Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alpha 700 frontfokus

Produkter
(logga in för att koppla)

Vevo

Aktiv medlem
I lördags hämtade jag ut en ny A-700 och det visade sig att den frontfokuserar något grymt. Jag vet vad mina gluggar presterar både på min Dynax 7 och Dynax 7D, så där är inte problemet. Är det någon annan som råkat ut för detta mindre angenäma fenomen. Frontfokusen variera i avstånd från valt fokus med brännvid och avstånd till motiv, I morgon bär det av till Sonycenter för att testa fler hus och omgående byta till ett nytt fungerande hus.

En sak som jag stör mig på med A-700 är histograments lilla futtiga visning. Varför kan man inte förstora histogrammet *suck*

Det ska jag göra... och förmodligen om allt funkar bra så kanske jag blir lite entusiastisk ;0)
Front-/bakfokus är nog det mest avtändannde som finns, speciellt på nya prylar. Jag åker till Runde nästa vecka och de vet om det på Sonycenter så de kommer nog göra allt för att det ska blir bra (hoppas jag) återkommer med en rapport om serviceviljan på Sonycenter.

Tyvärr har det börjat florera rätt många trådar om FF/BF-problem med A700:an.
Min 50/1,7:a lirar inte alls med mitt 700-hus.

Mina övriga optiker verkar ok men de å andra sidan inte så ljusstarka så det kanske är skärpedjupet som maskerar problemet.

Jag kör på över sommaren men tänkte lämna in den för kontroll i höst.

Misstänkte det. Jag kommer att ta med hela min rygga med all optik till Sonycenter för att snabbt kunna säga - nytt hus ;0)
Jag har nämligen inte tid att skicka huset på justering utan jag måste få ett nytt på en gång. Hur är det med era hus, är det "dead on" skärpa. Jag är extremt bortskämd med galet skarpa bilder från min D7D så förväntningar och kraven är högt ställda.

Av nån anledning så skickas kamerorna dessutom till Ungern vilket tar ytterliggare tid.

Tror det är lättare att ringa till Zieger och skynda på än till nån magyar-nisse :)

Var på Sonycenter på lunchen och fick byta till ett nytt hus. Alla Sonykameror går numera till Ungern för justering. Zieger Teknik har inte den fått den utbildning som krävs i nuläget. Men det brukar ta ca. 5 arbetsdagar att från att Zieger skickar till kameran till Ungern till den är tillbaka. Så det går hyggligt snabbt. ändå. Det här huset verkar vara som den ska, men ´jag kommer att göra en petimeter utvärdering och då har jag ett erbjudande om att skicka den till Ungern när jag kommer hem från Norge. Jag har även hunnit uppgraderat firmware till version 3. Gick snabbt och enkelt.
Ett passus dock, det verkar som den inte lirar fullt ut med Tamron 28-75/2,8 på full glugg. Ska kolla det igen. Har kollat 17-35, 50, och 100-300 och det funkar bra. Får återkomma med en utvärdering om Tamron.

Jovisst lirar den Tamron 28-75/2,8
75 mm 1/30 @ 2,8 ISO 200. 100% crop

Bilagor

• dsc00060.jpg
    dsc00060.jpg
    25.1 KB · Visningar: 301
Tamron 28-75/2,8 75 mm 1/8 @ 2,8 ISO 200. 100% crop (handhållet) drygt 5 meter till drickabacken.

Bilagor

• dsc00061.jpg
    dsc00061.jpg
    37.4 KB · Visningar: 301
En sista med Minolta 50 mm/1,4
Minolta 50mm/1,4 1/250 @ 1,4 ISO 200. 100% crop
Avstånd till motiv ca. 2 meter.Motivet är en biljett som lutar något framåt. Fokus satt på ordet biljett. Den mindre texten under ligger något bakom (pga biljetten lutar framåt)

Bilagor

• dsc00063.jpg
    dsc00063.jpg
    42.7 KB · Visningar: 296
Mitt största problem vid t.ex. användandet av mitt cz135 på /1.8 är att man står ju inte helt still så vid fokus och omkomponering så har jag gungat nån millimeter och det sabbar då mitt ansiktsporträtt.

Lösningen är ju antingen byta fokuspunkt eller använda stativ. Spika fast modellen kan ju vara lämpligt för den delen.

Jag ingen BF/FF på något av mina objektiv vad jag märkt i daglig användning.

Ove!
Skönt att det verkar lösa sig med a700:an.
Kan du inte slänga in en likadant som ovan beskuren bild med ditt Sigma 10-20. Beskriv avstånd till motiv, brännvidd, slutartid och f-värde så jag får nåt att jämföra med. Har nämligen äntligen ordnat hem en sån leksak (efter viss yttre påverkan från kamratledet) men är inte helt överrens med hur mitt ex presterar skärpemässigt, oavsett bländaröppning. Det talas ju om ojämn kvalitet på just den gluggen, så jag vill jämföra med nån jag vet är nöjd med sitt exemplar och se hur mitt står sig.

You owe it to me. Det är ditt fel att jag är fyra papp fattigare ;-)
Jerry.

I owe you that much ;0)
Har man utövat grupptryck så är det väl inte mer än rätt att bjussa på pxelpeeping ;0) Grattis till en mindre trångsynt värld :)

Hela bilden. 20mm @ 5,6 1/3 ISO 200.ca 1 meter till kartongen.

Nu gjorde testet som består i svagt ljus, dåliga kontraster och handhållet så SSS:en fick jobba. Snabbt låta AF sätta fokus och sedan trycka av. Inga omtagningar och inga stativ, bara rätt på som man gör. Jag tror att det är mest rättvist för en generell skärpa. Man kan säker bätra på den lite till med bättre förhållanden.

Bilagor

• dsc00420.jpg
    dsc00420.jpg
    61 KB · Visningar: 155
Samma ljusförhållande hoch förutsättning som förra bilden.

Hela bilden. 10mm @ 4 1/30 ISO 400.ca 1 meter till kartongen.

Bilagor

• dsc00417.jpg
    dsc00417.jpg
    47.2 KB · Visningar: 159
Lite bättre förhållanden nu. Och det är väl så här som jag använder 10-20mm mest.

Hela bilden. 10mm @ 9 1/640 ISO 200.ca 20 meter till tegelväggen.

Bilagor

• dsc00419.jpg
    dsc00419.jpg
    43.6 KB · Visningar: 156
ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto