Annons

Amatör, HJÄLP!

Produkter
(logga in för att koppla)

space

Ny medlem
Jag är en klassisk nybörjare.
Jag har till och med inte ens framkallat själv, inte ens i skolan. Jag har väl fotograferat en del själv med min kamera men det är inte fotograferandet som är problemet.

Jag vill kunna/lära mig att framkalla hemma, på ett billigare sätt och göra bilderna om och om igen fast på olika sätt så som jag vill ha det. (Jag har tänkt att ha bilderna som förlagor till mitt måleri/konst)
(Svart-vita bilder i första hand).

Fråga nummer ;
1. Vad behöver man för material?,
2. vad kan allt kosta?, (något av den billigare varianten) mm.
3. Vart kan man hitta det?

Hoppas det finns någon som vill lägga ner tid på att förklara lite och ge mig tips...

Tack på förhand.
MVH / Tony:

Photax (www.photax.se) har billiga startpaket, runt 4.000:- tror jag, då får man allt så man kan komma igång, annars kan man köpa beg. blir billigare, men krångligt att hitta allt!

Det krångliga är nog att hitta ett bra rum att vara i, ljustät och så!

Jag föreslår att du antingen tar kontakt med någon fotoklubb, eller läsa i "Lära"-delen och om allt inte står att läsa där (vilket det inte gör) så tar du dig ner till bibblan och lånar hem en bunt nybörjarböcker i ämnet.

Photax startpaket är ett bra tips, de har även tagit fram en liten skrift för 30kr som ger dig grunderna.

/Erik

Startpaket i all ära, men det går ju att blanda nya och gamla prylar.
Förstoringsapparaten brukar vara den dyraste prylen i mörkrummet. Går att hitta begagnat i alla möjliga tidningar.
Smågrejor som framkalln.dosa, skålar, klammor etc. kostar ganska små pengar och man kan gott o väl köpa nytt. Man behöver heller inte så mycket grejor för att komma igång. Jag har i princip räknat upp det mesta...

Innan du börjar investera i dyra grejor rekommenderar jag att du tar en kurs i foto - antigen via en skola eller ett bildningsförbund, t.ex studiefrämjandet, folkuniveritetet, medborgarskolan etc. Kolla vilket utbud som finns på din ort.

De har tillgång till rätt grejor och du får mer eller mindre professionell hjälp med att få allt att fungera.

Att gå med i en fotoklubb är en bra ide också. Ett utmärkt sätt att sporra kreativiteten och möta likasinnade. Ofta finns det där också tillgång till ett riktigt mörkrum, så att du själv enbart behöver investera i papper och kemikalier.

mvh
// Npet

Tack!

Tack för tipsen, jag söker för tillfället till en konstskola och har valt en allmän linje, då får man testa på foto, teckna, skulptur m.m. Men jag har ju en morbror som är fotograf,(smart!!!)
jag kan nog vända mig till honom om det är ngt jag vill veta.

Tack/Tony

Om bilderna inte är slutprodukterna utan skall användas som förlagor vid målning, varför då inte köpa en billig digitalkamera och en bläckstråleskrivare? Startkostnaden är ungefär densamma, bläckstrålen har förmodligen lägre driftskostnader inkluderat allt kasserat material från det våta mörkrummet.

Ingen dator!!!

Jag har ingen dator och tycker inte om digitalkameror...

Det jag menade med "dåliga" bilder var inte att dem ska vara korniga eller så...jag vet inte hur jag ska beskriva...

Jag vill ha en hög kontrast mellan svart och vitt.

Hoppas ngn förstår...

/Tony

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar