Annons

Alternativ till makroobjektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

El Barto

Aktiv medlem
Hej alla!

Tänkte be om tips på alternativ till makroobjektiv. Skulle helst vilja ha ett riktigt men då ekonomin varken nu eller på ett bra tag kommer tillåta det så har jag letat alternativ.

Tre olika har jag funnit:

- Makrobälg - Det dyraste (om än inte särskilt dyrt). Fördelen är att det finns en flexibilitet i det och om jag fattat saken rätt ska varken ljusstyrka eller bildkvalitet förändras.

- Närbildslinser - Billigast men påverkar (eller?) bildkvalitén.

- Makrotub - Lite samma grej som bälgen, fast utan flexibiliteten i brännvidden. Mellanalternativet i pris.

Vad ska jag satsa på? Vad är mest bang for the buck eller vad är objektivt (och subjektivt) bäst.

Åsikter, synpunkter och erfarenheter eftersökes!

/M

Jag köpte mig en närbildslins för ett tag sedan, eftersom ekonomin inte tillät inköp av makroglugg.
Det var en 4+ lins, och på min fasta 50mm glugg kommer jag riktigt nära. Jag är själv nöjd med den som alternativ, men ett riktigt makroobjektiv står fortfarande högt upp på önskelistan.
Ett exempel 50mm f2.5 och närbildslins 4+.

Bilagor

• 20090409_0052.jpg
    20090409_0052.jpg
    15 KB · Visningar: 1,152
104 läsare och bara ett tips. Finns det verkligen inte fler som kan ge mig tips???

JenyJ - Tack för tipset. Ser onekligen intressant ut.

/M

104 läsare och bara ett tips. Finns det verkligen inte fler som kan ge mig tips?

Det finns inte så mycket att säga, du har ju gjort en utmärkt förstudie!

Fördelen med närbildlins är att din kamera kan både exponera och fokusera, vilket den inte kan med bälg eller de billiga mellanringarna. Jag röstar i alla fall på billiga mellanringar, så att du kan komma ordentligt nära till ett lågt pris. Blir du biten av närbildsfoto kommer du troligen att knäcka budgeten med ett makro i alla fall, så småningom.

Jag har använt mellanringar (antar att det är samma sak som "makrotub") och är mycket nöjd, men det tog ett tag för mig att behärska dom.

För det första förlorar man fokusering till oändligheten, faktum är att man kan inte fokusera långt fram över huvud taget... Man kan alltid montera bort ringen om man vill ta ett vanligt foto -- detta bekymmer slipper man med ett riktigt macro-objektiv.

För det andra är det otroligt svårt att fokusera, både manuellt och med autofokus. Däremot så fungerar det hyfsat om man har ett zoom-objektiv och använder zoomen för att ställa in fokus, eftersom bildvinkeln ändras relativt lite samtidigt som fokusplanet rör sig i kontrollerbar hastighet.

Jag har använt mellanringar (antar att det är samma sak som "makrotub") och är mycket nöjd, men det tog ett tag för mig att behärska dom.

För det första förlorar man fokusering till oändligheten, faktum är att man kan inte fokusera långt fram över huvud taget... Man kan alltid montera bort ringen om man vill ta ett vanligt foto -- detta bekymmer slipper man med ett riktigt macro-objektiv.

För det andra är det otroligt svårt att fokusera, både manuellt och med autofokus. Däremot så fungerar det hyfsat om man har ett zoom-objektiv och använder zoomen för att ställa in fokus, eftersom bildvinkeln ändras relativt lite samtidigt som fokusplanet rör sig i kontrollerbar hastighet.

Njae, inte riktigt som mellanringar:

Snarare en sån här jag tänkte på: http://www.tradera.com/NY-MakroTub-For-Canon-Kamera-EOS-D1-5D-D30-40D-300D-450D-mfl-auktion_89381196

Jag är nog mest sugen på en bälg p.g.a. avteckningen. Dock är det det hela med att all form av automatik försvinner.

Samma sak gäller ju med tuben, om än att den är en tredjedel av priset.

Närbildslinser har jag hört lite blandat om men fördelen där är fokuset.

Men... saken med makro är ju att det faktiskt ganska ofta rör sig om manuellt arbete.

Mellanringar är dock dyrare än alla de andra och om inte jag missuppfattat det hela stjäl väl de dessutom ljus?

Hmmmm... svårt som fasen. Är nog jämt skägg just nu mellan bälg och närbildslinser.

/M

Jag har en sådan där uppsättning som ser precis likadan ut (fast jag köpte från DealExtreme i Hongkong). I mitt fall är det en anpassningsring i vardera änden och sedan tre ringar i mitten som går att kombinera hur som helst från en st till alla tre. Vad är skillnaden mellan ringar och tub?

Lite bökigt att använda eftersom man tappar möjligheten att ställa in bländare. Lösningen är att göra det innan man sätter in denna tub/ringar. Man tappar ljus eftersom det sprids på större yta om jag förstått det hela rätt.

Alternativ till makro objektiv

Hallå MB!

Det enda jag kan tipsa om är en mellanring, här kan "AF" funka på vissa objektiv? Men automtiken i övrigt jobbar nästan som vanligt,
Bildkvalitén hålls ihop bra, dock känns det som att man får ett mindre skärpedjup än med en + lins?(någon annan som känt likadant?)

Finns kit med 3st i olika storlekar? men ligger mest styckvis!
Har själv en 1,4x extender från SIGMA, som efter uttagandet av linsen alltså fungerar som mellanring.

Ha de gött

M

Här är en länk till:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=106769

En sak som kan vara av intresse är att mellanringar gör störst nytta på normala brännvidder och försättslinser ger störst skillnad på teleobjektiv.

Ps. Sen har Per en poäng med att söka i forumet först. Kan tro att han lackade ur eftersom det har skapats en hel del nya mackrotrådar de senaste veckorna. Ds.

Såg nyss att du inte vill a mellaringar?

sorry;)

Ha de gött

M

Njae... det är mest det ekonomiska som sätter en övre gräns ungefär där bälgen ligger.

Annars har jag inget emot mellanringar, de går väl dessutom att förlänga även ett teleobjektiv.

Men som sagt, det är ju lite för dyrt.

Annars känns det som en smidig väg att gå.

Hej Mikael,

Efter att ha kikat på vad du har för kameraprylar skulle jag säga att den billigaste vägen till macro för din del vore att köpa Raynox DCR-250 (~650 kr) och montera den på din 70-300. Detta ger dig kanske inte fantastisk bildkvalitet och skärpa men å andra sidan ett otroligt flexibelt och roligt verktyg att fota macro med. Bildexempel med olika lins- och kamerakombinationer finns på nätet. Jag fotar själv med en lite äldre variant av DCR-250 och Tamrons 70-300 och tycker personligen att denna kombination är väldigt kul att använda - fast jag bryr mig kanske inte så mycket om skärpa och sånt då ;-)

Det hela hänger på vad du ställer för krav på bildkvalitet. Billiga mellanringar t ex från Senz skulle ju ge 1:1 med din 50mm med ganska god bildkvalitet. Personligen tycker jag det är alldeles för begränsande med fast brännvidd.

//Alexander

Det du kallar macrotub är inget annat äm en mellanringssats. En manuell sådan. Mellanringar av detta slag var ingen ovanlighet på den analoga tiden. Har under de år jag arbetade inom fotohandeln sålt ett stort antal av olika former av mellanringar, både med och utan koppling mellan objektiv och kamerahus.

Hej Mikael,

Efter att ha kikat på vad du har för kameraprylar skulle jag säga att den billigaste vägen till macro för din del vore att köpa Raynox DCR-250

Det hela hänger på vad du ställer för krav på bildkvalitet. Billiga mellanringar t ex från Senz skulle ju ge 1:1 med din 50mm med ganska god bildkvalitet. Personligen tycker jag det är alldeles för begränsande med fast brännvidd.

//Alexander

Det var ett tacksamt tips! Har dock inte hunnit googla det hela ordentligt ännu. Med det lilla jag kollade fattade jag dock inte riktigt vad det var för skillnad på den mackapären och och vanliga förstoringslinser.

Jag har ju, som du noterade, ett 70-300 och avbildningsskalan på det är 1:2. Jag vill ju helst upp ett snäpp till för att kunna komma åt macro ännu mer.

Borde det inte funka med mellanringar till det också? Fördelen med dessa är ju direkt att jag kan ha dem oavsett objektiv! Nackdelen att de stjäl ljus!

Fasen! Ju mer jag tänker desto svårare blir det! Någon som har tips på billiga mellanringar?

/M

Mellanringar lämpar sig bäst för korta fasta brännvidder - 50 mm t ex. Sätter du mellanringar på en zoom kommer arbetsavståndet att variera beroende på vilken brännvidd du har för stunden och det är s**t jobbigt. Fördelen med close-up linser på en zoom är att du har nästan samma arbetsavstånd oavsett brännvidd (~ 12 cm för DCR-250). Med denna monterad på din zoom kan du röra dig obehindrat mellan ~ 1:2 (70mm) och ~ 2.5:1 (300mm) (grovt räknat). Vill du sedan fota den där ekorren ett 10-tal meter bort är det bara att ta av linsen och fota som vanligt.
Ännu billigare är att köpa en reverseringsring till din 50mm och sätta den framför din 70-300mm. 50mm linsen funkar då som en close-up lins men det är ganska klumpigt att släpa på.

Googla på "Senz mellanringar" så skall du finna billiga sådana...

DCR-250 på fotosidan (mycket fina bilder!!!):
http://www.fotosidan.se/reviews/viewphotos.htm?ID=3640&skip=50

Bra och lärorik info om olika sätt att uppnå macro och hur man räknar på förstoringar:
http://www.peterforsell.com/macro.html#6._Close-up_lenses

//Alexander

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar