Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

alltid gryniga / oskarpa bilder :/

Produkter
(logga in för att koppla)

mejaaa

Aktiv medlem
Hej!

Jag ger upp snart....

Varför blir alltid mina bilder gryniga och oskarpa...??
Jag fotar en hel del interiör med min Canon 550 D..
Har ett 16-35 mm objektiv...och fotar nu i RAW.

Senast idag var jag iväg och fotade och upplever aldrig att mina bilder blir skarpa och klara när jag tittar på dessa i 100 %....knappt ens i 50%...

Nån som kan hjälpa mig att förstå vad detta beror på...

Tänker lägga upp en exempelbild...vet iof inte hur stort ni kan se den...
Men den är fotad 1/25 sek..bländare 10 och förmodligen iso 1600....
(bilder är konstigt beskuren pga att jag inte kan visa hela)


tack för all hjälp!!
 

Bilagor

  • 1.jpg
    1.jpg
    16.5 KB · Visningar: 3,143
  • 2.jpg
    2.jpg
    22 KB · Visningar: 3,138
Senast ändrad:
1/25 på frihand kan bli suddigt.
ISO 1600 ger kanske sensorbrus?

Blir det lika illa i dagsljus eller med blixt?
 
det är alltså ett L objektiv du har?
2.8 ?

då är det ju inte ljuskänsligheten eller kvaliteten på det som är problemet
kan du skicka ett ex som RAW fil så kan jag kolla på den i camera raw

testa att skicka den till: [email protected]

ska jag gissa så gissar jag på att du måste öka bländaren
dom flesta objektiven är som skarpast vid f/5.6
ökar du bländaren till 5.6 så kan du också gå ner till ISO 800-1000 vilket ger mindre brus
 
Senast ändrad:
Hej

Problem 1 - iso-1600 på din kamera ger förmodligen massvis med brusreducering dvs oskärpa i standardinställningarna. Testa att slå av all brusreducering och artificiell skärpa för att få se hur RAW-filen verkligen "ser ut" utan en massa "förbättringar" från mjukvaror/kameror.

Problem 2 - kameraskak. Man brukar säga att om man plåtar på X mm brännvidd skall man ha en slutartid på under 1/X sekunder för att kameraskak knappt skall synas. Det är bara en ungefärlig tumregel, men den funkar ganska bra. (Sen huruvida den magiska 1.6 konstanten för aps-c skall med är jag tveksam till, men är man pessimist kan man ju göra det).

Men så plåtar du på 25mm så skall du vara stadig på handen för att 1/25 skall bli helt fritt från skakoskärpa.

Lösning 1: lägre ISO, stativ, långa slutartider.

Lösning 2: lägre ISO, bra blixt, kortare slutartider.

Edit:

lösning 3: öppna bländaren och sänk ISO. F/10 verkar väldigt pessimiskt.

(jag har inte lekt med 550d tillräckligt för att veta hur den presterar, men på 450d var iso-800 uselt). Tittar man på bilderna du la upp tycker jag det ser ut som ISO-brus + brusreducering är ditt främsta problem.
 
ok...glömde skriva att jag självklart oftast använder stativ...men får ändå oskarpa bilder :/
jag tänker mest att det är kameran det är fel på...att jag borde införskaffa mig en bättre?!
utomhus blir mina porträttbilder mycket bättre..
Men miljöbilder inne är katastrof...jag använder bländare 10 just för att det SKA bli skarpt...men icke :/

Jag försökte maila den en bild Patrik..men dom är alldeles för stora filerna :/

snälla kom med alla tips ni kan!!
jag föredrar ju att inte använda blixt ...men det kanske är ett måste?!?!
 
Du skall plåta på ISO-100 när du använder stativ, inte ISO-1600. Det löser nog alla dina problem i ett naffs.
 
ok- men Peter vad menar du med brusreduceringen...är detta någonting jag ställer in i kameran?
Tycker du att jag ska ha en större bländare..(lägre bländartal?) Är inte risken stor då att det inte blir skärpa på allt i bilden?
 
jag använder bländare 10 just för att det SKA bli skarpt...men icke :/
Jag försökte maila den en bild Patrik..men dom är alldeles för stora filerna :/
snälla kom med alla tips ni kan!!
jag föredrar ju att inte använda blixt ...men det kanske är ett måste?!?!

maila en JPG i full storlek istället.

men som sagts
det finns ingen anledning att köra med ISO 1600 om man har stativ då är det ISO 100 som gäller.
sen är f/10 på objektiven inte det skarpaste läget.
efter 5.6 så tappar dom flesta.

tar du på stativ och vill åt riktig skärpa över hela skärpedjupet så finns det en annan teknik som heter Focus Stacking.
då använder du en skarp bländare på ex 5.6 och tar flera bilder med olika fokus och mixtrar ihopp dom till en.
den tekniken är oslagbar om man vill ha maximalt skärpedjup med bästa skärpan.
 
Men det kan ju vara autofokusen som inte prickar rätt. Jag föreslår att du testar att fokusera manuellt. Ställ kameran på livewievläget, zooma in och kolla på displayen. Eventuellt får du ljud och ljussignal från kameran när fokus är OK. Stativ förstås som andra föreslaget. Och fjärrutlösare eller självutlösaren.
 
Att bilderna inte blir skarpa i 100% kan bero på mycket. Men en sak är givetvis slutartiden, om du inte har stativ och vill att det skall vara skarpt när du kollar 100% så måste du nog ner betydligt under 1/25 sek, jag skulle tro att 1/125 sek vid 16-20 mm kan krävas för det, vid längre brännvidd måste du ha ännu kortare slutartid. Det är en helt annan sak att en kopia ser skarp ut på normalt betraktningsavstånd, och då brukar man som tumregel ange tiden 1/brännvidden x cropfaktorn. Sedan om du kör med stora bländaröppningar så kommer det dels inte bli lika skarpt och dels kommer skärpedjupet göra att det som blir skarpt ligger inom ett ganska snävt intervall. Så jag skulle tro att du behöver blända ned minst två steg eller mer beroende på hur stort skärpedjup du behöver. Om du fotar jpg med brusreducering kommer brusreduceringen att blurra till bilden en del, alltså fota alltid raw så du kan brusreducera själv efteråt.
 
ok- men Peter vad menar du med brusreduceringen...är detta någonting jag ställer in i kameran?
Tycker du att jag ska ha en större bländare..(lägre bländartal?) Är inte risken stor då att det inte blir skärpa på allt i bilden?

Ditt största problem är brus hävdar jag utifrån att tittat på dina bilder. Så du kan nog lugna ner dig med rädslan för optiskena oskärpa, inte minst då du vet att optiken funkar utomhus - optiken funkar precis lika bra inomhus :)

Öppna dina ISO-1600 RAW-bilder i Canon DPP, och välj att slå av chroma och luminescens noise reduction. Du borde se *mycket* skarpare men mer brusiga bilder. Därefter kan du testa monochrome färgåtergivning med mycket kontrast för att verkligen se bruset tydligt.

(Som standard smetar kameran bort skärpan vid högre ISO. Den kör mer eller mindre ett blur-filter på bilden, för att kameratillverkarna tror vi vill ha utsmetade bilder utan information hellre än att se kamerans brus)

Eftersom du fotar med stativ kan du välja vilken bländare du vill, beroende på vilket skärpedjup du önskar, f/10 blur nog finfint. På ISO-100 borde du få jättefina stativbilder. Slutartid och kameraskak bör inte vara något problem! Du kan t.ex. stänga av IS och ha två sekunders fördröjt fotande för att verkligen paranoid ta bort skakmoment..: men vid vidvinkel spelar sådana småsaker ganska liten roll.
 
Det är flera saker som du måste ta in för att förstå dels var problemet med dina bilder ligger, dels vad som inte är något problem.

Bilder som betraktas i 100% på skärm från EOS 550D kommer aldrig att se skarpa ut, och det hänger till en del ihop med den höga pixeltätheten, som gör att bilden vid 100% är väldigt stor. Så det är egentligen inte något problem att bilderna inte förefaller helt skarpa i 100% på skärm. De kan ändå vara tillräckligt skarpa för den storlek som de ska betraktas i när de är utskrivna, tryckta eller presenteras i full storlek. Vid 100% på skärm ser du ju bara en mycket liten del av bilden.

Bruset däremot kommer av underexponering, och när man höjer ISO på en digital sensor, är det analogt med när man förr "pressade" film. Man minskar sensorns dynamiska omfång och använder de svagare exponerade delarna av motivet, där det finns mycket brus, som förstärks tillsammans med bildintrycken. Den färdiga bilden visar mer brus än en bild som exponeras mer (med mindre förstärkning - lägre ISO).

Varje sensor har en optimal känslighet när det gäller dynamik och brus. Den brukar ligga kring ISO 100-200, där dynamiken är som högst och bruset lägst. Om man har statiska motiv med stor dynamik och har möjlighet att använda stativ, kan man alltid välja den känsligheten för att få bästa möjliga resultat med avseende på brus och dynamiskt omfång. I synnerhet när man vill lyfta fram skuggorna är det mycket viktigt att inte ställa upp ISO. Det är bara kring "grund-ISO" som man kan lyfta skuggor utan att få med ganska mycket brus, och det är vid den känsligheten skuggorna innehåller mest detaljer i en välexponerad bild.

Hos Canon EOS 550D ligger grundkänsligheten vid ISO 200, och det lönar sig inte att sänka till 100, eftersom det är samma dynamiska omfång vid 200. Jämfört med ISO 1600 får man med ungefär två steg större dynamiskt omfång, som kan användas för att få bättre teckning i skuggpartierna.

Skärpan kommer ändå inte att se helt bra ut när du tittar i 100%, och det är något som du måste lära dig att leva med. Det är helt enkelt en av egenskaperna i digitalfoto. När man har grundskärpt en bild kommer alltid en bild från en sensor med färre pixlar att se skarpare ut i 100%, men det beror då på att man ser ett mycket större utsnitt när man tittar i den storleken på en bild med färre pixlar. Ju fler pixlar en kamera har, ju mindre skarpt kommer den att upplevas när man tittar i 100%. Det betyder inte att det inte är av värde att titta i 100% för att se att bilden blev skarp, men man måste anpassa sig till att det faktiskt bara är en pytteliten del av bilden man tittar på då. Storleken som är avgörande för om det är skarpt är alltid den storlek som du kommer att presentera din bild i. Om du skriver ut den så att den täcker en jättelik reklamtavla, är den inte gjord för att betraktas på så nära håll som när du tittar på 100% på nära håll på din skärm.
 
Rätt bländarval.

Hej!

Jag ger upp snart....

Varför blir alltid mina bilder gryniga och oskarpa...??
Jag fotar en hel del interiör med min Canon 550 D..
Har ett 16-35 mm objektiv...och fotar nu i RAW.

Senast idag var jag iväg och fotade och upplever aldrig att mina bilder blir skarpa och klara när jag tittar på dessa i 100 %....knappt ens i 50%...

Nån som kan hjälpa mig att förstå vad detta beror på...

Tänker lägga upp en exempelbild...vet iof inte hur stort ni kan se den...
Men den är fotad 1/25 sek..bländare 10 och förmodligen iso 1600....
(bilder är konstigt beskuren pga att jag inte kan visa hela)


tack för all hjälp!!

Ditt objektiv presterar bäst, skärpemässigt, vid bländare 8-11. Undvik ändlägena 16 å 35 mm då de ger lite kantoskärpa.
Så lösningen blir ISO 200, stativ, bländare 8-11. Slå av all brusreducering i kameran. Då har du förutsättningar för att kameran ger optimala bilder. Sen kommer erfarenheten med ljusmätningen/sättningen att förbättra dina bilder ytterligare.

ThomasR
 
ok tack för alla svar..

men är fortfarande lite fundersam...

jag måste alltså alltid fota på stativ när jag ska ta denna typen av bilder inomhus?
kommer mina bilder aldrig att se skarpa ut i 100 %?
Om jag skulle byta till en canon 5d mark II blir det jättestor skillnad just när det gäller skärpan?
Sen hänger jag fortfarande inte riktigt med när det gäller brusreduceringen..HUR slår jag av den?
Och hur kompenserar jag för det i efterhand- gör jag det i photoshop? eller i camera raw?
Vad är den längsta slutartiden jag kan ha på frihand?
 
Glöm inte att slutartiden, den är nästan det viktigaste för skarpa bilder!
Står det 35 på optiken, innebär det på en APS-C sensor motsvarande ca. 1,5 x 35 = 52,5 (mm), alltså som tidigare sagts, längsta slutartid innebär då, som en enkel regel 1 / 52,5 sek, i praktiken blir det 1 / 60 sek!
Använd 1 / 125 sek, med det nuvarande objektivet, för att vara på den säkra sidan, då bör det inte bli problem med skärpan!

Ja visst, så är det, vid bl. 5,6 brukar de flesta objektiv ge bäst skärpa, men vid små förstoringar kan man inte se skillnad på olika bländare, när det gäller skärpan, det är en amatörtro, - dock vid största bländare kan man se en skillnad, då ofta sämst upplösning.

Använd inte högre känslighet, på din Canon 550 D, än ISO 800 - 1000, i normalfall, för att undvika bruset, - vid riktigt dåligt ljus är man tvungen ofta till max ISO, men det är extremfall.

Kolla i INSTRUKTIONSBOKEN hur du avaktiverar brusreduceringen, kan förbättra skärpan.
 
ok tack för alla svar..

men är fortfarande lite fundersam...

jag måste alltså alltid fota på stativ när jag ska ta denna typen av bilder inomhus?
kommer mina bilder aldrig att se skarpa ut i 100 %?
Om jag skulle byta till en canon 5d mark II blir det jättestor skillnad just när det gäller skärpan?
Sen hänger jag fortfarande inte riktigt med när det gäller brusreduceringen..HUR slår jag av den?
Och hur kompenserar jag för det i efterhand- gör jag det i photoshop? eller i camera raw?
Vad är den längsta slutartiden jag kan ha på frihand?

Med så liten bländare som du använder (antar att du gör det för att få skärpedjup) så är det nog blixt eller stativ som gäller för att å någorlunda väl exponerade bilder inomhus.

"Aldrig skarpa i 100%" är lite svårt att säga men det är svårt att då helt perfekt skärpa. Det beror som nämnts ovan på att din kamera har väldigt hög pixeldensitet och ställer otroligt höga krav på optik. Samma objektiv på en 5D mark II ger, under samma omständigheter, skarpare bilder. Även om 5D har fler pixlar så är tätheten mycket lägre. Avvikelser i optikens skärpa kan alltså bättre "trilla mellan pixlarna".

Brusreduceringen kan du hantera i RAW hanteringen. Jag kan inte Camera Raw utan använder DPP men där finns alla möjligheter man behöver.

Längsta slutartiden på frihand är naturligtvis personlig och man får lära sig hur stadig man är. En tumregel som ofta används är 1/brännvidden (inklusive crop-faktor). För till exempel 20mm blir det alltså 1/32. Själv är jag ganska skakig så jag kör gärna lite längre slutartid.

/P
 
ok tack för alla svar..

men är fortfarande lite fundersam...

jag måste alltså alltid fota på stativ när jag ska ta denna typen av bilder inomhus?
kommer mina bilder aldrig att se skarpa ut i 100 %?
Om jag skulle byta till en canon 5d mark II blir det jättestor skillnad just när det gäller skärpan?
Sen hänger jag fortfarande inte riktigt med när det gäller brusreduceringen..HUR slår jag av den?
Och hur kompenserar jag för det i efterhand- gör jag det i photoshop? eller i camera raw?
Vad är den längsta slutartiden jag kan ha på frihand?

Ja, om du ska ha mycket bra skärpa på inomhusbilder som inte tas med blixt, måste du ha stativ eller ett annat bra stöd.

Skillnaden blir inte jättestor om du går upp till fullformat, knappast större än om du till exempel väljer en kamera med bättre sensor i samma format. Det blir en skillnad, men inte jättestor.

Om du minskar ISO till rimlig nivå behöver du inte fundera över bruset eller brusreducering. Du kan gott använda den reducering av brus med svartbild som sker vid långa slutartider, den försämrar inte skärpan. Om du exponerar rätt kommer du troligen inte att behöva ta bort något brus, men det finns insticksprogram för brushantering.

Vilken som är längsta slutartiden du kan ha på fri hand beror på vilken skärpa du godtar och hur stilla du klarar att hålla. Det är lite som frågan om längden på ett snöre. Några av oss tycker att man kan ta på 1/15 sekund med vidvinkel, andra tycker att man inte kan öka slutartiden till mer än 1/60. Men generellt gäller nog stativ i alla fall när du vill ta interiörer och få dem riktigt skarpa med kritisk inställning till skärpa.

Och frågan om de kan se skarpa ut? Lite grann i likhet med längden på ett snöre. De kan aldrig se lika skarpa ut som bilder från en kamera med färre pixlar och samma optik i 100%, och bilderna från en FF-kamera kommer att se skarpare ut i 100%, men det betyder inte att de kommer att vara märkbart skarpare på normalt betraktningsavstånd när bilden presenteras. De kan bli lite skarpare med FF än från cropkameran, men skillnaden är ganska liten. Skillnaden i brusighet vid högt ISO är dock till fördel för FF.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar