Advertisement

Annons

Alternativ till Windows utforskare som kan tolka psd-filer?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag använder XP Home och Elements 3. Jag tycker att Windows utforskare lämnar mycket att önska. Jag är därför intresserad av ett alternativt program som jag kan använda istället, till det arbete jag brukar göra direkt i utforskaren.

Det finns många alternativ. Ett av de mest kända exemplen är TotalCommander. Men hittils har jag inte stött på ett utforskarprogram som kan tolka psd-filer. Med det menar jag ett program som kan visa psd-filerna som miniatyrbilder direkt i mapparna på samma sätt som jpg-filer och andra kända bildfilsformat. Det skulle spara ganska mycket arbete att inte behöva öppna dem i Photoshop bara för att se dem.
Till detta skulle i och för sig ett bildvisningsprogram som klarar psd-filer duga. Då skulle det räcka med ett dubbelklick för att se psd-bilderna, men det vore betydligt smidigare att se dem allihop samtidigt som miniatyrer direkt i mapparna.
Dessutom söker jag som sagt ändå efter ett program som är mer kompetent än Windows utforskare. Vad jag menar med "mer kompetent" skulle jag kunna göra en lång lista av, men det gör jag inte nu.

Jag vore mycket tacksam för tips om utforskarprogram som kan visa psd-filer som bilder. Jag vet inte om sådana program finns överhuvudtaget. Men om det gör det, då blir det dags att börja undersöka vilka funktioner de har i övrigt som jag saknar i Windows utforskare.

Mvh.
Lasse C
 
Programmet Faststone (faststone.org) som är gratis för privat bruk öppnar psd-filer plus en hel del andra filer. Det måste dock ställas in i programmets "settings". Det fungerar dessutom, beroende på hur man ställer in visningen, ung som utforskaren i Win. Låt inte lura dej av det färgglada utseendet när du öppnar programmet första gången, det går att ställa in så att allt runt omkring bilderna blir grått och neutralt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.