferandet som är problemet.

Jag vill kunna/lära mig att framkalla hemma, på ett billigare sätt och göra bilderna om och om igen fast på olika sätt så som jag vill ha det. (Jag har tänkt att ha bilderna som förlagor till mitt måleri/konst)
(Svart-vita bilder i första hand).

Fråga nummer ;
1. Vad behöver man för material?,
2. vad kan allt kosta?, (något av den billigare varianten) mm.
3. Vart kan man hitta det?

Hoppas det finns någon som vill lägga ner tid på att förklara lite och ge mig tips...

Tack på förhand.
MVH / Tony:

Photax (www.photax.se) har billiga startpaket, runt 4.000:- tror jag, då får man allt så man kan komma igång, annars kan man köpa beg. blir billigare, men krångligt att hitta allt!

Det krångliga är nog att hitta ett bra rum att vara i, ljustät och så!

Jag föreslår att du antingen tar kontakt med någon fotoklubb, eller läsa i "Lära"-delen och om allt inte står att läsa där (vilket det inte gör) så tar du dig ner till bibblan och lånar hem en bunt nybörjarböcker i ämnet.

Photax startpaket är ett bra tips, de har även tagit fram en liten skrift för 30kr som ger dig grunderna.

/Erik

Startpaket i all ära, men det går ju att blanda nya och gamla prylar.
Förstoringsapparaten brukar vara den dyraste prylen i mörkrummet. Går att hitta begagnat i alla möjliga tidningar.
Smågrejor som framkalln.dosa, skålar, klammor etc. kostar ganska små pengar och man kan gott o väl köpa nytt. Man behöver heller inte så mycket grejor för att komma igång. Jag har i princip räknat upp det mesta...