Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativ till Sigma-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej gott folk! Har funderat på att köpa ett Sigma 17-70 Macro-objektiv till min Nikon D50 mitt impulsiva jag säger "KÖP! KÖP!" och då den fått bra kritik, verkar mycket bra och så vidare så talar allt för det.
Förutom min snåla sida då, som oftast tar överhand. 2 å 5 är det billigaste jag lyckats hitta på Dustin. Har du något billigare ställe eller kanske ett billigare alternavtiv?

Mycket tacksam för svar!

om det du är ute efter är objektivet så billigt som möjligt så kan du köpa från någon av de stora o välkända butikerna i tyskland - skulle tro att det är så billigt som du kan komma (om man inte smugglar in utan tull o moms vill säga) - exempelvis pixxass eller ac photo

dock tycker jag personligen att det är känns bättre o säkrare att handla inom sverige (handlar all min utrustning begagnad eller via cyberphoto.se)

OK, tack så jättemycket! :) Håller med, det känns säkrare inom Sverige! Och cyberphoto.se var billigare än Dustin så... Tusen tack!

Inte svar på frågan, men jag vill ändå ge rådet att fråga dig om du anser att du pressat ut allt som går ur dina existerade sigmagluggar. Jag vet precis hur det känns när det börjar klia i köpnerven, men frågan är om ens bilder kommer att bli så mycket bättre att det motiverar ett inköp. Känner du att du nått gränsen för vad utrustningen idag presterar, och känner att du inte kommer vidare i din fotografering utan vassare grejor, ja då det det väl bara att köpa. I annat fall lägg pengarna på att hitta intressanta fotomotiv istället.

Det är ju så att jag har två objektiv, ett standard, 18-50 som följde med kameran. Detta objektiv har en närgräns på ca 50 cm. Sedan har jag ett tele som är 50-120 eller något såndär, detta med en närgräns på 128 cm. Alltså har jag inget direkt macro-objektiv. Så för att kunna utveckals mer känner jag att jag nog behöver ett macro också, för att kunna "experimentera fullt ut" om du förstår vad jag menar. Så ja, jag känner lite så. Men däremot så kanske jag inte behöver ett "så dyrt" som första-macro, däremot.

Sigmas 17-70 tror jag är ett mycket bra och prisvärt alternativ till kitgluggen som ärligt talat inte är mycket att hurra för.

Tycker absolut att du skall köpa. Du kommer märka skillnad (kankse inte någon WOW upplevelse, men du kommer märka den) och det i sig ökar säkert intresset ytterligare...

Om du inte redan känner till det så bör det nämnas att Sigmas 17-70 inte är något makroobjektiv i egentlig mening utan en normalzoom med ovanligt bra närgräns (att ordet "macro" ingår i namnet är bara en marknadsföringsgrej).

Själva närgränsen (mäts mellan motivet och sensorn) är för övrigt inte det viktiga utan hur stor avbildningsskalan är och hur stort arbetsavståndet är (detta mäts mellan motivet och objektivets främre del). Detta objektiv har en maximal avbildningsskala på 1:2,3, vilket betyder att motivutsnittet blir 2,3 ggr så stort som sensorns storlek, d v s i ditt fall ca 36x54 mm. Det är i o f s mycket bra jämfört med de flesta andra normalzoomar, men ett "riktigt" makroobjektiv går ner till skala 1:1, d v s motivutsnittet blir lika stort som sensorn (knappt 16x24 mm).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar