ANNONS
Annons

Alternativt stabilt stativfäste?

Produkter
(logga in för att koppla)

mile

Aktiv medlem
Hej, jag har nyligen införskaffat en 2.0 konverter till mina objektiv. Jag har bland annat ett Nikkor 70-200 f/2.8 som jag använder mest. Det har förstås fungerat bra att använda det inbyggda stativfästet när jag bara körde 70-200mm och hade så bra ljusstyrka. Problemet ligger i att när jag sätter på konvertern och får 140-400mm, bländare 5.6. Även om jag ställer kameran på stativet med stativfästet (manfrotto typ, det fyrkantiga knäppspännet), så skakar kameran till av spegelrörelsen eftersom den står så ostabilt.

Jag skulle kunna köra spegel-upp funktionen hela tiden, men det är fortfarande väldigt instabilt även på fast mark. Jag fotar dessutom ofta i myrlandskap eller liknande, och då behöver jag se till att åtminstone kameran sitter stabilt på stativet eftersom jag också måste fokusera på att stativet står stabilt på marken.

Är det någon som vet om det finns stabilare kamerafästen till manfrottos stativ eller om det finns andra stativhuvuden som är stabilare och gärna passar på manfrotto-stativen, alternativt smarta hembyggen?

Någon som har tips?

Mvh
Richard

Hej, jag har nyligen införskaffat en 2.0 konverter till mina objektiv. Jag har bland annat ett Nikkor 70-200 f/2.8 som jag använder mest. Det har förstås fungerat bra att använda det inbyggda stativfästet när jag bara körde 70-200mm och hade så bra ljusstyrka. Problemet ligger i att när jag sätter på konvertern och får 140-400mm, bländare 5.6. Även om jag ställer kameran på stativet med stativfästet (manfrotto typ, det fyrkantiga knäppspännet), så skakar kameran till av spegelrörelsen eftersom den står så ostabilt.

Jag skulle kunna köra spegel-upp funktionen hela tiden, men det är fortfarande väldigt instabilt även på fast mark. Jag fotar dessutom ofta i myrlandskap eller liknande, och då behöver jag se till att åtminstone kameran sitter stabilt på stativet eftersom jag också måste fokusera på att stativet står stabilt på marken.

Är det någon som vet om det finns stabilare kamerafästen till manfrottos stativ eller om det finns andra stativhuvuden som är stabilare och gärna passar på manfrotto-stativen, alternativt smarta hembyggen?

Någon som har tips?

Mvh
Richard

Det mest utbredda systemet av bra snabbfästen är Arca Swiss. Kompatibla fästen och plattor finns från flera tillverkare.
Lokalt i Sverige finns ett bra system som tillverkas och säljs av Hans Olsson i Vintrosa. Jag tror han även bygger om Manfrottohuvuden. Börja med att läsa råden på hemsidan: www.jangustafsson.se
Där hittar du även telefonnummer.
Själv kör jag Arca Swiss system, men jag känner många som är mycket nöjda med Hans grejer.

Hälsningar
Lars Hedin

Det mest utbredda systemet av bra snabbfästen är Arca Swiss. Kompatibla fästen och plattor finns från flera tillverkare.
Lokalt i Sverige finns ett bra system som tillverkas och säljs av Hans Olsson i Vintrosa. Jag tror han även bygger om Manfrottohuvuden. Börja med att läsa råden på hemsidan: www.jangustafsson.se
Där hittar du även telefonnummer.
Själv kör jag Arca Swiss system, men jag känner många som är mycket nöjda med Hans grejer.

Hälsningar
Lars Hedin

Tack för länktipset, hittade så mycket matnyttigt via den siten att jag helt glömde svara och tacka =)

// Richard

köpte helt nyligen Markins Q10
Kompletterade med en platta till min kamera.

Grymt nöjd med detta, satte det sedan på mitt Stabil Tredel vilket är stort klumpigt men stabilt :)

Som sagt, Arca-Swiss är grejen att satsa på om man ska byta huvud!

Helt oslagbart och dessutom modulärt med delar från mängder med tillverkare. Jag använder Really Right Stuff BH-55, de är otroligt välbyggda jämfört med originalhuvudena på de flesta stativen. Det finns andra bra märken också, som Kirk, Arca-Swiss och några till.

Gick själv med svår ångest under ett år innan jag kunde besluta mig om kulled/stativ. En veritabel djungel minst sagt. Är mycket ute i skog och mark och ville ha en lätt och prismässigt överkomlig kombo. Jag fastnade för Acratechs lilla snygging GV2. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=15179&reviewID=29893#29893
Kanske inte riktigt lika galet stabila som tex. RRS, men lätt och flexibel och kan dessutom användas både som gimbal och kula. Hade tidigare en Manfrottokulled med ett hopplöst klumpigt RC4-fäste och jämfört med det är Acratech ett under av stabilitet och kvalitet.
Kompletterar du dessutom din 70-200 med denna http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=21526&reviewID=30022#30022 så är det en ren njutning att rigga upp i skogen.
Och med risk för att åka på stryk, så vill jag nog påstå att Acratech är den klart sexigaste kulan på marknaden (om man nu har en dylik fetish ;-)

De grejorna är INTE billiga om jag minns rätt, snarare bland det dyraste man kan hitta.

De på reallyrightstuff såg inte heller direkt billiga ut. Men det viktiga är att dom är stabila i det här fallet. Vintrosa är väl han på Optipod va. Är det någon som har direkt erfarenhet av hans prylar?

Tack för all info, det är värdefullt.

Senast ändrad:
Gick själv med svår ångest under ett år innan jag kunde besluta mig om kulled/stativ. En veritabel djungel minst sagt. Är mycket ute i skog och mark och ville ha en lätt och prismässigt överkomlig kombo. Jag fastnade för Acratechs lilla snygging GV2. http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=15179&reviewID=29893#29893
Kanske inte riktigt lika galet stabila som tex. RRS, men lätt och flexibel och kan dessutom användas både som gimbal och kula. Hade tidigare en Manfrottokulled med ett hopplöst klumpigt RC4-fäste och jämfört med det är Acratech ett under av stabilitet och kvalitet.
Kompletterar du dessutom din 70-200 med denna http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=21526&reviewID=30022#30022 så är det en ren njutning att rigga upp i skogen.
Och med risk för att åka på stryk, så vill jag nog påstå att Acratech är den klart sexigaste kulan på marknaden (om man nu har en dylik fetish ;-)

Jag är böjd att hålla med att den såg ganska het ut! ;) Hur är den att ändra läge på? Jag menar, det ser ut som att den har två skruvar som låser fast kulan i sin position, behöver man lossa och fästa båda dom för att den ska vara bra att ändra läge på eller räcker det med att lossa den ena?

Går det att ställa den i ett läge där den låser fast kameran tillräckligt hårt för att sitta fast, men samtidigt går att vrida i en stabil rörelse ifall man behöver? Jag upplever att min Manfrotto är riktigt dålig när det kommer till det, den hackar gärna.

Jag kollar nu på den här: http://acratech.net/product.php?productid=69, jag gillar att den har både gradanvisningar och vattenpass.

// Richard

Senast ändrad:
De grejorna är INTE billiga om jag minns rätt, snarare bland det dyraste man kan hitta.

Jag fick nyligen ett pris på runt 7000kr av Hans för en BH-55 och två snabbplattor (eller egentligen 14000kr för ett Gitzo GT3530LS, kulled och snabbplattor men stativet kostar 7000-8000kr i andra butiker). Jag valde istället att köpa en BH-55 med standardfäste direkt från RRS i USA, det gick på drygt 4000kr inkl tull och moms och frakten tog en dryg vecka. Kameran sitter stenhårt i det nya snabbfästet, det går inte att jämföra med Manfrottos grejer. RRS BH-55 är nog det bästa man kan få tag på med begränsad budget (ja, den kostar betydligt mer än Manfrotto men den håller åas betydligt bättre och hårdare också), sen finns det naturligtvis specialprylar som kostar skjortan om man vill ha det stabilaste som finns. BH-55 har tre rattar, en stor låsratt, en liten ratt för att ställa friktionen (hur trögt kulan skall glida) och en liten låsratt för panorering.

Hans har modifierat snabbfästena något jämfört med RRS, han tyckte inte de var stabila nog (vilket får mig och många andra att undra vad han gör med sina grejer?!). Arca-plattorna (RRS, Kirk, Acra mfl) har en ganska liten klack på vardera sidan av plattan, Hans klack är betydligt djupare. Nackdelen är att nästan alla Arca-prylar passar med varandra medan Optipod-plattorna kräver ett Optipod-fäste som bara kan köpas av Hans. Han är dålig på att svara på mail men är väldigt trevlig och hjälpsam i telefon, det tog en kvart att avsluta mitt samtal med honom efter att jag fått svar på mina frågor! =)

Går det att ställa den i ett läge där den låser fast kameran tillräckligt hårt för att sitta fast, men samtidigt går att vrida i en stabil rörelse ifall man behöver? Jag upplever att min Manfrotto är riktigt dålig när det kommer till det, den hackar gärna.

Om du väljer TUTORIALS på Acratechs hemsida så finns det flera videos där som visar hur det fungerar. Den lilla ratten är för att ställa friktionen med och den större för att låsa kulan helt och vad jag sett (http://acratech.net/pages.php?pageid=9) så verkar det inte vara några problem att hålla en kamera i friktionsläge men enkelt röra den med handkraft.

Videos http://acratech.net/pages.php?pageid=7

Om du väljer TUTORIALS på Acratechs hemsida så finns det flera videos där som visar hur det fungerar. Den lilla ratten är för att ställa friktionen med och den större för att låsa kulan helt och vad jag sett (http://acratech.net/pages.php?pageid=9) så verkar det inte vara några problem att hålla en kamera i friktionsläge men enkelt röra den med handkraft.

Videos http://acratech.net/pages.php?pageid=7

ögongodis! det ser verkligen lovande ut.

Jag har bytt snabbfästet till Manfrotto Snabbfäste 357 på min största cullmankula och det är väldigt stabilt. Plattorna är väldigt långa och passar bra på stora telen typ mitt nikon 200-400/4men till kameran och mindre objektiv med stativfäste går det att gnaga av lite på båda sidorna med en vnkelslip och svartmåla ytan,
Men till syvende och sist måste ju stativ och kula även hålla hög klass annars finns nog vibrationerna där ändå.
Mvh/Gunte..

Jag kör Optipod och är väldigt nöjd. Stabila prylar helt klart.

Har plattor till kamerahus, AF-S 70-200/2.8VRII (ligger dikt ann mot objektivet för ökad stabilitet) samt AF-S 600/4VR där den är sänkt jämfört med orginalet.

Har snabbfästet monterat på en Manfrotto 468MG vilket fungerat bra till grejor upp till 70-200. Har även kört hans sidekick på 468'an och AF-S 500/4VR vilket fungarade okej. Har nu köpt Wimberly Head till 600'at så denna kombo kör jag inte med längre. Snabbplattorna är kompatibla med Wimberly.

Har även en modifierad Manfrotto 234 led till enbensstativ med Optipod snabbplatta. Även det smidigt om du har snabbplattorna på objektiven.

Det som jag ser som fördelen är att du kan få speciallösningar gjorda som passar ditt behov utan att det kostar mer än "standard" för Hans system. Detta kan inte göras via Arca.

Som nämnt innan så är det att ringa som är framgång i Optipod-fallet. Mail gör sig inte besvär.

Utöver de kulleder som traditionellt är väldigt stabila, som Arca-Swiss, Burzynski, Markin etc. (men som tyvärr också tenderar att ligga på fel sida om 5.000 kronors-gränsen), så har det nyligen kommit ett intressant alternativ - Cullmann Magnesit kullederna.

Dessa är mycket stabilare än t.ex. Manfrottos, men är trots detta avsevärt billigare än alla hittillsvarande alternativen med tillräcklig stabilitet.

Cullmann Magnesit MB6.5 + MX465 kostar 1.900 kr
Cullmann Magnesit MB8.5 + MX465 kostar 2.200 kr

MX465 innebär att dessa två är kompatibla med Arca-Swiss snabbplattan.

Det är lite synd med Optipod att man inte kan se vad han har för produkter på hemsidan riktigt. För mig står det bara att det inte finns några fler produkter. Gör han allt på beställning eller?

Är det bara själva infästningen han gör eller har han också hela stativhuvuden?

Jag har fastnat lite för den här Acratech-huvudet efter att ha kollat lite videor och läst fler recensioner.

Jag kör Optipod och är väldigt nöjd. Stabila prylar helt klart.

Har plattor till kamerahus, AF-S 70-200/2.8VRII (ligger dikt ann mot objektivet för ökad stabilitet) samt AF-S 600/4VR där den är sänkt jämfört med orginalet.

Har snabbfästet monterat på en Manfrotto 468MG vilket fungerat bra till grejor upp till 70-200. Har även kört hans sidekick på 468'an och AF-S 500/4VR vilket fungarade okej. Har nu köpt Wimberly Head till 600'at så denna kombo kör jag inte med längre. Snabbplattorna är kompatibla med Wimberly.

Har även en modifierad Manfrotto 234 led till enbensstativ med Optipod snabbplatta. Även det smidigt om du har snabbplattorna på objektiven.

Det som jag ser som fördelen är att du kan få speciallösningar gjorda som passar ditt behov utan att det kostar mer än "standard" för Hans system. Detta kan inte göras via Arca.

Som nämnt innan så är det att ringa som är framgång i Optipod-fallet. Mail gör sig inte besvär.

[...] Är det bara själva infästningen han gör eller har han också hela stativhuvuden? [...]

Han köper själva kulleden (t.ex. RRS BH-55 eller Manfrotto 490) och byter ut plattan på toppen mot ett eget snabbfäste. Kulan ser då ut så här och snabbfästet ungefär så här. Optipods kameraplattor är väldigt lika Arca-plattorna men med lite kraftigare klackar så de är inte kompatibla med varandra (jag har provat, en RRS-platta fastnar inte i Optipod-fästet.) RRS D700.

Jag vet inte hur mycket han har på lager men det lät inte som om det var några problem med leveranstiden när jag pratade med honom för en månad sedan. Väldigt speciella grejer gör han på beställning, han nämnde att han bland annat gör diverse fästen åt försvaret.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar