Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativa kameraremmar?

Produkter
(logga in för att koppla)

PoorCadaver

Aktiv medlem
Vad använder ni för kamerarem eller motsvarande när ni fotograferar? Jag tycker att den medföljande remmen mest hänger i vägen och dessutom är ful. Har kikat lite på Black Rapid Straps men även de här:

http://www.tradera.com/item/340867/212964290/handrem-handfaste

Man vill ju ha någonting så att man inte riskerar att tappa kameran i backen men det får inte vara för otympligt eller opraktiskt heller.

Några kommentarer? Vad använder ni?
 
Vad använder ni för kamerarem eller motsvarande när ni fotograferar? Jag tycker att den medföljande remmen mest hänger i vägen och dessutom är ful. Har kikat lite på Black Rapid Straps men även de här:

http://www.tradera.com/item/340867/212964290/handrem-handfaste

Man vill ju ha någonting så att man inte riskerar att tappa kameran i backen men det får inte vara för otympligt eller opraktiskt heller.

Några kommentarer? Vad använder ni?

Har helt slutat med kamerarem runt nacken. Som du säger, bara i vägen. Provade black rapid, men det va inget för mig. Har numera en enkel handrem (inte en sådan du länkar till för jag tycker det e bökigt att ta av o på samt den e irriterande/i vägen när den inte används) just bara för att minimera risken att man tappar kameran.
 
Spider Holster
Peak Design Leash
Peak Design Capture
Black Rapid

är 4 olika typer av att bära en kamera förurom halsremen. Handlovsrem är typ enbart för att inte tappa den när man fotar medan de jag nämnt är mer för avlastning när inte fotar.

Har Black Rapid och beställt en Spider Holster kopia för att testa. BR är riktigt bra tycker jag. Finns i olika varianter och böjer man sig ofta så kan man köpa till bröstselen.
 
Köpte Net on Net-varianten för att testa. Den kräver lite övning och pillande för att få justeringen rätt men sedan verkar den fungera bra. Jag har dock hittat några nackdelar som gör att jag antagligen kommer köpa en bättre rem senare.

* När remmen är monterad så kan man inte lossa den snabbt - man får skruva loss hela remmen från kameran.

* När remmen sitter på står kameran inte bra av sig själv. Det bygger på ett par, tre centimeter på undersidan.

* Remmen verkar tendera att hänga i ansiktet om man är en lite längre person (som jag).
En jämförelse:
- Black Rapid är en axelrem med en ögla som löper längs remmen när man för kameran upp och ner från ansiktet till höften. Fäst på öglan sitter ett snöre som har kameran i andra änden. Det gör att när man sätter kameran vid ansiktet så hänger remmen längs kroppen och snöret som kameran är fäst i löper ner till remmen.
- Remmen jag har nu följer med kameran upp när man sätter den mot ansiktet och spänns lite mellan axeln och kameran. Då hamnar remmen i ansiktet. Hoppas ni förstår skillnaden. :) Jobys reklamfilmer visar inte det här - där hänger remmen lite från kameran och spänns inte mot axeln. Jag anser att det är väl regisserat och att det i många fall inte blir så i verkligheten.

Ska ut och fota ett gäng band på en festival ikväll. Då får vi se hur remmen klarar sig!
 
Det jag själv irriterade mig på när det gällde black rapid (detta e en billigare kopia) va just att man behövde hålla emot när man skulle ta ner kameran igen annars snurrade hela remmen runt. Att den också tog upp platsen för stativet gjorde saken inte bättre....

Det är faktiskt väldigt stor skillnad på billiga Black Rapid kopior, än själva originalet Black Rapid!

Mitt första försök, en billig kopia på tradera: Resultat= efter två veckor, ligger där den ligger, i en låda, inte värdelös, men inte det jag förväntade mig.

Mitt andra försök, byggde en egen "Black Rapid" :Resultat= efter tre månader så ligger även den i en låda.

Mitt tredje försök, Köpte en Black Rapid sport RS-Sport 2 slim. Resultat= Den ligger inte i en låda, tvärtom, den är med mig alltid. Älskar den.

Jag tror det är småsakerna/lösningarna/sömmarna etc etc som gör att B R lyckats, som inte kopiorna kommer i närhet av.

Men i det långa loppet så är det som vanligt personligt vad man gillar o hatar.
Så tror man ska testa sig fram efter behov.
 
Jag köpte en Black Rapid-kopia på eBay. Jag tyckte att den var för oflexibel, så jag sprättade upp den i dess beståndsdelar, ändrade lite och sydde ihop den igen. Nu tycker jag att den passar perfekt.
 
Efter ebay kopian köpte jag en BR sport slim. Känns knappt att man har den på. Sen skulle jag säga att remmen som sitter under armen är a och o. Utan den skulle remmen flytta sig hej vilt vilket ebay kopian gjorde..
 
Jag skulle personligen inte våga hänga prylar värda 10000-20000 kr i en billig ebay-kopia. Jag har funderat på en Black Rapid, men i så fall alltså en original.
 
Ok, jag fotade sex band igår och använde remmen från Net on Net, Joby Ultrafit Sling Strap för 399 kr (http://www.netonnet.se/art/foto/tillbehor/special-tillbehor/joby-ultrafitslingstrapmen/186522.3352/).

Det här är som sagt första remmen jag använt förutom den irriterande medföljande och jag blev mycket överraskad över hur bekvämt det var! Så himla sköt att slippa tänka på att hålla i den superhårt för att inte tappa den. Den hänger alltid vid sidan så att jag snabbt kan ta upp kameran och fota. När man byter objektiv så hänger den stadigt och man slipper lägga ifrån sig kameran. Dessutom ser man proffsigare ut och man kan använda båda händerna när man inte fotar.

Förutom dessa nackdelar jag uppmärksammade hemma när jag testade den fann jag ytterligare ett par problem.

* När remmen är monterad så kan man inte lossa den snabbt - man får skruva loss hela remmen från kameran.

* När remmen sitter på står kameran inte bra av sig själv. Det bygger på ett par, tre centimeter på undersidan.

* Remmen verkar tendera att hänga i ansiktet.

* När kameran hänger vid sidan så öppnar den långsamt remmen så att den blir längre. Det är en medveten funktion de har byggt in för att man enkelt ska kunna dra åt remmen när man inte använder kameran men samtidigt enkelt kunna lossa på den när man ska använda kameran. Konstruktionen gör dock att när kameran hänger vid höften så tynger den remmen så att den öppnas och blir längre.
Jag fick gå och dra åt remmen hela tiden och det var ganska irriterande. Om man kollar på konstruktionen så antar jag att Black Rapid inte har den egenheten.

* Ovan nämnda egenhet medför även en annan egenhet. Eftersom remmen rör sig över axeln när den blir längre eller kortare så var det jobbigt att ha bära en axelremsväska över axeln. En Black Rapid misstänker jag sitter mer fixerat och då kan man ha en väska hängandes över remmen utan att det gör något. Det går inte med Jobys rem enligt mig.

På plussidan kan jag nämna att den över lag fungerade bra. Den gjorde vad den skulle, den känns stabil och pålitlig och jag misstänker att ännu billigare varianter kan kännas klenare men så upplevde jag inte den här. Jag vågade låta min 10000 kr-kamera hänga och slänga i denna. Höll den t o m över ett balkongräcke och fotade. :)

Sammanfattningsvis: jag kommer verkligen använda någon form av axelrem som den här i framtiden. Jag är ändå så pass nöjd med Jobys rem att jag kommer använda den tills jag känner att jag vill lägga pengar på en dyrare modell eller när jag känner att den blir för begränsande - men uppgradera kommer jag göra!

Remmen är bra om man inte vill lägga 900 kr på en Black Rapid men förr eller senare kommer man antagligen vilja byta upp sig.

Hoppas min lilla recension kan hjälpa andra i valet och kvalet. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.