Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativ till egen firma

Produkter
(logga in för att koppla)
Det där gäller ARBETE som man utför åt en annan firma - Inte en produkt man säljer!!!
Men Tony, det du inte vill förstå är att om den du köper tjänsten/produkten från inte betalar in sina skatter, blir du som företagare skyldig att göra det, oavsett om du köper tjänsten/produkten från en privatperson (anställning) eller ett företag.

Om du som hobbyist gör rätt för dig, är allt OK och du skattar själv enligt de regler för hobbyverksamhet som du länkat till.

Om du inte gör rätt för dig blir jag som företagare som anlitat dig, antingen som företagare eller privatperson, skyldig att betala dina skatter.

Därför vill man som företagare inte anlita personer/företag som inte innehar F-skattesedel.

Ok

Visst skriver de så! Vill man vara på säkra sidan (när man nu kan det) så säljer man en produkt som jag skrev innan. Risken för missförstånd blir då ännu mindre eftersom regler (eller i alla fall upplysningar om reglerna) är ibland tvetydiga om man läser på flera ställen. Tror inte ens att alla skatteupplysare kan svara direkt i telefon utan att ta sig en rejäl titt först. Precis som i den här tråden kan det vara upplagt för missförstånd för de som inte är riktigt insatta.

Om du inte gör rätt för dig blir jag som företagare som anlitat dig, antingen som företagare eller privatperson, skyldig att betala dina skatter.

Därför vill man som företagare inte anlita personer/företag som inte innehar F-skattesedel.

Har du någon källa där det framgår att kunden måste betala egenavgifterna där hobbyisten inte gjort rätt för sig, och där det tydligt framgått av fakturan att det gäller hobbyverksamhet?

Exempel

Men Tony, det du inte vill förstå är att om den du köper tjänsten/produkten från inte betalar in sina skatter, blir du som företagare skyldig att göra det, oavsett om du köper tjänsten/produkten från en privatperson (anställning) eller ett företag.

Om du som hobbyist gör rätt för dig, är allt OK och du skattar själv enligt de regler för hobbyverksamhet som du länkat till.

Om du själv eller någon annan du känner har råkat ut för detta så vore det ju bra att i denna tråden redovisa på ett exempel på hur det kan gå om man inte är tydlig/eller om hur vissa företag vägrat betala! Det vore en bra upplysning till alla de fotografer som deklarerar för hobbyverksamhet. Jag misstror dig inte men upplysningar av denna sort vore ju guld värt. Jag har aldrig hört talas om någon som råkat ut för detta.

Har du någon källa där det framgår att kunden måste betala egenavgifterna där hobbyisten inte gjort rätt för sig, och där det tydligt framgått av fakturan att det gäller hobbyverksamhet?
Källan är ju jag, vad är problemet med det? Vill du ha en länk, så finns den här:

http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1878283&postcount=21

Vill du ha en second opinion, föreslår jag at du ringer Skatteverket på måndag, och berättar här vad de sa!

Om du själv eller någon annan du känner har råkat ut för detta så vore det ju bra att i denna tråden redovisa på ett exempel på hur det kan gå om man inte är tydlig/eller om hur vissa företag vägrat betala! Det vore en bra upplysning till alla de fotografer som deklarerar för hobbyverksamhet. Jag misstror dig inte men upplysningar av denna sort vore ju guld värt. Jag har aldrig hört talas om någon som råkat ut för detta.
Jag driver flera företag själv inom fastighetsförvaltning och värdepappershandel och skulle aldrig betala en faktura från någon som inte innehar F-skattebevis, vad är ditt problem?

Svepmanöver

Det är bättre att du svarar riktigt på min sista fråga så allt blir klart. Och varför låter du så arg? Detta är väl ett forum där vi ska försöka delge varandra våra egna erfarenheter och inte bara hänvisa till hur vi uppfattar infotext på Internet. Om du har egna erfarenheter så är det bra om du tydligt berättar det och inte svarar som du gjorde senast. Det är väl ingen tävling i retorik eller i kunskap om skatteregler?

PS Såg nu att du svarade lite bättre. Dock ganska arrogant, Jag har inga problem. Du är den första jag hört talas som som säger så här. Har du ens fått en dylik faktura? (Jag betvivlar starkt och misstänker att du kör med detta nu när du kanske märker att du inte får ett ödmjukt "Du har rätt, Lars!" Jag avslutar härmed min konversation med dig för att inte förstöra tråden (Så länge som du inte har mer kött på benen eller har något jag vill fråga som kan komma övriga till gagn).

Hej då allihopa och ut och fota nu i helgen istället för att hänga vid datorn ;) Det ska jag göra!

Det är bättre att du svarar riktigt på min sista fråga så allt blir klart. Och varför låter du så arg? Detta är väl ett forum där vi ska försöka delge varandra våra egna erfarenheter och inte bara hänvisa till hur vi uppfattar infotext på Internet. Om du har egna erfarenheter så är det bra om du tydligt berättar det och inte svarar som du gjorde senast. Det är väl ingen tävling i retorik eller i kunskap om skatteregler?
Och din sista fråga handlade om?

Jag driver flera företag själv inom fastighetsförvaltning och värdepappershandel och skulle aldrig betala en faktura från någon som inte innehar F-skattebevis, vad är ditt problem?

Om jag på min fritid tagit en bild av ett av de hus du förvaltar, och du använder bilden - skulle du då inte betala en faktura där med all tydlighet framgår att jag säljer bilden i min hobbyverksamhet enligt Skatteverkets regler även om där inte finns vare sig moms eller f-skattebevis?

Så länge mitt personnummer finns på fakturan och jag klargjort att det handlar om en bild som säljs som resultat av min hobby är det ingen tvekan om att du inte ska betala vare sig moms eller egenavgifter.

Som Tony skrev ska man nog dock inte sälja sin tid som hobbyverksamhet, då det är svårt att hävda att syftet inte är vinstdrivande då.

Den som åker på beskattning och egenavgifter om verksamheten inte räknas som hobby är dock fotografen, och inte kunden.

Inte bråka nu mina herrar. :)

Trots de heta diskussionerna så vill jag ändå tacka samtliga för det tydliga engagemanget.

Vi får se vad jag väljer att göra. Jag ska läsa på gällande hobbyverksamheten och ringa Skatteverket för att vara säker.

Bolaget jag säljer bilderna till verkade dock stenhårda gällande f-skattsedel. Det var tvära kast vid förhandlingen och de sa direkt att de ville att jag skulle ha f-skattsedel.

Men men.. vi får se vad som händer.

Fotnot.
Om fler har några stalltips så är det bara att fortsätta att skriva i tråden. Den får leva ett tag till. :)

Om jag på min fritid tagit en bild av ett av de hus du förvaltar, och du använder bilden - skulle du då inte betala en faktura där med all tydlighet framgår att jag säljer bilden i min hobbyverksamhet enligt Skatteverkets regler även om där inte finns vare sig moms eller f-skattebevis?

Så länge mitt personnummer finns på fakturan och jag klargjort att det handlar om en bild som säljs som resultat av min hobby är det ingen tvekan om att du inte ska betala vare sig moms eller egenavgifter.

Som Tony skrev ska man nog dock inte sälja sin tid som hobbyverksamhet, då det är svårt att hävda att syftet inte är vinstdrivande då.

Den som åker på beskattning och egenavgifter om verksamheten inte räknas som hobby är dock fotografen, och inte kunden.

Jo, jag skulle betala fakturan med avdrag för 30% skatt och avdrag för arbetsgivaravgifter.

Stöd för detta hittar du här:

http://www.skatteverket.se/download/18.71004e4c133e23bf6db800034083/40118.pdf

Läs under "Skatteformer och rättsverkningar".

Jag tillstår dock att jag är tveksam till vad som gäller i det fall jag köpt ett antal fotografier av dig, istället för att anlita dig för ett fotouppdrag. Jag har därför skickat följande fråga till Skatteverket, och får förhoppningsvis svar på måndag.
Hej!
Vad gäller om vi som företag ska betala en faktura till en privatperson som saknar F-skattesedel, men som hävdar att det är hobbyverksamhet och att vi därför inte ska dra av skatt eller betala arbetsgivaravgifter?

Det handlar om fotografering, där vi ser det som utförande av en tjänst och därför ska dra 30% skatt och också betala in 31,42% i arbetsgivaravgift. Den vi avser att köpa tjänsten av hävdar att detta inte gäller då han bara bedriver hobbyverksamhet.

Är det någon skillnad i skattehänseende och våra skyldigheter som företag, om privatpersonen istället fakturerar för X antal fotografier?
Jag redovisar svaret här så fort det kommer, och har jag fel, så har jag fel. Det kommer att framgå med all önskvärd tydlighet.

Här är svaret. Betalar man för ett fotouppdrag, ska man betala skatt och arbetsgivaravgifter. Köper man fotografierna slipper man detta. Själva ursprungsfrågan till diskussionen, dvs hobbyverksamhet, har uppenbarligen inget med saken att göra.
.

Bilagor

• skv.JPG
    skv.JPG
    89 KB · Visningar: 491
Inte så enkelt.

Så enkelt är det förmodligen inte. Har själv fått olika svar beroende på att frågor ställts till olika handläggare. Likaså vet jag exempel på att hobbyverksamhet fått gälla även om man skulle kunna kalla försäljningsobjektet för en tjänst "(typ fotografering av objekt och leverans av x bilder..") Det är nog en gråzon där samma tjänst/vara kan bedömmas olika beroende på vem som handlägger. Så här står det t.ex. i reglerna för Hobbyverksamhet:

Inom inkomstslaget tjänst skiljer man på hobbyverksamhet
och annan inkomst av tjänst.
• Om verksamheten är knuten till en anställning
behandlas den på samma sätt som andra
tjänsteinkomster. I sådana fall är det arbetsgivaren
som betalar socialavgifter i form av
arbetsgivaravgifter och gör skatteavdrag.
Om verksamheten är självständig och varaktig
men saknar vinstsyfte betraktas den som
hobbyverksamhet. Beskattning sker för sig
inom inkomstslaget tjänst och man betalar
själv sina socialavgifter i form av egenavgifter.

Mycket är säkert upp till vilket företag man säljer men av de fotografer jag känner som beskattas/eller tidigare ha beskattats för hobbyverksamhet så har ingen råkat ut för att företag har stått på sig och vägrat betala en faktura av detta slag. Kanske är det annat för andra eller för andra typer av fotografering (t.ex. där man hyrs in för x timmar/dagar och ska utföra ett uppdrag)?
Härav följer ju också att det kan vara lite viktigt hur man utformar sin faktura.

Din hobbyverksamhet handlar om hur du deklarerar dina sidoinkomster gentemot skatteverket och har inget med vilka skyldigheter jag som företagare har.

Om du blivit godkänd för f-skattesedel, har du fått förtroendet att sköta dina skatte- och arbetsgivarinbetalningar själv. F-skattebeviset är det som krävs för att jag som företagare inte ska behöva göra något skatteavdrag och betala dina arbetsgivaravgifter. Detta kan du läsa dig till och det gäller ju oavsett vilken skattehandläggare du talar med.

Den där deklarationsbroschyren för hobbyverksamhet som du refererar till, är jag rätt övertygad om, inte handlar om att sälja tjänster till företag. Jag hittar ingenting i broschyren som refererar till företagsförsäljning. Den avser med största sannolikhet produktförsäljning till privatpersoner, där du då får sköta inbetalningen av dina egenavgifter själv.

Men misstror du svaret jag fick av skattehandläggaren, kan väl du kolla upp det med skatteverket ytterligare en gång.

Tjabba

Nu tycker jag att vi ska sluta tjabba så får trådläsare försöka bilda sig en egen uppfattning (tills någon mer insatt kan ge mer info) eftersom det inte verkar finnas några givna svar. Jag varken tror det ena eller det andra i frågan utan redovisar bara vad jag läser och vad jag erfarit.
Over and out!

Senast ändrad:
Nu tycker jag att vi ska sluta tjabba så får trådläsare försöka bilda sig en egen uppfattning (tills någon mer insatt kan ge mer info) eftersom det inte verkar finnas några givna svar. Jag varken tror det ena eller det andra i frågan utan redovisar bara vad jag läser och vad jag erfarit.
Over and out!
Det är du som dragit igång hela diskussionen och när det nu är solklart hur fel du har, då vågar du inte gå till botten med frågeställningen, utan börjar istället till och med ifrågasätta skattehandläggaren på Skatteverket!

TS och andra intresserade är väl knappast hjälpta av att du ger förslag på hur de ska agera som är uppenbart felaktiga. Vi får hoppas att de som läser vad du skriver tar dina råd med en nypa salt och verkligen själva kollar upp vad som gäller, så att de inte råkar illa ut.

Underlättar :)

Inte bråka nu mina herrar. :)

Trots de heta diskussionerna så vill jag ändå tacka samtliga för det tydliga engagemanget.

Vi får se vad jag väljer att göra. Jag ska läsa på gällande hobbyverksamheten och ringa Skatteverket för att vara säker.

Bolaget jag säljer bilderna till verkade dock stenhårda gällande f-skattsedel. Det var tvära kast vid förhandlingen och de sa direkt att de ville att jag skulle ha f-skattsedel.

Men men.. vi får se vad som händer.

Fotnot.
Om fler har några stalltips så är det bara att fortsätta att skriva i tråden. Den får leva ett tag till. :)

Tycker att du själv svarat på din fråga, om bolaget har krav på F/FA skattsedel då är väl svaret givet.
Bokföring är relativt enkelt, skatteregler lite mer invecklat om man vill utnyttja systemet optimalt.
F/FA skattsedel underlättar i de flesta fall så de är bara registrera firman;-)
Ta kontakt me en skattejurist/revisor så får du utförliga svar.

ThomasR

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar