Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativt motljusskydd till 70-200/4 L

Produkter
(logga in för att koppla)

thefotografen

Aktiv medlem
Är det någon som vet om bajonettfattningen till motljusskyddet ET-74 som är gjort för canon 70-200 4L objektivet har samma fattning som EW-73B motljusskyddet?

Alltså kan man fysiskt använda EW-73B till 70-200 4L?

Någon som har både Canon 70-200 4L och Canon EF-S 17-85/4-5,6 kanske har provat.
 
Är det någon som vet om bajonettfattningen till motljusskyddet ET-74 som är gjort för canon 70-200 4L objektivet har samma fattning som EW-73B motljusskyddet?

Alltså kan man fysiskt använda EW-73B till 70-200 4L?

Någon som har både Canon 70-200 4L och Canon EF-S 17-85/4-5,6 kanske har provat.

Jag har båda objektiven och provade nyss. Och nä, det passar inte!
 
När Canon designade motljusskyddet till den linsen så gick nog funktionalitet före design.
Skulle du göra ett petal av ditt original så tror jag att du kommer att drabbas av flares och andra olustiga fenomen på dina bilder i vissa situationer.
Men är det viktigare för dig med ett snyggt skydd istället för ett funktionellt så tycker jag att du ska slå till och modifiera ditt...
För egen del så spelar det ingen som helst roll hur motljusskyddet ser ut bara det gör det jobb det är framtaget för. Men det är jag det...
 
När Canon designade motljusskyddet till den linsen så gick nog funktionalitet före design.
Skulle du göra ett petal av ditt original så tror jag att du kommer att drabbas av flares och andra olustiga fenomen på dina bilder i vissa situationer.
Men är det viktigare för dig med ett snyggt skydd istället för ett funktionellt så tycker jag att du ska slå till och modifiera ditt...
För egen del så spelar det ingen som helst roll hur motljusskyddet ser ut bara det gör det jobb det är framtaget för. Men det är jag det...

Ja fast det är nog inte hela sanningen. Ett petal i rätt form är ju bättre än en vanligt cylindriskt. Det är dock helt rätt att motljusskyddets funktion kommer att försämras om han nu modifierar det.

Kanske ligger lite i att man inte skall få alla fina detaljer om man köper ett f4 istället för f2,8, som ju har ett petal.

Är det förresten någon som vet varför tex 500/4L har ett vanligt cylindriskt? Har för mig att jag läst något om att skyddet blir helt fullgott med ett cylindriskt, när det handlar om så långa brännvidder. Stämmer det?
 
Ska man göra ett blomformat ska man lägga till, inte ta bort.
Motljusskyddet till 17-85 är alldeles för kort. Det ska ju passa till 17 mm brännvidd.

Men det är så snarlikt i storlek (det skiljer ju bara 1 mm) att man kan faktiskt trycka fast det på en EF 70-200 mm f/4L IS USM, om man vill. Med lite tur sitter det nog kvar en stund.

Kontaktlim?

Med långa brännvidder kan man göra även en vanlig tratt så lång att den fångar i stort sett allt ljus man kan ha besvär med.
 
Ska man göra ett blomformat ska man lägga till, inte ta bort.

Precis! Längden på det cylindriska är ju, om skyddet är optimalt konstruerat, så lång som möjligt utan att man inte ens i vidvinkligaste läget ska få vinjettering. Att ta bort på ett sådant ger ju bara ett sämre resultat. Att däremot bygga ut på övre delen och undre delen borde däremot fungera och kanske till och med förbättra funktionen.
 
Jag har förlängt motljusskydd förr för att fungera bra med APS-C hus där orginal motljussskydd alltid är för små för fullgott skydd. Gummiduk (eller gammal gummislang) som man tejpar och sedan klipper ner precis till dess det slutar vinjetera fungerar utmärkt - fullt som stryk, men bättre än orginal !
 
Det måste väl finnas fler än jag som använder motljusskyddet för att skydda objektivet samt objektivets första glas från smällar, repor, fingrar o annat kladd.

Och vad är det för fel med lite stil!
 
Det där var väl lite väl hårddraget, Bengt =)

Ja, men med lite sanning i. Spitfire anses som ett av världens vackraste flygplan och formen skapades enbart av nödvändigheten att rymma längden av 8 kulsprutor i vingarna... En F1 bil är vacker, men formgiven av aerodynamik och regler... En rysk jagagare är vacker, men formiven av praktiska nödvändigheter och av tradition... En fiol är evolverad av en strävan att skapa ett speciellt ljud... Men AMC Gremlin är design utan funktion.

:)

Ta det inte för allvarligt, men modda ett MOTLJUSSKYDD för att få de snyggare... Är det inte bilderna som skall bli snyggare?

Ähh,, Klipp bäst ni vill - jag är bara en grinig ingengör som inte heller förstår sig bruksföremål som man försämrar för att uppnå någon sorts teoretiskt skönhet.

En av vår tids största konstruktörer sa att: "Det fungerar, därför är det vackert..."
 
Det där var väl lite väl hårddraget, Bengt =)

Ja, men med lite sanning i. Spitfire anses som ett av världens vackraste flygplan och formen skapades enbart av nödvändigheten att rymma längden av 8 kulsprutor i vingarna... En F1 bil är vacker, men formgiven av aerodynamik och regler... En rysk jagagare är vacker, men formiven av praktiska nödvändigheter och av tradition... En fiol är evolverad av en strävan att skapa ett speciellt ljud... Men AMC Gremlin är design utan funktion.

:)

Ta det inte för allvarligt, men modda ett MOTLJUSSKYDD för att få de snyggare... Är det inte bilderna som skall bli snyggare?

Ähh,, Klipp bäst ni vill - jag är bara en grinig ingengör som inte heller förstår sig bruksföremål som man försämrar för att uppnå någon sorts teoretiskt skönhet.

En av vår tids största konstruktörer sa att: "Det fungerar, därför är det vackert..."

Spriten jag dricker har iofs färgämne i sig, det gör den inte godare, men på något sätt smakligare ändå... kanske samma sak?

hmmm...

Skål !
 
Spitfire anses som ett av världens vackraste flygplan och formen skapades enbart av nödvändigheten att rymma längden av 8 kulsprutor i vingarna...
En vacker tanke, fast tyvärr osann.
En vinge som klarar att innehålla åtta .303 Browningkulsprutor behöver inte alls vara elliptisk. Med ett lämpligt val av vingdimension kan man ordna det med en "tapering wing" också. Som fördel på köpet får man att en sådan är betydligt lättare att tillverka. Nog så viktigt i krigstid, när det tär hårt på materialet. Se exempelvis på konkurrenten, BF 109E, det mest tillverkade jaktplanet under den tiden. "Tapering wings", som dessutom gick att demontera från flygkroppen med planet fortfarande stående på stället. Fast man nöjde sig med att knöla in en MG 131 kulspruta i varje vinge. Kompletterade med den roliga konstruktionen med antingen 20 mm Motorkanone MG151/20 eller 30 mm MK 108, som sköt genom propellernavet (!), fick man bra verkan i målet ändå.

Nej, den elliptiska vingen användes därför att Supermarine, som tillverkade Spitfire, hade varit mycket framgångsrika i hastighetstävlingar före kriget. Flygplanen som vann Schneider Trophy ett flertal gånger hade elliptiska vingar, av den goda anledningen att det är den form som gav minst inducerat motstånd. En nackdel med konstruktionen är att den vid en stall tappar lyftkraften längs hela vingen samtidigt. Spitfire hanterar detta genom att formen är modifierad från sant elliptisk och har attackvinklar som gör att vingen stallar vid vingroten först. Då har man kvar skevroderverkan, och alltså kontroll, en stund efter det att piloten hinner inse att det håller på att gå åt h-e.

För övrigt aktade man sig för elliptiska vingar, på grund av den komplicarade tillverkningen av alla kurvor som ska till, i alla riktningar. Däremot är det sant att den elliptiska vingen valdes för att det var den form som gav den tunnaste vingen som ändå rymde ett infällt landningsställ vid vingroten och dessutom den vapenlast som önskades. Dessutom modifierades vingen flera gånger (tror det fanns minst sex olika vingar på Spitfire) för att inte bara kunna få plats med åtta kulsprutor. När tyska bombplan tillfördes utökad bepansring, räckte det inte längre med finkalibrig eld, inte ens från åtta kulsprutor. Någon statistiker grunnade ut att det gick åt 4500 patroner i kaliber .303 för att plocka ner ett större flygplan, typ Do-17 eller He-111. Den första modifieringen kunde bara klämma in en 20 mm automatkanon om kanonen (Hispano) placerades liggande, något som inte var bra för tillförlitligheten. En rejäl bula fick också till på vingen. Medan en kärvande kulspruta, av åtta, knappt märktes, gjorde en låst automatkanon att planet krängde ur kurs vid varje avfyrning av den andra kanonen, på grund av den mycket kraftigare rekylen.

Slutligen fastnade man för en kombination med fyra Browning kulsprutor, som var uppvärmda för att inte frysa ihop på hög höjd, och två kanoner.

Inte fasiken har detta med kameror att göra, men jag är lite fascinerad av den ihärdiga tekniska utvecklingen under 40-talet. Dessutom hade svenska flygvapnet Spitfire som fotospaningsplan, så lite fotografi kan vi ju bland in ändå...
 
Nån som har nåt bra tips hur jag kan få mitt manfrottostativ lite snyggare??

Har tänkt att måla den vit, men jag använder ju Nikon...

/K
 
En vacker tanke, fast tyvärr osann.
En vinge som klarar att innehålla åtta .303 Browningkulsprutor behöver inte alls vara elliptisk. Med ett lämpligt val av vingdimension kan man ordna det med en "tapering wing" också. Som fördel på köpet får man att en sådan är betydligt lättare att tillverka. Nog så viktigt i krigstid, när det tär hårt på materialet. Se exempelvis på konkurrenten, BF 109E, det mest tillverkade jaktplanet under den tiden. "Tapering wings", som dessutom gick att demontera från flygkroppen med planet fortfarande stående på stället. Fast man nöjde sig med att knöla in en MG 131 kulspruta i varje vinge. Kompletterade med den roliga konstruktionen med antingen 20 mm Motorkanone MG151/20 eller 30 mm MK 108, som sköt genom propellernavet (!), fick man bra verkan i målet ändå.

Nej, den elliptiska vingen användes därför att Supermarine, som tillverkade Spitfire, hade varit mycket framgångsrika i hastighetstävlingar före kriget. Flygplanen som vann Schneider Trophy ett flertal gånger hade elliptiska vingar, av den goda anledningen att det är den form som gav minst inducerat motstånd. En nackdel med konstruktionen är att den vid en stall tappar lyftkraften längs hela vingen samtidigt. Spitfire hanterar detta genom att formen är modifierad från sant elliptisk och har attackvinklar som gör att vingen stallar vid vingroten först. Då har man kvar skevroderverkan, och alltså kontroll, en stund efter det att piloten hinner inse att det håller på att gå åt h-e.

För övrigt aktade man sig för elliptiska vingar, på grund av den komplicarade tillverkningen av alla kurvor som ska till, i alla riktningar. Däremot är det sant att den elliptiska vingen valdes för att det var den form som gav den tunnaste vingen som ändå rymde ett infällt landningsställ vid vingroten och dessutom den vapenlast som önskades. Dessutom modifierades vingen flera gånger (tror det fanns minst sex olika vingar på Spitfire) för att inte bara kunna få plats med åtta kulsprutor. När tyska bombplan tillfördes utökad bepansring, räckte det inte längre med finkalibrig eld, inte ens från åtta kulsprutor. Någon statistiker grunnade ut att det gick åt 4500 patroner i kaliber .303 för att plocka ner ett större flygplan, typ Do-17 eller He-111. Den första modifieringen kunde bara klämma in en 20 mm automatkanon om kanonen (Hispano) placerades liggande, något som inte var bra för tillförlitligheten. En rejäl bula fick också till på vingen. Medan en kärvande kulspruta, av åtta, knappt märktes, gjorde en låst automatkanon att planet krängde ur kurs vid varje avfyrning av den andra kanonen, på grund av den mycket kraftigare rekylen.

Slutligen fastnade man för en kombination med fyra Browning kulsprutor, som var uppvärmda för att inte frysa ihop på hög höjd, och två kanoner.

Inte fasiken har detta med kameror att göra, men jag är lite fascinerad av den ihärdiga tekniska utvecklingen under 40-talet. Dessutom hade svenska flygvapnet Spitfire som fotospaningsplan, så lite fotografi kan vi ju bland in ändå...

yikes! Har du gott om fritid? =)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.