Annons

Alternativ för att digitalisera en bok?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
Hur går man lättast till väga? Scanner-app via telefon? En dedikerad kopieringsmaskin där man måste vika sidorna till de förstörs? Ett stativ med kamera + blixtar? Kom med förslag. En av böckerna är en över 100 år gammal instruktionsbok för Landstormen.
 
Det finns speciella bokscanners, jag har anlitat firmor som har det för äldre böcker. Både resultatet och skicket på boken var bra när dom vara klara.
 
Ska man göra det själv så ger kopiator nog bäst resultat, men riskerar att förstöra boken. Jag hade satt upp en reproduktionsrigg med en hyfsad kamera riktad rakt ner, starkt diffust ljus från blixtar/lampor antingen med diffusorer eller riktade mot vägg/tak, och någonting som håller boken öppen cirka 100 grader utan att sidorna som pekar uppåt kommer i vägen. Den stående delen av boken kan störa ljussättningen, så det kan vara lämpligt att först reproducera alla udda sidor och sen alla jämna.

Edit: alternativt fotografera varannan sida upp och ner för att använda samma ljussetup för alla sidor.
 
Det finns speciella bokscanners, jag har anlitat firmor som har det för äldre böcker. Både resultatet och skicket på boken var bra när dom vara klara.
Jag har tittat på sådana också men tycker att det blir för mycket pengar för ett sådant här hobbyprojekt. Kan tänka mig att även anlitad firma kommer springa i väg om man inte bara har en eller två böcker.
 
Ska man göra det själv så ger kopiator nog bäst resultat, men riskerar att förstöra boken. Jag hade satt upp en reproduktionsrigg med en hyfsad kamera riktad rakt ner, starkt diffust ljus från blixtar/lampor antingen med diffusorer eller riktade mot vägg/tak, och någonting som håller boken öppen cirka 100 grader utan att sidorna som pekar uppåt kommer i vägen. Den stående delen av boken kan störa ljussättningen, så det kan vara lämpligt att först reproducera alla udda sidor och sen alla jämna.

Edit: alternativt fotografera varannan sida upp och ner för att använda samma ljussetup för alla sidor.
Testade detta med en större och tyngre bok, men utan större diffuser, varför jag fick ojämnheter. Ska testa med större ljusformare.
 
Jag har digitaliserat en handfull böcker för eget bruk och den metod jag fann gav bäst resultat var att använda fjärrutlösare med objektiv åt telehållet och kameran monterad på stativ riktad rakt ner mot bordet där boken låg halvöppen \_ för att få sidan så platt som möjligt. Slutligen diffuserad blixt på motsatt sida. Då går man igenom alla udda sidor för att sedan rigga om och köra alla jämna.

Mjukvaran jag använde mig av för att bearbeta bilderna var ScanTailor som i princip användes av "alla" då men det har inte uppdaterats sedan 2012 så vet inte om det finns bättre alternativ idag.

Det är ett väldigt tidskrävande projekt och likt det mesta så är fotograferingen det som lägger grunden till hur många timmar du tvingas lägga ner på redigeringen. Kör du vidvinkel, flyttar boken något, eller kämpar med en tjock bok så kommer sidor och perspektiv påverkas. Kan man få till en platt och låst yta så är mycket vunnet.

En annan populär metod (även bland DIY) är att försöka använda en glasskiva som man fäller ner på varje sida för att platta till sidan. När Google digitaliserade böcker så vill jag minnas att man använde sig av en linjär bokscanner men det är en helt annan nivå.
 
Hur går man lättast till väga? Scanner-app via telefon? En dedikerad kopieringsmaskin där man måste vika sidorna till de förstörs? Ett stativ med kamera + blixtar? Kom med förslag. En av böckerna är en över 100 år gammal instruktionsbok för Landstormen.
Man kan maila en fråga till närmaste länsmuseum som sysslar med digitalisering av gamla skrifter.
 
Det finns bra scanningsappar till telefonen. Det går relativt snabbt, och resultatet blir helt ok. Jag har tekniska manualer som är scannade med telefon, de är till och med sökbara.
 
Jag har tittat på sådana också men tycker att det blir för mycket pengar för ett sådant här hobbyprojekt. Kan tänka mig att även anlitad firma kommer springa i väg om man inte bara har en eller två böcker.
Jag har lämnat in 1 till 10 böcker och det har aldrig gnällts och dom har klarat av riktigt sköra böcker. Har anlitat denna service i Sverige, Norge och Schweiz.
 
Japp, men det behövs inte om man använder telefonen.
Vilken app?
Jag testade vFlat Scan och det ser åtminstone godkänt ut, utom framsidan. 50 kr i månaden för att skapa PDF. Kanske går att samla ett helt gäng böcker till ett tillfälle och sedan betala avgiften för att skapa.
 

Bilagor

  • Standardmapp_20240817 (1).pdf
    2.6 MB · Visningar: 7
Senast ändrad:
Vilken app?
Jag testade vFlat Scan och det ser åtminstone godkänt ut, utom framsidan. 50 kr i månaden för att skapa PDF. Kanske går att samla ett helt gäng böcker till ett tillfälle och sedan betala avgiften för att skapa.
Jag hade en som hette något i stil med ”PDF scanner” som jag använde medans den var gratis. Men det är ett tag sedan.
 
Adobe Scan för telefonen kan ju en hel del, bl.a. har den "bokläge". Med OCR kan du göra boken sökbar. Sedan går det att behandla i Acrobat.
 
Microsoft Lens är en bra mobilapp. Den rätar upp och justerar. Texterna blir sökbara. Det går att spara i många olika format.
 
Jag har digitaliserat två böcker för att kunna OCR-behandla dem och därefter söka efter önskat ord eller fras. Inifrån Acrobat kan man söka efter ett ord i alla filer i en mapp.

Jag tog det jag hade, ett stativ som kunde hantera en nedåtriktad kamera, ett 35 mm objektiv som jag justerade efterhand avseende tid så att ljusflödet blev ungefär detsamma.

I närheten av ett fönster så att inte ytterligare ljuskälla behövs, det blir lite skuggor. Bländare 8, fokusering, 2 sek fördröjning ger bra resultat.

Fotar ett uppslag åt gången. Lite ljusfix i Lightroom och dätefter konvertering till pdf. Total tidsåtgång per bok med 200 sidor är kanske 2-3 timmar. Bra resultat faktiskt.
 
Jag har digitaliserat två böcker för att kunna OCR-behandla dem och därefter söka efter önskat ord eller fras. Inifrån Acrobat kan man söka efter ett ord i alla filer i en mapp.

Jag tog det jag hade, ett stativ som kunde hantera en nedåtriktad kamera, ett 35 mm objektiv som jag justerade efterhand avseende tid så att ljusflödet blev ungefär detsamma.

I närheten av ett fönster så att inte ytterligare ljuskälla behövs, det blir lite skuggor. Bländare 8, fokusering, 2 sek fördröjning ger bra resultat.

Fotar ett uppslag åt gången. Lite ljusfix i Lightroom och dätefter konvertering till pdf. Total tidsåtgång per bok med 200 sidor är kanske 2-3 timmar. Bra resultat faktiskt.
Hur rätade du lättast ut sidorna?
 
Jag tror faktiskt inte jag rättade upp dem, som sagt fixade jag lite med ljus bara, det beror så klart vilken ambitionsnivå man har, jag bifogar ett exempel på ett uppslag.A7305566.jpg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.