Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alternativ till 400D kitglugg

Produkter
(logga in för att koppla)

dcarlbom

Aktiv medlem
Hej,

jag funderar starkt på att byta ut det kitobjektiv EF-S 18-55 utan IS som följde med min EOS 400D för ett år sedan.

Jag har tittat lite på Canon 17-40/4L men vet inte om det är ett alternativ?

Kan mycket väl tänka mig att köpa ett bättre begagnat för att komma ner i pris, då jag dessvärre inte har möjlighet att lägga för mycket pengar på det just nu.

Det jag är på jakt efter är som sagt ett objektiv att byta ut det medföljande mot.

Detta används oftast inomhus, och även till viss del för landskapsfoto. Jag har dessvärre ingen möjlighet just nu att köpa ett dyrt f/2.8 nu, om ni inte kan tipsa om ett "relativt" billigt.

Tips och idéer?

Tack på förhand.
 
Ett 17-40 F4 får du för ca 4000 beggat.

För samma pengar går det ju att få Sigma 18-50 f2,8.

Detta skulle jag helt klart kolla på i samma situation.

Ta och sök lite här på forumet, skulle tro att just din fråga är en av det vanligare.
 
Jag har suttit o läst mer eller midre i 3 dagar konstant nu, och blir inte klokare för det :)

I det här fallet så rör det väl sig om ca 4000 jag hade tänkt lägga ut, och i så fall så tycker jag att Sigma Objektiv AF 18-50 / 2,8 EX är ett bättre val, om man inte gör avkall på något man absolut behöver?

I det här mörka landet känns det som att en 2,8 är och föredra?
 
Japanphoto må vara prisvärt, men det är den gamla varianten de säljer tyvärr.

Om bara ljusstyrkan är viktig, köp den gamla varianten, men den nya har en riktigt grym närgräns, och verkar ha lite bättre optiska egenskaper.
 
Ett annat intressant alternativ kan vara en fast glugg.

Canon har 50/1.8 28/2.8 28/1.8 35/2.0 som schyssta alternativ. Förmodligen blir 50/1.8 lite för mycket med 400Ds 1.6x crop.

Har själv både 50/1.8 och 35/2.0 och är väldigt nöjd med båda. För det mesta sitter 35an på eftersom den har lite smidigare brännvidd.

Det är kul med fasta objektiv i allmänhet, värt att testa på!
 
Tack för alla svar.

Har funderat lite på ett fast objektiv, fast jag tror att jag skulle sakna möjligheten med ett som kommer ner till ca 18mm.

Får nog ta o springa ner till lokala handlarn och titta lite på den där sigman tror jag.

Den låter lockande.
 
Jag kan varmt rekomendera Tamron 17-50mm/2.8f
Jag tycker att den är mycket skarp (för ca 4000kr). Den har fått väldigt bra kritik och en utmärkelse som bästa nånting-objektiv förra året.

En tanke är att kolla in www.photozone.de
Där hittar du väldigt detaljerade reviews på de flesta objektiv.
 
Det blev faktiskt en Canon EF 50/1.8 vilket jag redan är väldigt nöjd med. Har dock bara hunnit testa den hårt i ett dygn. Både i ljus och mörker.

För vidvinkel blir det nog inom kort ett canon eller sigma 10-20mm istället, för lite mer vidvinkel är standard 18.

Tack för alla tips :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.