Annons

Alternativ till 18-55 kitgluggen?

Produkter
(logga in för att koppla)

Nerevarine

Aktiv medlem
Tjena!

Ni kommer känna igen detta lite har jag en känsla av....har dock sökt men inte hittat just min frågeställning.....även om det är rätt massiva sökreslutat hur jag än gör.

Jag är som så många andra på G att skaffa en 300D, och hade först tänk köpa med kitobjektivet....verkar visserligen som en ypperlig nybörjarglugg. MEN, som alltid vet jag med mig att jag rätt fort får mersmak....och funderar därför på att istället köpa kamerahuset och ett par andra objektiv på en gång, som ersätter brännvidden på kitobjektivet. Tanken är en ren vidvinkelzoom, som tar från ca 17-19mm till 35mm samt en som överlappar från ca 28mm och går uppemot 70-90mm. Lägger man lite mer pengar på detta tycker man ju att det borde kunna bli bättre (dock kanske opraktiskare).

De jag hade sett ut, amatör som jag är, var följande två....ni får väldigt gärna kommentera dom, men även tipsa om bättre objektiv för liknande pengar (gärna inte mycket mer....jag tänjer redan rätt bra på budgeten). Iaf, dessa två hade jag sett ut:

Tokina 19-35/3,5-4,5 (ca 2.100 kr).
Tokina AT-X AF 28-70/2,8 Pro (ca 3.100 kr).

Alltså totalt ca 5.200 kr för dessa två objektiv. Man tycker ju instinktivt att det borde innebära en hel del bättre kvalité än kitobjektivet hur som helst....men som alltid för oss nybörjare är det inte helt självklart hur mycket bättre, och exakt vad som skiljer. Vad tror ni, är det väldigt mycket överkurs för en nybörjare, eller tror ni tvärtom att det kan vara riktigt bra om man ändå tänkt satsa på det?

Om jag får möjlighet att med något av dessa objektiv fota hyffsade macrobilder är det en jättebonus för mig....jag vill inte lägga pengar på ett rent sådant objektiv ännu, men vill absolut ha möjligheten att leka lite med det.

All hjälp jag kan få gällande detta uppskattas enormt, är väldigt osäker på hur jag ska göra just nu.

/Niklas

Jag vet inte hur bra 28-70:n presterar, men Tamrons 28-75/2.8 är riktigt bra och kostar ungefär samma om man köper från Tyskland, om jag inte minns fel.
Tokinas 19-35 är bra och prisvärd.

Jag skulle kolla nog satsa på Tokina 19-35 + Tamron 28-75.

Och det är definitivt värt att lägga pengar på dessa objektiv istället för kitgluggen om man har råd. Betydligt bättre.

Tamronen har rätt bra närgräns och kommer hyfsat nära, men riktig makro ger väl ingen av dem eg. Eventuellt kan man kanske kombinera Tamronen med en närbildslins om man vill ha en tillfällig budgetlösning för makro.

Haha, helt underbart att få det svaret just nu. Jag satt nämligen precis och komponerade ihop ett mail till tyska technikdirekt, då jag väntat på att dom ska få in 300D i lager....valde att ändra min order nu, till just 300D huset samt Tamrons 28-75 objektiv. Kikade runt lite på forumet och kom snabbt fram till att det verkade riktigt bra.

Men då dom inte har Tokina där, och varken Sigma eller Tamron verkar lika lovande gällande vidvinklelzoomarna så köper jag Tokina 19-35 från cyberphoto, då dom har det hemma och till ett bra pris.

Mycket skönt att minuten efter att ha bestämt sig för detta läsa ditt svar =)

Ang. macro-lösningen så är det inte avancerad, perfekt macro-bildtagning jag i första hand är ute efter, utan mer möjligheten att kunna ta acceptabla närbilder. Jag förstår helt att man inte kan få det mycket bättre än så utan ett riktigt macro-objektiv. Men den lösningen du nämner ska jag helt klart kika närmare på...om man inte kan övertala farsan att köpa ett fint macro-objektiv i jobbet, då han funderar på att låna kameran och eventuellt isf behöver macro. =)

För att snabbt svänga vidare min fråga lite då....vad är det för macro-objektiv som annars gäller för under 5.000 kr till en 300D idag?

Och en ren nybörjarfråga som jag nästan skäms för....objektivlock, får man med såna med objektiven, eller behöver man köpa ett lock till varje objktiv separat?

Senast ändrad:
Nerevarine skrev:
Och en ren nybörjarfråga som jag nästan skäms för....objektivlock, får man med såna med objektiven, eller behöver man köpa ett lock till varje objktiv separat?

Locken (fram o bak) har följt med till alla gluggar jag köpt (sigma, canon, cosina).

Nerevarine skrev:
För att snabbt svänga vidare min fråga lite då....vad är det för macro-objektiv som annars gäller för under 5.000 kr till en 300D idag?

För ca 4000kr får man ett Tamron SP 90/2.8 Di Macro. Mykcet bra objektiv som står på min attköpalista. :)

Vill man inte lägga ut så mycket så finns Cosinas 100/3.5 för 1800kr. Det är dock väldigt plastigt, men presterar mycket bra optiskt.

Om man inte ska fota insekter eller annat som "flyr" så kan tex Sigmas 50mm macro vara ett bra val, för 3000kr.

Tackar, då är det bara att hålla tummarna att farsan vill använda kameran i jobbet och köpa ett objektiv! =)

Kanske ska fråga för honom då....det han ska använda den till isf är att fota i munnen på folk....japp, tandläkare ;)

Iaf, det gäller ju alltså att få skarpa och klara närbilder på inte allt för långt avstånd...antar att det som behövs är rätt bra ljuskänslighet, då munnen är lite lurig att lysa upp helt. Kanske även ett polfilter för att eliminera störande reflexer? Men i övrigt....vad hade ni valt? Är det ett bra macro-objektiv som är att föredra för en sådan uppgift? Eller är jag kanske helt fel ute?

Om patienterna ligger och tittar i taket och gapar kan nog en 90-100mm makro vara lite jobbigare än en 50mm. Dels för att objektivet i sig är längre och dels för att man måste länre ifrån

Bortsett från just det så funkar alla de tre jag nämnde utmärkt för uppgiften. Vid närgränsen så täcker de in ca 20x15mm så man får väl med två tänder eller nåt, vid närgränsen.

Ang. polfilter så tror jag inte att det behövs för tandläkarbilderna. Annars kan det vara bra i en del fall. Det stjäl dock en del ljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar