Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativ till Canon Ixus V?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mithrandir

Aktiv medlem
Funderar på att skaffa en digitalkamera, mest för att ha som party/familje/spontankamera. För att den ska följa med så är det ju vissa kriterier som ska uppfyllas.

1. Liten
2. Vidvinkel (minimum motsvarande 35 mm på 135 film)
3. Någorlunda bra bilder

Redan den första punkten sorterar bort en hög med alternativ. Och andra punkten tar bort de lite billigare alternativen som är små med fasta objektiv som kan liknas vid normaler.

Canon Ixus V verkar stämma in, 300 har tydligen ett sämre objektiv enligt bl.a. tidningen FOTO.

Folk på forumet avråder från Fujifilms kameror på grund av bruset och Pentax verkar ha problem med autofokus då den inte har hjälpljus.

Finns det något alternativ till Ixus V i samma storleksklass? Minolta Dimâge X? 3x zoom men sämre närgräns.

Mithrandir skrev:

Finns det något alternativ till Ixus V i samma storleksklass? Minolta Dimâge X? 3x zoom men sämre närgräns.
Nja, det beror väl lite på. Ixus V ÄR en av de allra bästa alternativen i den klassen. Jag är heller inte säker på att Fotos test av Ixus300 är 100% rättvis.
Förslag: Försök hitta en Ixus (som jag har). Den går att hitta billigare än IxusV och saknar inget av betydelse. Den är också en av de få som har AF-lampa vilket ofta är helt nödvändigt.
Annars gör ju Sony några trevliga kameror och har nyligen presenterat fler små modeller.
DimageX är ju lite kul, men har tyvärr värdelösa minneskort och bildkvaliten är inte helt bra. Köp helst något med CF kort.
Pentax: Optiken inte så bra, lite plastig kvalitet (jämfört md Ixus) och inget AF-ljus.
Om det är 2 eller 3 megapixels spelar inte å stor roll anser jag. 4-megapixel är bara ett alternativ för okunniga med mycket pengar då optiken aldrig håller för mer än 2-3Mpix på en så liten kamera.

"Om det är 2 eller 3 megapixels spelar inte å stor roll anser jag. 4-megapixel är bara ett alternativ för okunniga med mycket pengar då optiken aldrig håller för mer än 2-3Mpix på en så liten kamera."

Ta en titt på tex Canon PS G2...där har du en 4-Mpixel kamera som optiken håller på! :)

Pentax plastiga?? Har du hört talas om Optio 330 och 430???

Ixus V är betydligt bättre på att återge färger än "den vanliga" Ixus. Bättre färmättnad tack vare ett ny typ av färgfilter på CCDn. Dessutom kan du spela in rörlig bild med kameran (för de som nu tycker det är kul..)

Som jag tidigare berättat fick jag Pentax gå med på att lämna tillbaka min Optio 330 och betala mellanskillnad till en 430. Den är LITET bättre på fokuseringen, men långtifrån bra.

Jag tror att jag idag skulle fundera på en IXUS om jag inte redan köpt den här.

På CeBit visades en uppföljare som heter IXUSv2.
Den har bl.a. "orientation sensor". Vad jag förstår betyder det att om du tar ett porträtt på högkant så vänder kameran bilden automatiskt. (Det är ju ofta litet tjatigt att behöva göra det om man tar såna bilder ofta.)

Läs mera om det här på den i mitt tycke väldigt fina:
http://www.dpreview.com/

Minolta faller förmodligen på grund av bl.a. att den saknas ledljus för autofokus. Ixus verkar desutom ha något vassare bilder, men Dimage är verkligen liten.

Någon som vet när Ixus V2 kommer?
Konstigt nog så verkar den billigare än nuvarande Ixus och den har en annan ljusmätning.

Tailwhip skrev:

Ta en titt på tex Canon PS G2...där har du en 4-Mpixel kamera som optiken håller på! :)
Visst är G2 superbra, men den är ju MYCKET större än en ixus, och det var ju den storleksklassen som diskuterades...
Tailwhip skrev:

Pentax plastiga?? Har du hört talas om Optio 330 och 430???
Ja, det är just precis de jag menar. De känns lite plastigare än Ixus där nästan varenda detalj är av rostfritt stål...däremot inte sagt att de känns SÅ plastiga. Jag kanske var lite oklar där.

Jag är själv en ovanligt nöjd innehavare av Ixus V och den rekkomenderar jag starkt! Har provat andra i prisklassen och ixus V är nog den som stämmer bäst in på dina kreterier. Den ger 1600x1200 med 100ISO och har fin respons mellan Avtryck -> Ridån öppnas. Det är ochså skönt att den är stryktålig med aluminiumhölje och den tår regn & rusk! Har den ofta i fickan på partyn! Blixten ger också ett mjukt och varmt ljus!

Det finns intällning för auto. kort s.djup, auto. långt s.djup samt det som passar bäst. Makroläget ger genuin kvalité på bilderna! Bilden under är plåtad med makroläget i solsken.

Du har också val som exponerings komp. +/- 4 steg, vitbalans auto, solljus (ca 6000k), molnigt (ca 7000k), glödljus (ca 3200k), ljusrör (ca 4000k), blixtljus (ca 9000k) samt det onödiga SvartVitt.

Bilden finns i orginal på adressen:
http://www.flajm.com/funbox_view.asp?file=blomma_med_ixus_v.jpg

Bilagor

• ixus_v_-_blomma.jpg
    ixus_v_-_blomma.jpg
    42 KB · Visningar: 175
Olumpus har en 3M/pix som heter 3020 Den har ett vettigt pris och mycket teknik. Kolla på cyber där finns mycket tester, läs och fundera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar