Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativ till 50 1.8

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har lånat ett Canon 50 1.8 II till min 30D för att ta bilder på en fest inomhus. Jag använde svartvitt och ISO 1600 och fick mycket effektfulla bilder med skarpa motiv och suddig bakgrund. Enda problemet var att autofokusen hade sina väntade problem i "mörkret". Alternativ med blixt hade inte gett samma motiv.

Jag letar ett alternativ till objektivet eftersom jag tycker att 50 mm var lite för mycket och jag skulle vilja ha lite bättre byggkvalitet.

Vad är det bästa alternativet runt 30 mm och vinner jag något på bättre ljusstyrka ? Min budget går upp till 3000 kr.

Hej ,
ett tips om man tycker att objektivet fokuserar dåligt är att använda Canon ST-E2 Speedlite-sändare, pris 1900:- som används till att normalt tända Canons blixtar i slavfunktion.
Med den fokuserar objektivet klanderfritt i nästan totalt mörker (har jag hört och det jag provat verkar det funka).
Billigare än att köpa nytt objektiv ialla fall.
mvh
Stefan

Det var 4 alternativ - det känns som att Sigma 30 1.4 ger mest för pengarna. Trots att den för lite blandad kritik under recensioner.

Jag ar en Sigma 30mm f1,4.
Inte helt skarpt på full bländaröppning men det brukar ju vara vanligt.Har några bilder i full storlek jag kan skicka med mail om nån är intreserad.

Karin Åberg ,medlem på Fotosidan är eller har varit väldigt förtjust i sitt Sgma. En hel del bilder tagna med det objektivet finns här på FS.

http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=47757

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar