Annons

Alternativ till Lightroom för dator med sämre kapacitet

Produkter
(logga in för att koppla)

hag391

Aktiv medlem
Finns de?

Laddade ner provversion av LR och gillade hur man kunde organisera trots en massa lösa skivor. Tyvärr blev LR grymt segt då datorn är för gammal

Picasa

Prova ex. Picasa, ordna mappar och strukturera. Flytta, radera, sortera, döpa om etc. Programmet fungerar utmärkt för att hantera stora mängder. Bilder kan öppnas direkt från Picasa till Photoshop.

Om du har en seg dator kanske Ubuntu är nåt för dig? Darktable är nog det som är mest likt Lightroom och det finns nämligen enbart till Linux och OS X.

Hur pass gammal är din dator? Jag kör själv LR4 på en 5 år gammal Acer med AMD Phenom X4 processor och 4 Gb minne utan större problem sedan jag uppgraderat operativsystemet till Windows 7 och 64-bit. När jag körde Windows Vista 32-bit var det mycket trögare. Ibland är det fortfarande lite segt att läsa in bilder (dock inget oöverkomligt). Goda vänner påstår att det beror på minneskapaciteten, så jag tänker uppgradera till 8 Gb minne. Kolla också dina inställningar avseende cachminne etc. Det påverkar hastigheten.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto