Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativ till egen firma

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotosForever

Aktiv medlem
Hej fotobröder och systrar!

Hoppas att allt är väl med er och att ni har en riktigt bra fotohöst!

Jag har en fråga gällande fakturering trots att man inte har en egen firma. Jag har utfört ett snabbjobb för ett större tv-bolag utan att ha hunnit starta firma. Fakturan ligger därför latent och pengar är redo att inkasseras så fort jag har startat firman.

Jag är dock osäker på om jag ännu tycker att det verkligen är värt att starta en egen firma med allt vad det innebär med skatter, bokföring mm. Jag vet ju inte ens om jag kommer att ha tid att arbeta mycket med det framöver.

Idag läste jag om ett intressant alternativ för oss fotografer som inte riktigt har bestämt oss. Kan detta vara ngt?

http://www.kintaekonomi.se
http://www.frilansfinans.se/t_index.php

Förutom de ca 5% som företaget tar i "avgift" för deras tjänster (samt att jag inte kan dra av utrustning osv i min firma), vad förlorar man på det? Någon som har erfarenhet av detta?

Tacksam för svar!

Mvh// Robban

Stop och belägg

Låt dig inte luras! Det går utmärkt att fakturera utan att ha firma. Du får t.o.m. kvitta inkomsterna mot utlägg såsom utlägg för utrustning, resa och dylikt! Redovisning sker en gång om året i samband med din vanliga deklaration. Enda skillnaden är att du inte ska lägga på moms. (Och så får du förstås inte köra med detta om det visar sig att det tenderar att bli en varaktig och betydande inkomst. Det kallas hobbyverksamhet och här kan du läsa mera!
http://www.skatteverket.se/privat/b...rer/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html

PS ange på fakturan att du deklarerar för hobbyverksamhet och att ingen moms därför ska läggas på och att inga arbetsgivaravgifter/sociala avgifter ska betatalas in. Ange också att skatt redovisas av dig! På så sätt slipper du alla missförstånd och fel eftersom inte alla känner till detta!

Låt dig inte luras! Det går utmärkt att fakturera utan att ha firma. Du får t.o.m. kvitta inkomsterna mot utlägg såsom utlägg för utrustning, resa och dylikt! Redovisning sker en gång om året i samband med din vanliga deklaration. Enda skillnaden är att du inte ska lägga på moms. (Och så får du förstås inte köra med detta om det visar sig att det tenderar att bli en varaktig och betydande inkomst. Det kallas hobbyverksamhet och här kan du läsa mera!
http://www.skatteverket.se/privat/b...rer/info/344.4.39f16f103821c58f680007485.html

PS ange på fakturan att du deklarerar för hobbyverksamhet och att ingen moms därför ska läggas på och att inga arbetsgivaravgifter/sociala avgifter ska betatalas in. Ange också att skatt redovisas av dig! På så sätt slipper du alla missförstånd och fel eftersom inte alla känner till detta!

Mycket bra info, tack för det!

Tillägg

Skulle det senare visare sig att du får betydande inkomster av ditt fotograferande så startar du en firma. Den tidigare redovisningen av hobbyverksamhet påverkas inte av detta så allt är helt lagligt och i sin ordning! På detta vis kan du under din startperiod få skattefria inkomster (såvida du inte stulit din utrustning;) och känna på om det kan vara något att satsa på. Lycka till!!!

Har du något exempel på hur en dylik faktura ska se ut för att undvika missförstånd etc? Om man deklarerar för hobbyverksamhet, måste man då vänta till jul innan man får sin skatteåterbäring?

Edit: insåg att man inte ens behöver deklarera för verksamheten så länge man inte går med vinst, och vilken fotonörd gör det? :)

Problemet är att etablerade företag inte är speciellt välvilligt inställda till att betala fakturor om det inte finns F-skattesedel. I slutändan är utbetalningen att betrakta som lön för inkomst av tjänst, och om hobbyisten inte gör rätt för sig gentemot Skatteverket, kan företaget som köper tjänsten bli skyldig att betala sociala avgifter.

Problemet är att etablerade företag inte är speciellt välvilligt inställda till att betala fakturor om det inte finns F-skattesedel. I slutändan är utbetalningen att betrakta som lön för inkomst av tjänst, och om hobbyisten inte gör rätt för sig gentemot Skatteverket, kan företaget som köper tjänsten bli skyldig att betala sociala avgifter.

Är det verkligen så att köparen åker på det? Som jag tolkar det är det hobbyisten som ska betala egenavgifter på ett eventuellt överskott (framgår av PDF-filen Tony länkade till).

Sedan kan det förstås vara så att företag inte förstått sig på fakturor som inte innehåller någon moms och dylikt, men de är förstås ändå skyldiga att betala dem ;)

Missförstånd

Det där handlar nog mest om missförstånd från vissa företags sida. KANSKE för att de inte är informerade om just att fakturaställaren deklarerar för hobbyverksamhet ellet att man inte vet vad det är! Och jag har aldrig hört talas om att ett företag blivit skattskyldigt ifall det framgår av fakturan vad som gäller! Det är dessutom inte särskilt krångliga regler som gäller för hobbyverksamhet så det lär nog inte bli några problem så länge inkomster är ringa. Och självklart kommer TS att göra rätt för sig annars vore han ju bra dum i huvudet. Att få en skattefri inkomst genom att kvitta mot inköpsutgifter eller att riskera att få skattmasen på sig? Det valet är väl ganska lätt, eller?

Hobbyverksamhet

Jag har haft både hobbyverksamhet och egen firma (dock som bildkonstnär, inte foto). Båda alternativen är tänkbara, men kräver en del arbete av dig. Jag har även nyttjat Frilans finans en gång, ett enklare alternativ om du kan tänka dig att fakturera mot avgift. Fördelen är att du slipper sätta dig in i skatteregler och deklarationsförfarandet, nackdelen är att det kostar en slant.

Men... som jag förstod det av broschyren från Skatteverket är det inte ett dugg krångligt så länge hobbyverksamheten går med underskott (och man spar kvitton för att kunna visa det och eventuellt göra avdrag om man skulle gå med vinst nåt år), i och med att man då inte behöver deklarera för verksamheten alls. Tolkar jag det fel?

Är det verkligen så att köparen åker på det?

Det där handlar nog mest om missförstånd från vissa företags sida.

Som företagare måste man säkerställa att den man köper tjänsten/produkten av har F-skattebevis. F-skattebeviset friskriver mig som företagare från skyldigheten att betala in sociala avgifter och moms i det fall den jag köper tjänsten/produkten från inte gör rätt för sig gentemot Skatteverket. Utan F-skattebevis föreligger ett anställningsförhållande, där jag som företagare är skyldig att betala alla skatter om den jag köper tjänsten/produkten av inte sköter sina skatteinbetalningar.

Repeterar

Som företagare måste man säkerställa att den man köper tjänsten/produkten av har F-skattebevis. F-skattebeviset friskriver mig som företagare från skyldigheten att betala in sociala avgifter och moms i det fall den jag köper tjänsten/produkten från inte gör rätt för sig gentemot Skatteverket. Utan F-skattebevis föreligger ett anställningsförhållande, där jag som företagare är skyldig att betala alla skatter om den jag köper tjänsten/produkten av inte sköter sina skatteinbetalningar.

Och jag repeterar fast det givetvis kan finnas exempel på att företag kan konstla sig och missförstå: Jag har inte hört talas om att någon vägrat betala om det av fakturan framgår vad som gäller. Har dessutom en kollega som drog in åtskilliga 100 lax innan han startade firma enligt denna modell!

Fast F- eller FA-skattsedel ska man bara använda om det är fråga om näringsverksamhet om jag förstår Skatteverket rätt. En hobbyverksamhet som drivs utan vinstdrivande syfte räknas inte som sådan. Om hobbyverksamheten ger ett underskott (vilket lär gälla de flesta hobbyfotograferna som köper nya prylar lite då och då) behöver man inte deklarera heller.

Vissa företag kan förstås anse att det är krångligare att köpa något av en fotograf som inte har F- eller FA-skatt, men de åker inte på att betala egenavgifter och dylikt ändå - det är fotografen som ska betala sådant om verksamheten går med vinst.

Capture.PNG

Enligt broschyren kan verksamheten i undantagsfall jämföras med näringsverksamhet, och då måste man betala moms:

Capture2.PNG

Litet tillägg

Fölr att inte hamna i gråzonen så fakturerar man för en produkt: T.ex. 3 st bilder a xxx kr. och inte för arbete 5 timmar. Exemplet tidigare från Lars gällde arbete. Säljer man en produkt gäller inte dessa regler angående arbete!

Inte

Det där gäller ARBETE som man utför åt en annan firma - Inte en produkt man säljer!!! Med ditt resonemang skulle RSV uppmana till skattefusk och dessutom beskriva på sin hemsida hur man gör detta!

Nej, det är ett anställningsförhållande! Då måste man betala sociala avgifter på 31,42% och dra av tabellskatt, typ 30%. Ring Skatteverket på måndag och kolla med dem. Meddela oss svaret här sedan! ;-)

Capture4.jpg

Hobbyverksamhet är alltså inte ett anställningsförhållande ...

Såvitt jag tolkar det spelar det heller inte någon roll om det handlar om tjänster eller produkter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar