Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativ till mitt 28-135...

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en EOS 3 med en 28-135 glugg. Jag tycker att kombinationen har svårt att fokusera i dåligt ljus och har därför funderingar på att byta ut gluggen mot en 28-70 2.8.

Tror ni att detta kommer att hjälpa och vilket märke skall jag i så fall välja? Jag är inne på ett Sigma 28-70/2,8 för att senare kombinera detta med ett Sigma 70-200/2,8, fördelen med ett sånt kit är att de två objektiven har samma filterstorlek. Alternativet är ett Tamron 28-75/2,8 och Canons 70-200/4 som också har samma filterstorlek, tyvärr gillar jag inte att Tamrons avståndsring roterar vid autofokusering. Är det stor skillnad i skärpa hos de olika objektiven?

Har ni andra objektiv att föreslå så gör gärna det.

Tack på förhand. / Per
 
Tamrons nya 28-75/2.8 ger en klart bättre bildkvalité än Sigmas EX 28-70/2.8.. Kan tyvärr inte hitta testbilderna nu.. Men detta objektiv tillsammans med EF 70-200/4L ger en riktigt bra kombination.
 
Hej Per,

Det låter lite konstigt att du har problem med en EOS 3 och 28-135. EOS 3 är ju känd för att vara väldigt bra, speciellt vid lågt ljus. Jag kör själv med EOS 5 och Canon´s 28-70 L 2.8 och har ej noterat några problem vid fokusering. Min fru kör med Elan II och din glugg, Canon 28-135 IS, och det fungerar även det mycket bra. Jag använder ibland hennes objektiv och det har alltid fungerat utan problem. 28-70 är väl något bättre än 28-135 men jag har märkt liten skillnad på skärpa och fokuseringshastighet. Kan det möjligtvis vara något fel på huset eller gluggen? Jag skulle starkt rekommendera att köra vidare med din 28-135 eller skaffa en Canon 28-70 L istället för att köpa sigma eller något annnat 3rd party märke

Håkan
 
Det är stor skillnad på ett objektiv med 2,8 eller med bländare 3,5. Canons autofokussystem är kräver 28 eller bättre för att kunna använda alla sensorer. Det gäller antagligen fler märken. Så genom att byta till 2,8 blir fokuseringen i dåligt ljus bättre.

Ett 28-75 låter som en bra idé. Sen kan man ju komplettera med ett 135/2,0 om man vill ha ljusstyrka coh skärpa för samma vikt och storlek som ett 70-200/4.
 
Per Flodberg skrev:
tyvärr gillar jag inte att Tamrons avståndsring roterar vid autofokusering.

Som tur är så är zoomringen bred iaf (och har bra gummigrepp)..så man kommer inte åt fokusringen av misstag så lätt.

Det viktigaste för mig är att inte frontlinsen/filtergängan roterar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.