Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativ till bakgrund på stativ?

Produkter
(logga in för att koppla)

umapuma

Aktiv medlem
Jag tänkte försöka spara lite pengar och göra någon trevlig annordning för bakgrund med saker från IKEA :) Tänkte skruva fast två fästen med vajer mellan i väggen och hänga upp tyger i det, någon som har erfarenhet av det? Eller någon som har en bättre billig idé?? :)

Tygerna jag tänkte använda vill jag ju helst att de ska vara så tunna som möjligt eftersom det blir billigare och sparar plats. Hur tunt kan man ha utan att det blir problem med genomlysning?

måste jag ha det? eller ha det bakom? men de sitter på ställning vad jag förstår?

jag ville ju komma undan med något som kunde hängas på vajern...

Hej, i mitt vardagsrum har jag hängt upp denna, DEKA (länk nedan) tvärsöver, tänkte sätta en i köket också mot en vägg. Jag satte upp nylonlina istället för vajer pga bredare rum. Annars finns det vajer på båtaffärer. Använd dock inte klämmorna som följer med utan vanliga klädnypor. Mycket bra fäste för o spänna vajer.

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/20079342

Var nere på tygaffären o köpte vit, blå o svart bakgrund, vanlig lakansväv.

Så nu är det bara att ta sig tid o sätta igång...

/Leif

Ja ok vad skönt att höra att det funkar med lite enklare alternativ :)

så den vajern som hör till deka rekommenderar du inte? jag tyckte den verkade bra... finns ju i 5 meter och det räcker för mitt rum :) Klädnypor var ett bra tips tack!

Jo då, vajern är jättebra, slackar inte som min nylonlina gör. För mig var vajern för kort, och har inte orkat gå till båtaffären ännu för o köpa längre vajer, tror den är 2mm ;-)

Det var klämmorna som följde med som är värdelösa, de hoppar av vajern o sprider sig över rummet... använt dem en gång.... sedan klädnypor, fort o lätt!

/Leif

ja ok då är jag med :)

synd för övrigt att inte dessa vajerfästen och vajern är vita eftersom jag kommer hänga upp dem hemma i lägenheten och det hade ju smält in lite bättre då.. men visst går det att måla på metall??

Hur bred bakgrund behöver du?

Tyg är lite begränsat i bredder och det blir oftast inte snyggt att skarva tyget. Undantaget är svart sammet där skarven "aldrig" syns. Likaså är tyg lite svårt att få slätt utan att ställa sig och stryka inför varje tagning såvida du inte vill ha en bakgrund som är som ett drapperi.

Rullgardiner är faktiskt ganska bra. Bredder upp till ca 180 cm brukar finnas till rimliga pengar. Fördelen är att de är släta, släpper inte igenom ljus. Nackdelen är att de oftast inte är så långa

Det finns stora tyger att köpa t.ex. Scandinavian Photo säljer 3 x 6 meter för 1 195.- Jag har testat och hade detta tyget rullat på ett 50 mm avloppsrör i plast. MEN vad bökigt att hålla slätt. Evigt strykande och ligger ihoprullad - jämnt. Tanken är/var att ha som bakgrund vid hembesök. Just nu känns det som om du kan köpa mitt tyg......

Haha ja det skulle jag ju kunna göra :D

Behöver och behöver. Jag har möjlighet till ca 3 m och då vill jag nog ha det eftersom det ger fler möjligheter. Jag tänkte faktiskt att lite skarv eller vågor inte skulle vara ett stort problem men när jag tänker igen så är jag nog lite för optimistisk då. Det är klart att det kan bli hemskt irriterande att behöva sitta och finlira med en dum skarv i photoshop när man kan göra annat med sin tid.
Är ditt tyg väldigt tungt? Tänkte ha ikea gardinstänger men nu är jag kanske optimistisk igen? :)

Om man "fräter ur" en vit bakgrund eller underexponerar en svart bakgrund så kan man dölja ev skarvar ganska bra. Allt däremellan är knepigare. Jag köpte 12m svart tyg på IKEA härom dagen (19kr/m). Jag tänkte försöka använda bitar av det som bakgrund så småningom. Först ska jag dock använda det att drapera bänkar med vid gruppfoto. Funkar det inte som bakgrund så får det väl ligga till nästa gruppfoto. 19kr/m är ju nästan gratis...

Ja det var ju faktiskt gratis :) jag tänker mig att jag nog börjar med ett billigt enkelt tygalternativ och sen när jag anser att det inte räcker för mig får det bli en dyrare satsning..

Ja jo det förstår jag ju att man ska :) papper verkar mycket bättre men också dyrare.. annars skulle jag ju inte överväga tyg öht

Papprullen kostar ca 800.- och är du försiktig så kan du ha den ganska länge så länge du inte väljer en vit. Som första bakgrund tycker jag att du skall välja Colorama Bakgrund Charcoal 2,72x11m. Den bakgrunden kan vara allt från svart till ljus grå beroende på hur du ljussätter. Jag tycker att den bakgrunden är "lättarbetad" och ger ett varmt intryck om du tänker ta porträtt. Eftersom den är ganska mörk, så syns inte minsta lilla märke. Lite otymplig att förvara eftersom den helst skall stå upp när du inte använder den. Å andra sidan har jag haft en rulle hängande ungefär 1 år och det syns inte.

Ok tack, det var faktiskt inte så farligt dyrt. Men jag vill nog gärna ha en vit bakgrund från början. Åtminstone också, så isf både svart och vit :)

Fick syn på en vit rullgardin på second hand butiken, och kom att tänka på era tips här. Offrade 30 kr på den - för att gå hem och testa. Måtten på rullgardinen var 140 x 170, och jag tyckte det räckte ganska bra till porträttfoto.

Den kommer att räcka långt. Har själv 2 st men 160 breda. Har dem för snabba bilder typ ID-kort.

second hand var ju en idé också! :) man (jag) är så dålig på att tänka på sånna lösningar..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar