mile
Aktiv medlem
Hej, jag har nyligen införskaffat en 2.0 konverter till mina objektiv. Jag har bland annat ett Nikkor 70-200 f/2.8 som jag använder mest. Det har förstås fungerat bra att använda det inbyggda stativfästet när jag bara körde 70-200mm och hade så bra ljusstyrka. Problemet ligger i att när jag sätter på konvertern och får 140-400mm, bländare 5.6. Även om jag ställer kameran på stativet med stativfästet (manfrotto typ, det fyrkantiga knäppspännet), så skakar kameran till av spegelrörelsen eftersom den står så ostabilt.
Jag skulle kunna köra spegel-upp funktionen hela tiden, men det är fortfarande väldigt instabilt även på fast mark. Jag fotar dessutom ofta i myrlandskap eller liknande, och då behöver jag se till att åtminstone kameran sitter stabilt på stativet eftersom jag också måste fokusera på att stativet står stabilt på marken.
Är det någon som vet om det finns stabilare kamerafästen till manfrottos stativ eller om det finns andra stativhuvuden som är stabilare och gärna passar på manfrotto-stativen, alternativt smarta hembyggen?
Någon som har tips?
Mvh
Richard
Jag skulle kunna köra spegel-upp funktionen hela tiden, men det är fortfarande väldigt instabilt även på fast mark. Jag fotar dessutom ofta i myrlandskap eller liknande, och då behöver jag se till att åtminstone kameran sitter stabilt på stativet eftersom jag också måste fokusera på att stativet står stabilt på marken.
Är det någon som vet om det finns stabilare kamerafästen till manfrottos stativ eller om det finns andra stativhuvuden som är stabilare och gärna passar på manfrotto-stativen, alternativt smarta hembyggen?
Någon som har tips?
Mvh
Richard