Annons

Alpha 100-keepers

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur gör ni andra med bruset? Finns det knep om man ändå vill köra med mer än 400asa?

Så länge man fotar i RAW-formatet så är Adobe Lightroom grymt bra på brusreducering, särskilt färgbrus, som ju är det viktigaste att få bort, försvinner nästan spårlöst. Prova!
 
Re: Re: Alpha 100-keepers

JazzMasta skrev:
Så länge man fotar i RAW-formatet så är Adobe Lightroom grymt bra på brusreducering, särskilt färgbrus, som ju är det viktigaste att få bort, försvinner nästan spårlöst. Prova!

jag tycker att iso 800 går fint att använda under någolunda ljusförhållanden, de är först nära de blir kväll bruset kommer fram mer. iso 1600 tror jag att jag aldrig använt då alldeles för många detaljer försvinner
 
Jag har 13x18 cm:s bilder tagna utomhus samt på museum som är alldeles förträffliga, både på 800 och 1600 iso.

Bara man exponerar rätt, så behöver inte bruset vara något problem.
 
Ny medlem här..

Ja har faktiskt precis köpt mig en A100 då ja fick den billigt på siba, 3000 kr inkl 18-70 objektiv och 4 gig minneskort.
Har aldrig haft en systemkamera innan så ja kände att det va ett bra tillfälle o börja lära sig o fota =)
 
Färgomfång

Nån som har exprimenterat med bra alternativ till automatisk vibalans att ställa in för att få
bättre dynamiskt omfång i kvällsljus/solnedgång?
 
Vilken vitbalans du väljer påverkar ju enbart färgtemeraturen på bilden.
Välj tex moln/skugg-lägena om du vill ha lite varmare färger, de försöker nämligen kompensera för det lite kallare ljuset i dessa förhållandena.
Eller så kan du prova att fota i raw-format så kan du experimentera med olika wb-inställningar efteråt på datorn och se vad du tycker blir bäst.


Dynamiskt omfång har min värld mer med ljusbalans att göra, dvs att alla delar av bilden får rätt exponering. För att få bra exponering vid solnedgång är ett tips t.ex. att inte ta med själva solen eller låsa exponeringen när solen är precis utanför bild och sen ta bilden så som du tänkt.
Eftersom solen lyser så starkt kommer allt annat att bli underexponerat annars om kameran får välja (auto-lägena).

Om någon person ska figurera i förgrunden rekommenderar jag starkt att du använder blixt, som du kan ställa ner några steg i blixtmenyn, så den inte blir övertydlig. Men då kan du behöva köra med manuellt läge eller rear-sync för att få lite längre exponeringstid, annars kommer bakgrunden bli för mörk!
 
Mycket kul att se den här tråden!
Jag är själv ägare till en a100 och precis som många andra här har jag inte råd med (eller anser mig behöva) en nyare (dyrare) kamera. Jag har själv kitobjektivet och det är ingen höjdare så jag kommer lägga pengar på ny optik ist för att köpa ny kamera.
Bra tips med att skjuta RAW, måste testas mer!
/E
 
Hej,
här sitter en nybörjare och blir smått förvirrad.

I innlägget från 3/2 skrives att det fotas i Raw,med + för sat. och sharp. i kameran.

Har jag missförstått bruksanvisningen där det står att den typen inställningar i kameran inte fungerar när man tar Raw?

Är det ingen som använder "noise red." i konverten som är med kameran? Är andra konvertrar bättre?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.