Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Alpha 550 - vilket vardags-objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

avlustat_medlemskap180119

Avslutat medlemskap
Hej alla!
Mitt första inlägg här, så det blir en kort intro i inledningen.

Har just uppdaterat mig och köpt en Sony a550 med vertikalgrepp och tänkte bli betydligt mer aktiv i mitt fotograferande. Har sedan tidigare en KM-D5D och innan dess en analog Minolta Dynax 7 Limited, samt förutom kit-objektiven också ett tele 75-300 samt blixt och lite filter mm. Var på vippen att ditcha allt och köpa en Nikon D90, men så läste jag Råd&Rön och efterdyningarna runt det :) och hittade den nya a550 som jag inte kände till innan och läste allt gott om den. Det som speciellt tilltalar mig är antiskak i huset (såklart), snabb seriebildstagning med LiveView, HDR-funktionen och det låga bruset med höga ISO-tal.

Känns helrätt! En fantastisk kamera med nästan "proffs-spec" utan "proffs-pris" och med potential att räcka länge och hjälpa mig att ta riktigt bra bilder. Känner mig hemma med kameran i jämförelse med KM-D5D och i motsats till de flesta så tycker jag att den stålgrå överdelen faktiskt är elegant.

Nu till min fråga. Vilket objektiv ska jag använda till vardags?
Jag tänker komplettera med ett bra vidvinkel (Sigma 10-20/f:3.5), både för inomhusfoto och landskap, men till vardags, mestadels utomhus tänkte jag använda ett av de allround-zoomar jag redan har. De jag har att välja mellan är Sony - AF DT 18-55 F3.5-5.6 SAM kit-objektivet som följde med a550, Minolta - AF DT 18-70 F3.5-5.6 D som följde med KM-D5D och till sist Minolta - AF 24-105 F3.5-4.5 D som var det objektiv som följde med den analoga Dynax 7 Limited.

Klart att jag kan prova mig fram själv under en tid, men jag är lite otålig eftersom jag tänkte köpa ett pol-filter och det är olika diameter på objektiven. Vill också lära känna ett ordentligt och bli van med det istället för att hatta omkring.

Eftersom jag planerar att skaffa en separat vidvinkelzoom så tänkte jag köra med 24-105, vilket är det jag har på nu. Visserligen saknas lite i vidvinkel, men det når å andra sidan lite längre vilket är bra utomhus. Det känns också i mitt tycke lite "robustare" än de andra och får högre betyg på Dyxum. Jag har också förstått att trots att det var ett kit-objektiv till Dynax 7, så var det ovanligt hög klass på just detta som man bundlade med Limited-versionen. Så jag tyckte det var ett givet val, men sen läser jag här på fotosidan i en annan tråd att det ger oskarpa bilder med mindre bländare än 8 (och även lila-färgade vilket jag inte märkt nåt av). Förstår inte varför det skulle vara så, har det något att göra med att det är gjort för FF/35mm.? Är det bättre rent generellt med objektiv gjorda för APS-C formatet när man har en sån kamera?

Hur är det med det faktum att objektivet är äldre? Är nyare objektiv generellt bättre tack vare tekniska framsteg osv.? Fokuserar ett nyare objektiv med SAM snabbare t.ex.

Skulle f.ö. mycket uppskatta ett tips på guide till alla förkortningarna på objektiv, DT/EX/SAM/HSM/SSM/SAL.

Sorry för ordmängden, men som sagt min första post så jag ville fylla på lite runtomkring. Vill gärna ha råd och tips rent generellt om objektivval. Det jag framförallt prioriterar är bra skärpa, samt även snabbhet i fokusering. Motiv är blandat lite av varje, men det lär bli en hel del bilder på karate, vilket kräver korta slutartider och snabb seriebildstagning. Har haft en känsla att vidvinkel inte är så viktigt utomhus, men det kanske är precis just det som det är!(?)

Gott nyår allihop!
/Mats

Senast ändrad:
Hehe. Det va nog jag som "klagade" på det lila flinget mitt 24-105 gav...

Men ..
Det var i en tråd där det frågas efter vad som kan vara mest intresant att köpa..

Då anser i alla fall jag att det finns andra objektiv där detta lila fling i starka kontraster inte blir samma problem med.. Hade jag haft ett 24-105 hade jag nog fotat med det som vardagsobjektiv med ombyte till Kitobjektivet 18-55 Sam beroende på om 105 mm var viktigast eller om 18 mm vore viktigast...

Ledsen om mitt inlägg i den andra tråden skapade förvirring.. Jag skall absolut försöka tänka på att sådana här missförstånd kan bli om jag skriver så korkat onyanserat... Hemsk ledsen för det...

Mvh
Tobbe.

Min 24-105:a behöver bländas ner ca ett steg för att bli bra.
Känns lite "luddig" på full öppning. Den var min favorit tills jag köpte mitt Tamron 17-50/2,8. Skåpar ut 24-105:an vad gäller skärpa men tyvärr lite kort med sina 50mm. Sitter dock på kameran 90%.

Ditt 18-55SAM borde vara bättre än 18-70:an.

DT: "Digital technology" Sonybenämning av objektiv för APS-C
EX: Sigmas lite bättre optikserier, bättre glas, finish etc.
SAM: "Smooth autofocus motor" Sonybenämning av objektiv med inbyggd af-motor av traditionell typ.
HSM: "Hyper sonic motor" Sigmas benämning på sina tysta snabba i optiken inbyggda af-motorer.
SSM: "Super sonic wave motor" Sonys benämning på sina tysta snabba i optiken inbyggda af-motorer.
SAL: "Sony alpha lens"

Inget av de tre alternativen Du nämner förgyller den fotografiska himlen precis. Den minst dåliga är dock 18-55/3,5-5,6 SAM. Leta hellre efter de gamla klassiska Beercan objektiven;

24-50/4
28-135/3,4-5,4
35-70/4
35-105/3,5-4,5 Mk I ( inte Mk II )
70-210/4

om Du vill komma billigt undan. Tyvärr ger dessa inte särskilt mycket vidvikel på ett APS-c hus.

Har Du en fet plånbor att tillgå, återstår alltid de nykonstruerade

16-35/2,8 ZA SSM,
24-70/2,8 ZA SSM och
70-300/4,5-5,6 G SSM eller
70-400/4-5,6 G SSM.

När det gäller de förmenta "tekniska framstegen", är de påfallande ofta en marknadsföringsmässig chimär. En av de allra bästa optiska konstruktioner som sett dagens ljus - Planar-konstruktionen - har hunnit bli drygt 100 år
( Paul Rudolph, 1898 ). Det som tillkommit är bättre glassorter och förfinad ytbehandling - i grunden är ytterst lite nytt under solen.

Med en lite mindre fet plånbok så får du 90% av prestandan i ZA24-70F/2.8 i ett Tamron 28-75F/2.8 - för 25% av priset! (ca 4000kr i stället för 17000kr). Om inte det som "saknas" under 28mm stör dig är detta mitt allmänråd i stort sett alltid. Ett bra, beprövat lågprisalternativ till "märkenas" 24-70F/2.8-varianter.

Tack för alla mycket värdefulla synpunkter.

Jag kommer nog att köra på med mitt 24-105 ett tag. Tyvärr kommer jag garanterat att "upptäcka" att bilderna blir lila nu, vilket jag inte noterat tidigare...

Tyvärr så har jag levt i tron att 24-105 var ett objektiv av ganska hög klass. Kommer ihåg dialogen jag hade i fotoaffären då jag köpte D7 Limited där jag blev övertygad att köpa just den kameran i kit med detta objektiv, vilket inte gick med med vanliga D7 och att det var en mycket bra deal. I vanliga fall skulle objektivet kosta mer än den vanliga D7an... Fick veta att just detta objektivet var knivskarpt. Nu tänkte jag att det skulle vara ännu bättre eftersom oskärpa mest brukar förekomma ute i kanterna och inte mot centrum och det skärmas ju av med en APS-C sensor jämfört med FF.

Nåja, jag lägger pengarna på ett Sigma 10-20/F:3,5 och kompletterar med ett polfilter 82 mm. för detta (och ev. en adapter till 62 mm. för 24-105). Fortsätter att köra med 24-105
tillsammans med det så länge så får vi se längre fram i tiden om jag tycker det är värt att uppgradera mellanregistret. 18-70 eller 18-55 får sitta kvar på D5D så får frun ta över den.

Jag har annars inget alls emot att betala en rejäl slant för bra linser, vilket är det som påverkar bilden mest. Hellre det än på ett dyrt hus. Jag resonerar så att ett kamerahus med en massa elektronik mm. är färskvara. Där går utvecklingen snabbt och förbättras hela tiden, så att det är ingen större vits med att betala en massa extra för ett proffshus idag då det om bara 1-2 år blir omkört teknikmässigt av ett instegshus med en bättre generations sensor och kringelektronik, även om proffshuset är gedignare i metall med bättre grepp osv.

Objektiven däremot kan överleva många generationer om man håller sig till samma system. Att välja system tycker jag är ett mer långsiktigt val hur märket etablerar sig och blir starkt.

Det var därför jag var på väg att dumpa Sony för Nikon, men slog ändå till på Sony för att den nya a550 spec-mässigt är lite bättre än D90 och D5000 och att jag hade lite prylar till systemet - som jag trodde var bättre än de var. Vi får se om Sony kommer att kunna bli lika etablerat som Nikon framöver. (På videosidan så äger de ju totalt marknaden när man kommer upp lite i klass.)

Oavsett att man faktiskt har tillräckligt med pengar så finns ju andra aspekter också som gör att man inte vill/kan spendera för mycket. (Det finns ju t.ex. en fru att förklara för varför man _måste_ köpa till ett objektiv för 10 000 när man precis köpt en kamera för 8 000 och förklarat hur nödvändigt det var när man redan hade flera systemkameror ;-) ).

Alltså, jag kör vidare med 24-105 och köper ett nytt Sigma 10-20/3,5. Synpunkter?

Eller finns det bättre vidvinkel att satsa på? Tamron 10-24/f3,5-4,5. Vill ha ett objektiv som är knivskarpt, raktecknande, ljusstarkt och billigt - utifrån det kan en parameter avvika.

Vill inte betala i onödan. Gillar resonemanget att få 90% av prestandan för 25% av priset. Jag vet att det är det allra allra sista i kvalitet kostar väldigt mycket och inte alla gånger är värt pengarna, men då ska det verkligen vara 90%. Att betala 25% för bara 75% av prestandan kan istället vara att slänga pengarna i sjön.

F.ö. tycker jag objektiv idag verkar väldigt ljussvaga. I min ungdom när jag fotade en hel del hade jag en Konica Autoreflex T3 med några fasta Hexanon-objektiv. Det var 35mm/f1.4, 50mm/f1.8, 85mm/f2.8 och 200mm/f3.5. Tyckte telet var superljussvagt i jämförelse och höll på att pressa Tri-X osv. (det var tider det :)). Hursomhelst, idag är det svårt att hitta ens vidvinklar med större ljusinsläpp än 3.5. Vad beror det på?

Ursäkta den stora ordmängden, är lite rådvill nu så här i början då jag tar upp fotandet igen på allvar. Har mycket att lära och träna in för att skapa bilder av toppklass. Nu har jag (snart med vidvinkeln också) i alla fall tillräckligt bra prylar för att inte begränsas av det. Kom gärna med synpunkter på mitt resonemang, har inte hittat så mycket om det här i forumen än.

/Mats

Men.. 24-105 är inte dåligt .. Jag tex klagar ju på det lilla flinget.. Men sådant går ju att fixa till i bildprogram.. och att man för hålla sig vid typ F8 nått för få bra skärpa.. men för övrigt är det ju inte dåligt...och det går ju fota med även vid 5,6..

Om man läser vad denna snubbe i länken skriver om Sony 24-105 som väl är samma objektiv med numera en sonykostym så är det att på FF lirar det tydligen bättre...

http://kurtmunger.com/sony_24_105mm_f_3_5_4_5_reviewid179.html

Och ett Tamron 17-50 f2,8 som är skarpt samt ljuskänsligare kostar inte 10000kr... Runt 4000 kostar det.. Och det är på Sonyhus rätt erkänt väl fungerande objektiv det... och skärpan räcker för att klippa ur rätt hårt utan tappa bildens kvalitet.. Och det går att använda rätt dugande även med f2,8 det objektivet...

Senast ändrad:
Med en lite mindre fet plånbok så får du 90% av prestandan i ZA24-70F/2.8 i ett Tamron 28-75F/2.8 - för 25% av priset! (ca 4000kr i stället för 17000kr). Om inte det som "saknas" under 28mm stör dig är detta mitt allmänråd i stort sett alltid. Ett bra, beprövat lågprisalternativ till "märkenas" 24-70F/2.8-varianter.

Jag köpte idag ett beg Tamron 28-75 f2,8 macro... Så nu blev mitt 18-55 Sam ett vidvinkelobjektiv då sådant behövs...

Var får man tag i vertikalgrepp... ingen verkar ju ha börjat sälja det än!

Här skall det finnas enligt deras hemsida.. Men jag vet ju inget om vad detta är för firma eller så.. Men dom har i alla fall tydligen..

http://www.digitalrev.com/en/sony-vg-b50am-battery-grip-7631.html

Här finns också en bunt tydligen..

http://www.simplyelectronics.net/mainproduct.php?pid=8131

Ett pirat........ redan....Det var snopet..

http://cgi.ebay.com.au/Battery-Grip...ItemQQimsxZ20091205?IMSfp=TL091205171001r8614

Och det finns flera som har batterigrepp också.. Jag bara sökte lite snabbt på

Sony VG-B50AM Battery Grip

Ingen som kollat på SAL-30M28 kostar 2500:-
Lite bilder och info i länken :

http://www.dyxum.com/dforum/sony-30mm-f28-dt-macro-sam-handson_topic52279_page1.html

Macro är lie slöa i focus då de har lång väg att gå. Jag har ett Minolta 50 2.8 det är kanon om man ska ha ett macro. Super skarpt etc..

Vill man ha ett normal för APC finns ju budget versionen 28 mm 2.8 (har ett dock ej lika skarpt som 50 mm macrot). Eller det skarpare 35 mm 1.4 G. Kostar dock lite mer men är kanon skarpt vid bl 2 osv. Och ljustarkt om man vill ta bilder inne. ANvänder det väldigt mycke :) Kan dock ge lite "ghosts"
Slutligen finns även 35 mm 2 har dock ingen erfarenhet men ska vara typ lika skarpt som 1.4 vid samma bländare...

Makro är en manuell sysselsättning. Punkt.

35/2 är överlägset 35/1,4 skärpemässigt, väger betydligt mindre och är diskretare - men det kostar skjortan - om det ens kommer ut någon på marknaden.

Makro är en manuell sysselsättning. Punkt.

35/2 är överlägset 35/1,4 skärpemässigt, väger betydligt mindre och är diskretare - men det kostar skjortan - om det ens kommer ut någon på marknaden.

Håller med om Macro. Mest manuellt. I något läge kan AF funka....

Vet dock ej om "35/2 är överlägset 35/1,4 skärpemässigt" kolla man på http://old.photodo.com/nav/prodindex.html är värderna liknande vid samma bländare. Men du kanske har ägt/äger bägge två. Sedan har ju 1.4 9 bländarblad. Den ger fin bokhe och fina färger..... Dock lika tråkig i pris. Kostar skjortan.........

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar